Automobilka General Motors zbankrotovala

New York - Největší americká automobilka General Motors požádala soud o bankrotovou ochranu před věřiteli. Symbol americké ekonomické síly tak vstupuje do období nejistoty pod státním vedením. Spolu s ním znamená vyhlášení bankrotu, který je třetím největším v historii Spojených států, prohloubení nejistoty 92 tisíc zaměstnanců automobilky. Odborníci tvrdí, že bankrot GM zpomalí oživení americké ekonomiky.

GM by neměl zůstat pod bankrotovou ochranou dlouho. Plán automobilky počítá s rychlým prodejem částí firmy. Pod ochranou soudu by měla zůstat jen 60 až 90 dní. Bankrot má společnost zbavit největších zátěží z minulosti - třeba neúměrných zaměstnaneckých výhod, které nadměrně prodražují auta.

Analytik Peter Kaufman ze společnosti Gordian Group nicméně upozornil, že vláda nemá žádné záruky, že se z GM stane životaschopný a konkurenceschopný podnik. „Jediným vítězem, kterého zde vidím, jsou odbory,“ dodal.
 

Bankrot GM je největším bankrotem automobilky v historii. Firma zaujala 3. místo v žebříčku největších bankrotů ve Spojených státech. Zařadila se tak těsně za investiční banku Lehman Brothers, která svým krachem roztočila spirálu finanční krize, a telekomunikační společnost WorldCom. Očekává se, že spolu s vyhlášením bankrotu dojde k pádu cen akcií firmy na nulu a následně k jejich stažení z hlavního trhu.

GM čeká velká reorganizace

General Motors by měla projít zrychlenou verzí bankrotového řízení. „Očistným ohněm restrukturalizace musíme projít rychle, jinak bychom přišli o zákazníky. Nový General Motors bude menší a štíhlejší, ale přesto zůstane mocným hráčem na trhu,“ míní místopředseda správní rady GM Bob Lutz.

Také americký prezident Barack Obama mluví o budoucnosti GM optimisticky. Dnes na tiskové konferenci k situaci v General Motors prohlásil, že automobilka zvládne reorganizaci brzy a dostane se z ní jako silný a prosperující podnik. Vláda převezme v GM většinový podíl, nechce ale být aktivním akcionářem. Obama dále řekl, že o rozsahu snížení výroby a o počtu lidí, kteří budou muset v rámci reorganizace automobilku opustit, bude rozhodovat management firmy, nikoli vláda.

Během rozsáhlé reorganizace by měly podle informací, jež prosákly z Bílého domu, Spojené státy získat v podniku 60procentní podíl výměnou za pomoc ve výši 50 miliard dolarů. Kanada podniku poskytne 9,5 miliardy amerických dolarů za 12procentní podíl. Přibližně 17,5 procenta má mít odborová organizace United Auto Workers (UAW), zatímco na držitele nezajištěných dluhopisů připadne asi desetiprocentní podíl. Současní akcionáři General Motors nedostanou vůbec nic.

Do roku 2010 chce General Motors omezit počet dealerů svých aut zhruba o 1100, což je asi o 40 procent. Zbavit se chce také asi 500 dealerství, kde prodává značky Saturn, Hummer a Saab. Společnost chce rovněž zavřít 14 továren, o práci přijde každý desátý zaměstnanec. Od výroby silných aut s nadměrnou spotřebou by se nový podnik měl soustředit na výrobu malých úsporných aut.


Bankrot Chrysleru může ohrozit oživení ekonomiky USA

Podle odborníků se vyhlášením bankrotu největší americké automobilky dostávají Spojené státy znovu na tenký led. Koncern totiž zaměstnává 92 tisíc lidí a ve Spojených státech je nepřímo zodpovědný za 500 tisíc penzistů.

Podle ekonoma Michiganské univerzity Jana Švejnara otřese dalšími navazujícími odvětvími a bude se multiplikovaně šířit celou ekonomikou. „Bude to mít negativní efekt na očekávání lidí a vůbec podniků všeobecně,“ zdůraznil v rozhovoru pro ČT24 Švejnar. Vybřednutí ekonomiky USA z recese, které řada analytiků předpovídá v počátku druhého pololetí letošního roku, se tak zřejmě oddálí.

GM? To je Cadillac i Buick 

Výstavní skříní Spojených států, symbolem americké technické vyspělosti, luxusní značkou pro vyšší třídy a hlavně výrobcem, který byl technologicky vždy o krok napřed. Tím vším byla po desítky let General Motors pro celý svět.

Matt Holtzman, dealer, Flemings Ultimate Garage:

„Auta pod značkou General Motors jsou ikonou amerického průmyslu. Byli jsme největší, byli jsme nejlepší a nejrespektovanější. A právě tato auta jsou vzpomínkou na tehdejší dobu - jednodušší a snad i lepší.“


Celých 76 let si zkrachovalá automobilka držela pozici jedničky na trhu. O tento primát ji loni připravila až japonská Toyota. O ty ostatní letos finanční krize. Řízený bankrot končí víc než stoletou historii největšího amerického automobilového kolosu. „Je to konec jedné éry, velmi nešťastný konec,“ smutní Gary Binge, majitel Chevroletu C-10, tradičního vozu z dílny General Motors.

Vůbec první model, Buick, vyjel na silnice už 16. září 1908. Největší slávy pak na desítky let dosáhl jeho nástupce, Cadillac. Ten se do kroniky automobilového průmyslu zapsal hned několika prvenstvími - čtyřválcovým motorem, uzavřenou karoserií nebo elektrickým startérem.

Problémy mají i dcery GM

Problémy mají i dceřiné společnosti General Motors po celém světě. Jednou z nich je například německý Opel. Po zdlouhavém pátečním jednání je již jasné, že ho převezme kanadsko rakouská firma Magna, která bude mít společně s ruskou bankou Sibjerbank v automobilce většinový podíl. V Evropě trpí ale i další součásti koncernu. Otazník se zatím vznáší nad budoucností britského Vauxhallu či švédskou automobilkou Saab.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) pozastavil vyřizování žádostí o dotace firmám z holdingu Agrofert. Stalo se tak 9. prosince, kdy prezident Petr Pavel jmenoval předsedu hnutí ANO Andreje Babiše premiérem, informovala nyní mluvčí fondu Eva Češpiva. Nadále podle ní platí, že situace bude trvat do doby, než Babiš střet zájmů právně vyřeší. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský sdělil, že holding respektuje rozhodnutí správních orgánů.
před 11 hhodinami

České restaurace získaly deset michelinských hvězd

Deset michelinských hvězd si letos vysloužily tuzemské restaurace. Oceněné podniky lidé letos najdou ve více krajích. Společnost udílela také individuální ceny – za nejlepší servis, nejlepšímu someliérovi a mladému kuchaři. Restauratéři se shodují, že světové známé ocenění přitáhne domácí i zahraniční turisty a slouží jako motivace nejen pro kuchaře, ale také třeba farmáře. Zároveň může pomoci nalákat do oboru mladé lidi. Česko prostřednictvím státní agentury CzechTourism zaplatilo za tříletou smlouvu se společností Michelin přes třicet milionů korun.
před 23 hhodinami

Třináctý plat či bonus udělí přes čtyřicet procent firem

Takzvaný třináctý plat nebo mimořádnou odměnu v podobné výši už vyplatilo nebo do konce roku vyplatí svým zaměstnancům 42 procent firem, vyplývá z průzkumu Hospodářské komory. Více než čtvrtina společností si to nemůže dovolit. Třetina firem mzdy už zvýšila a proto zaměstnancům dále finančně přilepšit neplánuje. Nejvíce před Vánoci odměňují velké a střední podniky. Některé firmy plánují spolu s třináctým platem i další finanční bonusy, některé zase místo peněz nabídnou jiné benefity.
před 23 hhodinami

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
14. 12. 2025

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
14. 12. 2025

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
14. 12. 2025

Fiala připravil nové vládě zprávu o stavu Česka

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) zveřejnil zprávu o stavu země, v pondělí při výměně vlády ji předá svému nástupci Andreji Babišovi (ANO). Materiál s fakty a daty připravil, aby Česko mohlo pokračovat bez chaosu, řekl ve videu na síti X natočeném ve vyklizených prostorách vlády. Česko je ve velmi dobré kondici, dodal.
14. 12. 2025Aktualizováno14. 12. 2025

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
13. 12. 2025
Načítání...