Automobilka General Motors zbankrotovala

New York - Největší americká automobilka General Motors požádala soud o bankrotovou ochranu před věřiteli. Symbol americké ekonomické síly tak vstupuje do období nejistoty pod státním vedením. Spolu s ním znamená vyhlášení bankrotu, který je třetím největším v historii Spojených států, prohloubení nejistoty 92 tisíc zaměstnanců automobilky. Odborníci tvrdí, že bankrot GM zpomalí oživení americké ekonomiky.

GM by neměl zůstat pod bankrotovou ochranou dlouho. Plán automobilky počítá s rychlým prodejem částí firmy. Pod ochranou soudu by měla zůstat jen 60 až 90 dní. Bankrot má společnost zbavit největších zátěží z minulosti - třeba neúměrných zaměstnaneckých výhod, které nadměrně prodražují auta.

Analytik Peter Kaufman ze společnosti Gordian Group nicméně upozornil, že vláda nemá žádné záruky, že se z GM stane životaschopný a konkurenceschopný podnik. „Jediným vítězem, kterého zde vidím, jsou odbory,“ dodal.
 

Bankrot GM je největším bankrotem automobilky v historii. Firma zaujala 3. místo v žebříčku největších bankrotů ve Spojených státech. Zařadila se tak těsně za investiční banku Lehman Brothers, která svým krachem roztočila spirálu finanční krize, a telekomunikační společnost WorldCom. Očekává se, že spolu s vyhlášením bankrotu dojde k pádu cen akcií firmy na nulu a následně k jejich stažení z hlavního trhu.

GM čeká velká reorganizace

General Motors by měla projít zrychlenou verzí bankrotového řízení. „Očistným ohněm restrukturalizace musíme projít rychle, jinak bychom přišli o zákazníky. Nový General Motors bude menší a štíhlejší, ale přesto zůstane mocným hráčem na trhu,“ míní místopředseda správní rady GM Bob Lutz.

Také americký prezident Barack Obama mluví o budoucnosti GM optimisticky. Dnes na tiskové konferenci k situaci v General Motors prohlásil, že automobilka zvládne reorganizaci brzy a dostane se z ní jako silný a prosperující podnik. Vláda převezme v GM většinový podíl, nechce ale být aktivním akcionářem. Obama dále řekl, že o rozsahu snížení výroby a o počtu lidí, kteří budou muset v rámci reorganizace automobilku opustit, bude rozhodovat management firmy, nikoli vláda.

Během rozsáhlé reorganizace by měly podle informací, jež prosákly z Bílého domu, Spojené státy získat v podniku 60procentní podíl výměnou za pomoc ve výši 50 miliard dolarů. Kanada podniku poskytne 9,5 miliardy amerických dolarů za 12procentní podíl. Přibližně 17,5 procenta má mít odborová organizace United Auto Workers (UAW), zatímco na držitele nezajištěných dluhopisů připadne asi desetiprocentní podíl. Současní akcionáři General Motors nedostanou vůbec nic.

Do roku 2010 chce General Motors omezit počet dealerů svých aut zhruba o 1100, což je asi o 40 procent. Zbavit se chce také asi 500 dealerství, kde prodává značky Saturn, Hummer a Saab. Společnost chce rovněž zavřít 14 továren, o práci přijde každý desátý zaměstnanec. Od výroby silných aut s nadměrnou spotřebou by se nový podnik měl soustředit na výrobu malých úsporných aut.


Bankrot Chrysleru může ohrozit oživení ekonomiky USA

Podle odborníků se vyhlášením bankrotu největší americké automobilky dostávají Spojené státy znovu na tenký led. Koncern totiž zaměstnává 92 tisíc lidí a ve Spojených státech je nepřímo zodpovědný za 500 tisíc penzistů.

Podle ekonoma Michiganské univerzity Jana Švejnara otřese dalšími navazujícími odvětvími a bude se multiplikovaně šířit celou ekonomikou. „Bude to mít negativní efekt na očekávání lidí a vůbec podniků všeobecně,“ zdůraznil v rozhovoru pro ČT24 Švejnar. Vybřednutí ekonomiky USA z recese, které řada analytiků předpovídá v počátku druhého pololetí letošního roku, se tak zřejmě oddálí.

GM? To je Cadillac i Buick 

Výstavní skříní Spojených států, symbolem americké technické vyspělosti, luxusní značkou pro vyšší třídy a hlavně výrobcem, který byl technologicky vždy o krok napřed. Tím vším byla po desítky let General Motors pro celý svět.

Matt Holtzman, dealer, Flemings Ultimate Garage:

„Auta pod značkou General Motors jsou ikonou amerického průmyslu. Byli jsme největší, byli jsme nejlepší a nejrespektovanější. A právě tato auta jsou vzpomínkou na tehdejší dobu - jednodušší a snad i lepší.“


Celých 76 let si zkrachovalá automobilka držela pozici jedničky na trhu. O tento primát ji loni připravila až japonská Toyota. O ty ostatní letos finanční krize. Řízený bankrot končí víc než stoletou historii největšího amerického automobilového kolosu. „Je to konec jedné éry, velmi nešťastný konec,“ smutní Gary Binge, majitel Chevroletu C-10, tradičního vozu z dílny General Motors.

Vůbec první model, Buick, vyjel na silnice už 16. září 1908. Největší slávy pak na desítky let dosáhl jeho nástupce, Cadillac. Ten se do kroniky automobilového průmyslu zapsal hned několika prvenstvími - čtyřválcovým motorem, uzavřenou karoserií nebo elektrickým startérem.

Problémy mají i dcery GM

Problémy mají i dceřiné společnosti General Motors po celém světě. Jednou z nich je například německý Opel. Po zdlouhavém pátečním jednání je již jasné, že ho převezme kanadsko rakouská firma Magna, která bude mít společně s ruskou bankou Sibjerbank v automobilce většinový podíl. V Evropě trpí ale i další součásti koncernu. Otazník se zatím vznáší nad budoucností britského Vauxhallu či švédskou automobilkou Saab.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 8 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
19. 12. 2025
Načítání...