Elektromobily bez varovného systému jsou riziko pro nevidomé, neslyšící i nepozorné chodce

Elektromobily se zabudovaným akustickým varovným systémem, které jsou v provozu bezpečnější pro chodce, jsou na trhu už rok. Vozů bez tohoto systému se ale v Česku stále pohybuje kolem pěti tisíc. Někteří účastníci provozu jsou tak pořád v ohrožení, kromě nedoslýchavých a nevidomých jde i o děti nebo starší osoby.

Už rok musí mít všechny nové elektromobily akustický varovný systém (AVAS). Povinnost zavedla evropská legislativa. „Od 1. 7. 2019 všechny nově schválené typy elektromobilů a od 1. 7. 2021 všechny nově vyrobené elektromobily musí mít systém AVAS, který automaticky vydává zvuk obdobný jako auto se spalovacím motorem, a to minimálně v rychlosti vozidla od nastartování do zhruba dvaceti kilometrů v hodině a rovněž při couvání,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Při vyšších rychlostech, při kterých se elektromobil pohybuje, se spoléhá na to, že bude slyšet díky hluku pneumatik a odporu vzduchu. V Česku teď jezdí přes dvanáct tisíc elektroaut, z toho jich je pět tisíc bez bezpečnostního systému. Právě tato elektroauta jsou nebezpečná pro některé skupiny obyvatel.

Nevidomý mnohdy neslyší ani to, že elektromobil zastavil

Tiché motory elektromobilů, které mnohdy neslyší ani běžně zdravý člověk, představují riziko zejména pro starší osoby, děti, maminky s kočárky, cyklisty a chodce, kteří jsou momentálně rozptýlení. Tyto skupiny se často spoléhají na akustické informace, které v dopravních situacích doplňují jejich vizuální podněty.

Velké riziko představují elektromobily zejména pro nevidomé. „Řidič si nemusí všimnout bílé hole chodce, a nedá tak nevidomému na přechodu přednost. U nevidomého chodce pak chybí otočení směrem k vozidlu, které ale není v tu chvíli slyšet,“ říká Dana Součková z Organizace nevidomých.

Pokud takový člověk motor neslyší, může vstoupit na přechod rovnou pod kola elektromobilu. Podle Součkové je problém také to, že mnohdy neslyší ani to, že elektromobil zastavil, a nemá tedy žádný signál, že může cestu bezpečně přejít.

Organizace nevidomých eviduje případy slepců, kteří mají s tichostí dříve vyrobených elektromobilů problémy. „Stalo se nám, že nevidomý přecházel přes víceproudou komunikaci, přičemž první pruh stál. Řidič elektromobilu nepředpokládal, že chodec půjde svižně, a pokračoval dále v jízdě. Až na přechodu naštěstí zabrzdil, ale nevidomý, protože ho neslyšel, do něj vrazil,“ vysvětluje Součková.

Z dřívějška jsou známé i případy, kdy elektromobil nevidomého člověka srazil. Elektrické auto první generace například v Japonsku smrtelně zranilo nevidomého. Policie v Česku ale takové případy neregistruje, respektive nerozlišuje, zda nehodu způsobil elektromobil nebo auto se spalovacím motorem.

Alternativní řešení se neosvědčila

Uvažovalo se i nad jinými řešeními, která by nevidomým a nedoslýchavým pomohla rozpoznat blížící se elektrické vozidlo. Jedním z nich byl vestavěný varovný mechanismus ve slepecké holi, který by na elektromobil upozornil. Další zvažovanou možností byla aplikace ve smartphonech. „V neposlední řadě byl diskutován systém založený na vibracích, kdy by existoval vibrační přijímač, který by upozorňoval na elektromobil,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Z výše zmíněných alternativ se žádná v testech neukázala jako dostatečně životaschopná. „Problémem bylo, že bílou hůl používají jen slepci a nikoliv jiné ohrožené skupiny obyvatel, například děti nebo senioři. To samé se týkalo i smartphonů,“ vysvětluje mluvčí rezortu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 2 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 2 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 2 hhodinami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
04:27Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
12:09Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 8 hhodinami

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
06:42Aktualizovánopřed 15 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 16 hhodinami
Načítání...