ČOI: 81 procent e-shopů vykázalo při kontrolách závady

Praha - Česká obchodní inspekce v prvním pololetí odhalila různé závady u 81 procent kontrolovaných internetových obchodů, což je nejvyšší podíl od zahájení kontrol e-shopů. Rostoucí podíl odhalených nedostatků souvisí podle mluvčí ČOI Miloslavy Fléglové jednak s vyšším počtem kontrol, jednak s jejich zacílením na rizikové internetové obchody. Nejčastěji se prohřešky týkají užívání nekalých a klamavých obchodních praktik a vyřizování reklamací.

ČOI v prvním pololetí zkontrolovala 567 internetových obchodů a nedostatky zjistila ve 460 případech. Téměř polovina prohřešků spočívala v užívání nekalých a klamavých obchodních praktik. „Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících,“ uvedla Fléglová.

Třetina zjištění se týkala nedodržení ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, které prodejcům nařizuje řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamace. „Dalším často zjišťovaným nedostatkem při obchodování prostřednictvím internetu patřilo nedodržování povinností při přijetí a vyřízení reklamace, včetně nerespektování lhůty k jejímu vyřízení zákonem stanovené,“ podotkla Fléglová.

Lucie Petránková, mluvčí Spotřebitel net

„Toto číslo je vysoké a máme zkušenosti s tím, že se na nás obracejí spotřebitelé a taktéž si stěžují na dané e-shopy. Snažíme se pak tyto stížnosti, případně e-shopy, zveřejňovat.“

Telefonát Lucie Petránkové (zdroj: ČT24)

Firmy často ani neznají povinnosti spojené s provozem e-shopů

Popularita internetových obchodů v Česku neustále rychle roste, Češi v nich podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci loni utratili rekordních 37 miliard korun (bez započítání služeb), což je o čtyři miliardy více než v roce 2010.

„Jedná se o způsob obchodování s velkým potenciálem rozvoje, a tím i významu, ale současně také o oblast, kde chybí některým provozovatelům jakékoliv právní povědomí o jejich povinnostech a jejich zákazníci jsou velmi často poškozováni a kráceni na svých právech. Nechybí ani případy, kdy se praktikami provozovatelů e-shopů zabývají orgány činné v trestním řízení,“ upozornila Fléglová.