Přibývá požárů elektrokoloběžek a elektrokol. Pozor hlavně při nabíjení, varují hasiči

7 minut
Události: Požárů elektrokoloběžek přibývá
Zdroj: ČT24

Hasiči častěji než dřív řeší požáry dopravních prostředků jezdících na elektřinu. A nejde jen o elektrokoloběžky. Konkrétně za první polovinu roku museli řešit dvojnásobek případů než za celý loňský rok. Pořád jde ale o desítky případů. Hasiči radí i při jen drobném náznaku kouře vytáhnout nabíječku ze zásuvky, a pokud je možnost, tak dát elektrokoloběžku nebo elektrokolo na balkon či jinam ven. V každém případě také hned zavolat linku 150.

Některé koloběžky můžou jet rychlostí až 70 kilometrů za hodinu. Pohání je baterie s podobnou kapacitou, jakou mají i některá auta. Právě velké baterie jsou nejcitlivějším místem.

„Koloběžka je docela namáhané zařízení. Různě se pokládá, padá a podobně. A ta baterie vlastně dostává pořádně zabrat,“ popsal mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

A nesvědčí jim ani výkyvy počasí. Extrémní horka nebo déšť. Ten působí hlavně na sdílené koloběžky, které jsou venku prakticky celoročně. „Lidé se k tomu nechovají úplně dobře, různě se to válí. Byť je baterie masivní a má vlastně masivní schránku, už jsme zaznamenali i požár přímo u provozovatele, který nabíjí baterie,“ dodal Kavka.

Riziko při jízdě je minimální

Riziko požáru elektrické koloběžky přímo na ulici, nebo dokonce při jízdě, je ale podle hasičů minimální. Většinou začne baterie hořet při nabíjení. Největší riziko je právě u těch, které často padají a jsou hodně namáhané. 

Případné požáry se týkají věcí s větší kapacitou akumulátoru, nejde třeba o mobilní telefony nebo tablety. Kromě elektrokoloběžek a elektrokol u nás hasiči hasili také požáry elektroskútrů, hooverů a také elektroauta. Zvlášť elektrokoloběžek a elektrokol je čím dál víc a některé už jsou roky staré. Zvyšuje se počet požárů, které řeší hasiči. Zatímco loni jich bylo celkem 21, letos za prvních šest měsíců už 44.

Jedním z případů byla budova prodejny elektrokoloběžek na Praze 4, kde letos 13. července začalo hořet právě při nabíjení jedné z nich.

Přesnou příčinu požáru dokáží zjistit technici v laboratoři. Jestli šlo o vadný výrobek, poškození při používání anebo jestli baterie a akumulátor někdo upravoval. Na ohořelých bateriích dokáží experti najít trhliny nebo třeba stopy koroze. Ta napovídá, že do baterie vnikla voda. Pozná se i porušená nebo úplně chybějící izolace. To zase ukazuje na neodbornou výměnu baterek.

„Do koloběžky s největší pravděpodobností vnikla vlhkost, došlo k elektrickému zkratu, k tepelnému působení. To znamená, že uvnitř článků došlo k porušení izolačních vrstev. Došlo k dalším zkratům a k dalšímu vývinu tepla, tím pádem ke vzniku přetlaku v jednotlivých těch článcích a ten přetlak pak roztrhává obaly,“ vysvětlil vedoucí oddělení požárně technických expertíz Ondřej Sanža Šafránek z Technického ústavu požární ochrany. 

Konstrukce a péče

Elektrokoloběžky se od sebe můžou hodně lišit, a to velikostí, použitými materiály i výkonem. Základ je ale stejný. Uložený motor, který dostává pokyny od řídicí jednotky, která určuje, kolik energie z baterie půjde v danou chvíli do motoru. Baterie je složená z jednotlivých článků. Pokud se přehřeje, může vybuchnout. 

O elektrické koloběžky je tak nutné se správně starat. A to hlavně během zimy, kdy je většina lidí příliš nepoužívá. 

Konstrukce elektrické koloběžky
Zdroj: ČT24

Nejčastějším problémem elektrokoloběžek je prasklá duše u kol. „Stává se to nejčastěji proto, že není dofouklá, plášť se prodře, a tím prodře i duši. Takže to je opravdu 80 procent oprav. Zbytek je elektronika, často baterky,“ zmínil majitel jednoho servisu Michal Šesták.

Právě baterie je na opravu nejkomplikovanější a také nejdražší. Běžně se pohybuje mezi čtyřiceti až devadesáti procenty hodnoty celé elektrokoloběžky. „Když je třeba vytopená a má už příliš článků poškozených a výměna by byla příliš drahá, tak se mění i celá baterie,“ doplnil Šesták.

Výhodou v opravě elektrických koloběžek je pak podle techniků nízký počet součástek.

Majitelé elektrokoloběžek by měli do servisu chodit ideálně dvakrát do roka. Pozor by si pak měli dát i na jejich používání v mokrém počasí. Správně připravené jsou na něj totiž jen některé modely. Aby baterie koloběžky správně fungovala, je potřeba ji pravidelně dobíjet. Naopak poškodit ji může příliš mnoho vody, proto je lepší elektrokoloběžky nemýt vodou z hadice. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 3 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 3 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 3 hhodinami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 9 hhodinami

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 17 hhodinami
Načítání...