Přibývá požárů elektrokoloběžek a elektrokol. Pozor hlavně při nabíjení, varují hasiči

7 minut
Události: Požárů elektrokoloběžek přibývá
Zdroj: ČT24

Hasiči častěji než dřív řeší požáry dopravních prostředků jezdících na elektřinu. A nejde jen o elektrokoloběžky. Konkrétně za první polovinu roku museli řešit dvojnásobek případů než za celý loňský rok. Pořád jde ale o desítky případů. Hasiči radí i při jen drobném náznaku kouře vytáhnout nabíječku ze zásuvky, a pokud je možnost, tak dát elektrokoloběžku nebo elektrokolo na balkon či jinam ven. V každém případě také hned zavolat linku 150.

Některé koloběžky můžou jet rychlostí až 70 kilometrů za hodinu. Pohání je baterie s podobnou kapacitou, jakou mají i některá auta. Právě velké baterie jsou nejcitlivějším místem.

„Koloběžka je docela namáhané zařízení. Různě se pokládá, padá a podobně. A ta baterie vlastně dostává pořádně zabrat,“ popsal mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

A nesvědčí jim ani výkyvy počasí. Extrémní horka nebo déšť. Ten působí hlavně na sdílené koloběžky, které jsou venku prakticky celoročně. „Lidé se k tomu nechovají úplně dobře, různě se to válí. Byť je baterie masivní a má vlastně masivní schránku, už jsme zaznamenali i požár přímo u provozovatele, který nabíjí baterie,“ dodal Kavka.

Riziko při jízdě je minimální

Riziko požáru elektrické koloběžky přímo na ulici, nebo dokonce při jízdě, je ale podle hasičů minimální. Většinou začne baterie hořet při nabíjení. Největší riziko je právě u těch, které často padají a jsou hodně namáhané. 

Případné požáry se týkají věcí s větší kapacitou akumulátoru, nejde třeba o mobilní telefony nebo tablety. Kromě elektrokoloběžek a elektrokol u nás hasiči hasili také požáry elektroskútrů, hooverů a také elektroauta. Zvlášť elektrokoloběžek a elektrokol je čím dál víc a některé už jsou roky staré. Zvyšuje se počet požárů, které řeší hasiči. Zatímco loni jich bylo celkem 21, letos za prvních šest měsíců už 44.

Jedním z případů byla budova prodejny elektrokoloběžek na Praze 4, kde letos 13. července začalo hořet právě při nabíjení jedné z nich.

Přesnou příčinu požáru dokáží zjistit technici v laboratoři. Jestli šlo o vadný výrobek, poškození při používání anebo jestli baterie a akumulátor někdo upravoval. Na ohořelých bateriích dokáží experti najít trhliny nebo třeba stopy koroze. Ta napovídá, že do baterie vnikla voda. Pozná se i porušená nebo úplně chybějící izolace. To zase ukazuje na neodbornou výměnu baterek.

„Do koloběžky s největší pravděpodobností vnikla vlhkost, došlo k elektrickému zkratu, k tepelnému působení. To znamená, že uvnitř článků došlo k porušení izolačních vrstev. Došlo k dalším zkratům a k dalšímu vývinu tepla, tím pádem ke vzniku přetlaku v jednotlivých těch článcích a ten přetlak pak roztrhává obaly,“ vysvětlil vedoucí oddělení požárně technických expertíz Ondřej Sanža Šafránek z Technického ústavu požární ochrany. 

Konstrukce a péče

Elektrokoloběžky se od sebe můžou hodně lišit, a to velikostí, použitými materiály i výkonem. Základ je ale stejný. Uložený motor, který dostává pokyny od řídicí jednotky, která určuje, kolik energie z baterie půjde v danou chvíli do motoru. Baterie je složená z jednotlivých článků. Pokud se přehřeje, může vybuchnout. 

O elektrické koloběžky je tak nutné se správně starat. A to hlavně během zimy, kdy je většina lidí příliš nepoužívá. 

Konstrukce elektrické koloběžky
Zdroj: ČT24

Nejčastějším problémem elektrokoloběžek je prasklá duše u kol. „Stává se to nejčastěji proto, že není dofouklá, plášť se prodře, a tím prodře i duši. Takže to je opravdu 80 procent oprav. Zbytek je elektronika, často baterky,“ zmínil majitel jednoho servisu Michal Šesták.

Právě baterie je na opravu nejkomplikovanější a také nejdražší. Běžně se pohybuje mezi čtyřiceti až devadesáti procenty hodnoty celé elektrokoloběžky. „Když je třeba vytopená a má už příliš článků poškozených a výměna by byla příliš drahá, tak se mění i celá baterie,“ doplnil Šesták.

Výhodou v opravě elektrických koloběžek je pak podle techniků nízký počet součástek.

Majitelé elektrokoloběžek by měli do servisu chodit ideálně dvakrát do roka. Pozor by si pak měli dát i na jejich používání v mokrém počasí. Správně připravené jsou na něj totiž jen některé modely. Aby baterie koloběžky správně fungovala, je potřeba ji pravidelně dobíjet. Naopak poškodit ji může příliš mnoho vody, proto je lepší elektrokoloběžky nemýt vodou z hadice. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 1 hhodinou

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 1 hhodinou

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
19:34Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
10:53Aktualizovánopřed 3 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
14:11Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
12:20Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 10 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 11 hhodinami
Načítání...