Soud odložil nařízenou demolici Dolu Frenštát v Beskydech

Frenštát pod Radhoštěm - Těžební společnost OKD zatím nemusí bourat více než padesát budov zakonzervovaného Dolu Frenštát v Beskydech. Napadla u Krajského soudu v Ostravě rozhodnutí krajského úřadu, který to těžařům nařídil. Soud sice ještě neurčil datum, kdy bude žalobu OKD na kraj projednávat, vyhověl však žádosti firmy a přiznal odkladný účinek demoličního nařízení.

Podle krajského úřadu měli těžaři do konce dubna letošního roku předložit demoliční projekt na budovy, do října pak měli všechny dočasně povolené stavby, kterým před asi pětadvaceti roky propadlo kolaudační rozhodnutí, zbourat. Po zásahu soudu to ale už neplatí.

„Povinnost odstranit stavby nebude platit, dokud soud nerozhodne o žalobě,“ potvrdil mluvčí Krajského soudu Ostrava Jiří Křivský. Dodal, že likvidace budov dolu je velmi nákladná. „Pokud by k demolici došlo, nešlo by to již napravit,“ vysvětloval odkladné opatření.

Demolice staveb na dole Frenštát se odkládá

Návrh na zbourání staveb včetně těžních věží podala v roce 2011 obec Trojanovice poté, co zjistila, že padesát tři budov má propadlé kolaudační rozhodnutí. Těžaři se naopak začali snažit o legalizaci svých staveb na povrchu. Chtějí totiž v beskydském ložisku provést nový průzkum zásob uhlí i plynu. To beskydské obce odmítají stejně jako těžbu, která by zničila krajinu.

Frenštátský stavební úřad dal za pravdu obci a zamítl žádost OKD o prodloužení doby užívání staveb. Vycházel mimo jiné ze závazného stanoviska CHKO Beskydy. OKD se odvolalo ke krajskému úřadu. Ten loni v prosinci těžařům nařídil do deseti měsíců zlikvidovat všechny stavby včetně těžních věží. Co bude dál, teď určí soud.

Důl Frenštát
Zdroj: OKD/ČTK

„Společnost OKD od začátku jasně říká, že využije všech legislativních možností, jak rozhodnutí o odstranění staveb zvrátit,“ uvedl mluvčí OKD Marek Síbrt. Těžaři trvají na tom, že se o ložisko musí starat, ale bez budov to nejde. Obce to odmítají. „OKD nevznikne škoda tím, že bude muset budovy zbourat. Škoda vzniká tím, že je musí udržovat,“ je přesvědčený starosta Trojanovic Jiří Novotný.

Důl postavený na hranici Chráněné krajinné oblasti Beskydy má letos třicet tři let, aniž se tam někdy začalo skutečně těžit.

Důl Frenštát

1945 – začal průzkum jižní oblasti revíru OKD

1976 – stát rozhodl o výstavbě Dolu Frenštát

1982 – začalo hloubení šachty číslo 4 Frenštát-západ. Mělo jít o skupinový důl složený z pěti závodů, začaly hornické práce

1985 - začalo hloubení další šachty, pokračují vrty

1991 - začal rozhodovací proces o dalším osudu dolu

1995 – zahájení konzervačního procesu, který stále trvá

2010 - konzervace stojí ročně OKD 60 milionů korun, nezbytné práce obstarává asi 40 lidí. Podle původního průzkumu je v oblasti asi 1,6 miliardy tun uhlí

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Benzin i nafta výrazně zlevnily

Pohonné hmoty v tuzemsku v předvelikonočním období výrazně zlevnily. Průměrná cena benzinu klesla za poslední týden o 59 haléřů na 34,32 koruny za litr. Naposledy byl levnější počátkem října 2021, tedy před třemi a půl roku. O 76 haléřů na litru zlevnila za poslední týden nafta. Za litr dieselu teď řidiči dají průměrně 33,24 koruny, což je nejnižší cena od předloňského července, vyplývá z údajů společnosti CCS, která ceny dlouhodobě sleduje.
před 1 hhodinou

Poslanci schválili zákon o podpoře bydlení

Sněmovna v závěrečném kole schválila vládní předlohu o podpoře bydlení. Opoziční ANO už předem avizovalo, že ji nepodpoří, zákon kritizuje i hnutí SPD. Poslanci se opět nedostali k dokončení závěrečného schvalování školské novely, neprojednali ani sociální novelu. Na programu schůze měli také uzákonění pravidel pro lobbování, které podpořili.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Umělá inteligence může pomoct EU s produktivitou, ale nerovnoměrně, tvrdí analýza

Pracovní trh v zemích Evropské unie je stále více připraven na nástup umělé inteligence (AI), která může pomoci kompenzovat pokles produktivity a stárnutí populace, uvedli v analýze ekonomové nizozemské banky ING. Může mít podle nich ale negativní dopady v jižních zemích eurozóny.
před 11 hhodinami

Rezervy plynu se začínají plnit, koncem března zbývala jen čtvrtina

Tuzemské zásobníky plynu se zase začínají plnit. Nejméně suroviny v nich bylo koncem března, zbývala sotva čtvrtina rezerv. Teď už distributoři nečekají, že by do nich před začátkem nové topné sezony museli sahat. Ačkoliv v posledních měsících plyn zlevňoval, analytici očekávají, že v budoucnu budou ceny stagnovat, a doporučují fixaci.
před 12 hhodinami

Američané se zásobili před cly, čínská ekonomika díky tomu vzrostla

Hrubý domácí produkt (HDP) Číny podle Pekingu v prvním čtvrtletí letošního roku vzrostl. Ve srovnání s předchozím kvartálem o 1,2 procenta, meziročně pak o 5,4 procenta. Data jsou ovlivněná tím, že se čínští exportéři připravovali na nástup amerického prezidenta Donalda Trumpa a na zavedení amerických cel, upozornila zahraniční zpravodajka ČT Barbora Šámalová.
před 21 hhodinami

Úspěch země závisí na tom, jak se změní EU, řekl Fiala

Úspěch Česka závisí na tom, jak se změní celá Evropa, sdělil na konferenci Česko na křižovatce premiér Petr Fiala (ODS). Za hlavní problém pro konkurenceschopnost EU vnímá zejména nadměrnou regulaci. Podle ekonoma Václava Vislouse (Piráti) vzniká nadměrná byrokracie spíše implementací unijních pravidel na národní úrovni. Tuzemský byznys podle šéfa Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje potřebuje vidět skutečné změny jako třeba dokončení jednotného evropského trhu.
15. 4. 2025Aktualizováno15. 4. 2025

Větší problém než cla jsou regulace v EU, tvrdí Hrnčíř z SPD

Americká cla Česko zasáhnou, hlavní problém jsou ale regulace zavedené v rámci EU, prohlásil v Interview ČT24 poslanec Jan Hrnčíř (SPD). Ideálním scénářem by podle něj byly nulové tarify. Konkurovat Číně bude těžké, jelikož Evropě „technologicky utekla“ a nemá takové regulace, tudíž nabízí levnější zboží, uvedl také. Pořad moderovala Tereza Řezníčková.
15. 4. 2025

Čekání na hranicích kvůli opatřením proti slintavce připravuje dopravce o peníze, ale chápou to

Na hraničním přechodu ve Starém Hrozenkově na Uherskohradišťsku by měla od večera začít v souvislosti s rizikem zavlečení slintavky a kulhavky projíždět nákladní auta dvěma novými vanami s dezinfekcí. Nad jednou z nich bude i dezinfekční rám. Díky tomu by se měly zkrátit kolony, v nichž auta tráví i několik hodin. Opatření sice dopravce zdržují a každá hodina čekání kamionu je stojí asi dva tisíce korun, uvedl mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix, ale chápou je.
14. 4. 2025
Načítání...