Přibývá požárů elektrokoloběžek a elektrokol. Pozor hlavně při nabíjení, varují hasiči

7 minut
Události: Požárů elektrokoloběžek přibývá
Zdroj: ČT24

Hasiči častěji než dřív řeší požáry dopravních prostředků jezdících na elektřinu. A nejde jen o elektrokoloběžky. Konkrétně za první polovinu roku museli řešit dvojnásobek případů než za celý loňský rok. Pořád jde ale o desítky případů. Hasiči radí i při jen drobném náznaku kouře vytáhnout nabíječku ze zásuvky, a pokud je možnost, tak dát elektrokoloběžku nebo elektrokolo na balkon či jinam ven. V každém případě také hned zavolat linku 150.

Některé koloběžky můžou jet rychlostí až 70 kilometrů za hodinu. Pohání je baterie s podobnou kapacitou, jakou mají i některá auta. Právě velké baterie jsou nejcitlivějším místem.

„Koloběžka je docela namáhané zařízení. Různě se pokládá, padá a podobně. A ta baterie vlastně dostává pořádně zabrat,“ popsal mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

A nesvědčí jim ani výkyvy počasí. Extrémní horka nebo déšť. Ten působí hlavně na sdílené koloběžky, které jsou venku prakticky celoročně. „Lidé se k tomu nechovají úplně dobře, různě se to válí. Byť je baterie masivní a má vlastně masivní schránku, už jsme zaznamenali i požár přímo u provozovatele, který nabíjí baterie,“ dodal Kavka.

Riziko při jízdě je minimální

Riziko požáru elektrické koloběžky přímo na ulici, nebo dokonce při jízdě, je ale podle hasičů minimální. Většinou začne baterie hořet při nabíjení. Největší riziko je právě u těch, které často padají a jsou hodně namáhané. 

Případné požáry se týkají věcí s větší kapacitou akumulátoru, nejde třeba o mobilní telefony nebo tablety. Kromě elektrokoloběžek a elektrokol u nás hasiči hasili také požáry elektroskútrů, hooverů a také elektroauta. Zvlášť elektrokoloběžek a elektrokol je čím dál víc a některé už jsou roky staré. Zvyšuje se počet požárů, které řeší hasiči. Zatímco loni jich bylo celkem 21, letos za prvních šest měsíců už 44.

Jedním z případů byla budova prodejny elektrokoloběžek na Praze 4, kde letos 13. července začalo hořet právě při nabíjení jedné z nich.

Přesnou příčinu požáru dokáží zjistit technici v laboratoři. Jestli šlo o vadný výrobek, poškození při používání anebo jestli baterie a akumulátor někdo upravoval. Na ohořelých bateriích dokáží experti najít trhliny nebo třeba stopy koroze. Ta napovídá, že do baterie vnikla voda. Pozná se i porušená nebo úplně chybějící izolace. To zase ukazuje na neodbornou výměnu baterek.

„Do koloběžky s největší pravděpodobností vnikla vlhkost, došlo k elektrickému zkratu, k tepelnému působení. To znamená, že uvnitř článků došlo k porušení izolačních vrstev. Došlo k dalším zkratům a k dalšímu vývinu tepla, tím pádem ke vzniku přetlaku v jednotlivých těch článcích a ten přetlak pak roztrhává obaly,“ vysvětlil vedoucí oddělení požárně technických expertíz Ondřej Sanža Šafránek z Technického ústavu požární ochrany. 

Konstrukce a péče

Elektrokoloběžky se od sebe můžou hodně lišit, a to velikostí, použitými materiály i výkonem. Základ je ale stejný. Uložený motor, který dostává pokyny od řídicí jednotky, která určuje, kolik energie z baterie půjde v danou chvíli do motoru. Baterie je složená z jednotlivých článků. Pokud se přehřeje, může vybuchnout. 

O elektrické koloběžky je tak nutné se správně starat. A to hlavně během zimy, kdy je většina lidí příliš nepoužívá. 

Konstrukce elektrické koloběžky
Zdroj: ČT24

Nejčastějším problémem elektrokoloběžek je prasklá duše u kol. „Stává se to nejčastěji proto, že není dofouklá, plášť se prodře, a tím prodře i duši. Takže to je opravdu 80 procent oprav. Zbytek je elektronika, často baterky,“ zmínil majitel jednoho servisu Michal Šesták.

Právě baterie je na opravu nejkomplikovanější a také nejdražší. Běžně se pohybuje mezi čtyřiceti až devadesáti procenty hodnoty celé elektrokoloběžky. „Když je třeba vytopená a má už příliš článků poškozených a výměna by byla příliš drahá, tak se mění i celá baterie,“ doplnil Šesták.

Výhodou v opravě elektrických koloběžek je pak podle techniků nízký počet součástek.

Majitelé elektrokoloběžek by měli do servisu chodit ideálně dvakrát do roka. Pozor by si pak měli dát i na jejich používání v mokrém počasí. Správně připravené jsou na něj totiž jen některé modely. Aby baterie koloběžky správně fungovala, je potřeba ji pravidelně dobíjet. Naopak poškodit ji může příliš mnoho vody, proto je lepší elektrokoloběžky nemýt vodou z hadice. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Polovinu uniklého benzenu se už po nehodě v Hustopečích podařilo odstranit

Likvidace ekologických škod u Hustopečí nad Bečvou postupuje rychleji, než se čekalo. Po půl roce od nehody, kdy tam z havarovaných cisteren s benzenem uniklo asi 250 tun toxické látky, se už skoro polovinu podařilo odstranit. Pomocí desítek vrtů a sond se denně testují vzorky sanované zeminy. Benzen geologové odstraňují aktivním uhlím, které funguje na přírodní bázi, v nejzasaženějších oblastech si ale musí pomoct i peroxidem vodíku. Náklady na sanaci dosáhnou podle nových odhadů čtvrt miliardy korun.
Právě teď

Rektorka Univerzity Karlovy ustoupila a ukončila působení své nominantky

Rektorka Univerzity Karlovy (UK) Milena Králíčková zrušila pověření Michaely Falátkové vedením katolické teologické fakulty (KTF). Zrušila i své opatření, které určovalo proděkanu Aleši Práznému takzvané překážky v práci. Vyhověla tak výzvě ministerstva školství, kterou škola obdržela minulý týden.
18:00Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Do začátku školního roku zasahují rekonstrukce

Některým základním školám komplikují začátek školního roku probíhající rekonstrukce. Například v Litomyšli na Svitavsku kvůli tomu někteří žáci dostali v prvním týdnu ředitelské volno, řekla ČT ředitelka školy Miroslava Jirečková. Stavební práce ovlivní provoz škol také v Rokycanech, Kravařích nebo Brumově-Bylnici. V Šumperku se kvůli horšímu stavu školy opravy prodloužily až do října, vyučování ale začne v běžném termínu.
před 3 hhodinami

Pavel a Fiala se shodli v názorech na zahraniční politiku

Jasnou shodu v klíčových otázkách zahraniční politiky konstatovali na čtvrtečním setkání prezident Petr Pavel s premiérem Petrem Fialou (ODS), vyplývá z následných tiskových vyjádření Hradu a vlády. Politici diskutovali i o situaci na Blízkém východě, kde se v minulých týdnech jejich názory lišily. Probrali také tvorbu státního rozpočtu na rok 2026, krizovou legislativu, výdaje na obranu či koordinaci zahraničních cest.
před 3 hhodinami

Kolektivní smlouvu pro zaměstnance Liberty Ostrava vypověděl insolvenční správce

Insolvenční správce zkrachovalé huti Liberty Ostrava Šimon Peták ve středu vypověděl kolektivní smlouvu platnou pro zaměstnance do konce roku 2026. Chce aktualizovat její podmínky, protože neodpovídají současným možnostem firmy. Lhůta výpovědi je šest měsíců, řekl správcův mluvčí Michal Štefl. Výpověď dostali zaměstnanci den poté, co prodej společnosti potvrdil insolvenční soud. Vyjádřit se musí i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten prodej zatím neschválil.
12:08Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Literární vědci objevili rukopisy Haškova Švejka

V archivu Památníku národního písemnictví (PNP) objevili literární vědci větší část rukopisů slavného satirického románu Jaroslava Haška Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války. Texty, které spisovatel psal nebo diktoval do své smrti v roce 1923, našli při zpracovávání pozůstalosti Haškova nakladatele Karla Synka. Informoval o tom ředitel PNP Michal Stehlík. Rukopisy budou po zrestaurování a digitalizaci přístupné badatelům.
před 6 hhodinami

V kauze nelegálního vývozu odpadu z Německa skončil ve vazbě český řidič

V případu nelegálního vyvezení stovek tun odpadu z Německa do Česka jsou ve vyšetřovací vazbě už dva muži. Po jednateli bavorské firmy zadržela německá policie také 56letého řidiče z povolání z Česka, informovalo státní zastupitelství ve Weidenu. Podle něj německá firma vyvezla nelegálně do tuzemska kolem 700 tun odpadu, včetně nebezpečného. Termín jeho odvozu, o který se mají postarat bavorské úřady, stále není jasný.
před 6 hhodinami

Švédové ukázali prvního obrněnce CV90 pro českou armádu

Švédsko představilo první bojové vozidlo pěchoty CV90 pro českou armádu. Nákup 246 vozidel téměř za šedesát miliard korun schválila vláda v květnu 2023. Mají patřit k vybavení těžké brigády. Prvních deset kusů by měla armáda obdržet v příštím roce, zbytek pak do roku 2030. Ceremoniálu k dokončení výroby se ve Švédsku zúčastnila i ministryně obrany Jana Černochová (ODS), podle níž by mohl mít jejich servis na starosti státní podnik VOP CZ.
před 7 hhodinami
Načítání...