Elektromobily bez varovného systému jsou riziko pro nevidomé, neslyšící i nepozorné chodce

Elektromobily se zabudovaným akustickým varovným systémem, které jsou v provozu bezpečnější pro chodce, jsou na trhu už rok. Vozů bez tohoto systému se ale v Česku stále pohybuje kolem pěti tisíc. Někteří účastníci provozu jsou tak pořád v ohrožení, kromě nedoslýchavých a nevidomých jde i o děti nebo starší osoby.

Už rok musí mít všechny nové elektromobily akustický varovný systém (AVAS). Povinnost zavedla evropská legislativa. „Od 1. 7. 2019 všechny nově schválené typy elektromobilů a od 1. 7. 2021 všechny nově vyrobené elektromobily musí mít systém AVAS, který automaticky vydává zvuk obdobný jako auto se spalovacím motorem, a to minimálně v rychlosti vozidla od nastartování do zhruba dvaceti kilometrů v hodině a rovněž při couvání,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Při vyšších rychlostech, při kterých se elektromobil pohybuje, se spoléhá na to, že bude slyšet díky hluku pneumatik a odporu vzduchu. V Česku teď jezdí přes dvanáct tisíc elektroaut, z toho jich je pět tisíc bez bezpečnostního systému. Právě tato elektroauta jsou nebezpečná pro některé skupiny obyvatel.

Nevidomý mnohdy neslyší ani to, že elektromobil zastavil

Tiché motory elektromobilů, které mnohdy neslyší ani běžně zdravý člověk, představují riziko zejména pro starší osoby, děti, maminky s kočárky, cyklisty a chodce, kteří jsou momentálně rozptýlení. Tyto skupiny se často spoléhají na akustické informace, které v dopravních situacích doplňují jejich vizuální podněty.

Velké riziko představují elektromobily zejména pro nevidomé. „Řidič si nemusí všimnout bílé hole chodce, a nedá tak nevidomému na přechodu přednost. U nevidomého chodce pak chybí otočení směrem k vozidlu, které ale není v tu chvíli slyšet,“ říká Dana Součková z Organizace nevidomých.

Pokud takový člověk motor neslyší, může vstoupit na přechod rovnou pod kola elektromobilu. Podle Součkové je problém také to, že mnohdy neslyší ani to, že elektromobil zastavil, a nemá tedy žádný signál, že může cestu bezpečně přejít.

Organizace nevidomých eviduje případy slepců, kteří mají s tichostí dříve vyrobených elektromobilů problémy. „Stalo se nám, že nevidomý přecházel přes víceproudou komunikaci, přičemž první pruh stál. Řidič elektromobilu nepředpokládal, že chodec půjde svižně, a pokračoval dále v jízdě. Až na přechodu naštěstí zabrzdil, ale nevidomý, protože ho neslyšel, do něj vrazil,“ vysvětluje Součková.

Z dřívějška jsou známé i případy, kdy elektromobil nevidomého člověka srazil. Elektrické auto první generace například v Japonsku smrtelně zranilo nevidomého. Policie v Česku ale takové případy neregistruje, respektive nerozlišuje, zda nehodu způsobil elektromobil nebo auto se spalovacím motorem.

Alternativní řešení se neosvědčila

Uvažovalo se i nad jinými řešeními, která by nevidomým a nedoslýchavým pomohla rozpoznat blížící se elektrické vozidlo. Jedním z nich byl vestavěný varovný mechanismus ve slepecké holi, který by na elektromobil upozornil. Další zvažovanou možností byla aplikace ve smartphonech. „V neposlední řadě byl diskutován systém založený na vibracích, kdy by existoval vibrační přijímač, který by upozorňoval na elektromobil,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Z výše zmíněných alternativ se žádná v testech neukázala jako dostatečně životaschopná. „Problémem bylo, že bílou hůl používají jen slepci a nikoliv jiné ohrožené skupiny obyvatel, například děti nebo senioři. To samé se týkalo i smartphonů,“ vysvětluje mluvčí rezortu.