ČD opět připravují nákup ojetých vagonů

Praha – Vozový park Českých drah by se v příštích měsících mohl rozšířit o 32 osobních vagonů, které nabízejí k prodeji Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) za dva miliony eur. Informaci přinesl deník MF Dnes. Vozy vyrobila společnost Simmering-Graz-Pauker (SGP) na počátku 80. let. Jsou tedy podobně staré jako nejrozšířenější typ rychlíkových vagonů ČD, jejich konstrukce je ale blíže soudobým požadavkům. Dráhy se zajímají o ojeté vozy nabízené zahraniční železniční společností už podruhé, dřívě oznámený nákup vagonů z Německa se ale nepodařil.

„Nákup schválilo představenstvo i dozorčí rada, smlouva ale ještě není podepsaná,“ řekl listu mluvčí ČD Radek Joklík s tím, že k převzetí vagonů by mohlo dojít během jara. Pokud se ojeté vozy v Česku skutečně objeví, měly by začít jezdit na rychlíkových linkách Praha–Cheb a Praha–České Budějovice.

ÖBB většinu vozů ze série z let 1980–1982 modernizovaly a nasazují je spolu s novějšími (i staršími – rovněž modernizovanými) vagony na dálkové spoje včetně vlaků zajíždějících do Česka. Již z továrny SGP však přicházely vozy komfortnější než jejich protějšky vyráběné ve východoněmeckém Görlitz. Rakouské vagony odpovídají typu Z, mají tedy šest sedadel v jedenácti kupé oproti osmimístným lavicím v deseti kupé ve východoněmeckých vozech typu Y. Nevýhodou rakouských vozů jsou menší oddíly, cestující v nich nemají tolik místa na nohy jako ve vozech z Görlitz. Vagony z SGP naproti tomu mohou nabídnout lepší podvozky, které jsou navíc uzpůsobeny k jízdě až 160kilometrovou rychlostí. Čeští cestující se se staršími vozy ÖBB mohli pravidelně setkávat do roku 2009 na spěšném vlaku z Vídně do Českých Budějovic. Dodnes se občas objevují jako náhrada modernějších vagonů na spojích Eurocity z Vídně do Prahy.

Nejde o první pokus drah o nákup starších vozů ze zahraničí, který by alespoň trochu zlepšil komfort na běžných rychlíkových spojích. Dohadování s Německými drahami (DB) o nákupu stovky ojetých vagonů, které probíhalo dva roky, však skončilo neúspěšně.