Zvítězila ideologie nad rozumem, hodnotí zákaz prodeje aut se spalovacími motory europoslanec Zdechovský

83 minut
90’: Zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory v roce 2035
Zdroj: ČT24

Evropský parlament ve středu schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) s krokem nesouhlasí. V aktuální situaci, kdy nejsou zajištěny ekologické zdroje pro nabíjení vozů na baterie, jde o Potěmkinovu vesnici a vítězství ideologie nad rozumem, řekl v pořadu 90' ČT24. Jeho kolega z Evropského parlamentu Mikuláš Peksa (Piráti) však rozhodnutí považuje za vítané vodítko pro automobilky, které tak budou vědět kudy se při vývoji vozů ubírat.

Zdechovský zmínil, že EU produkuje devět procent skleníkových plynů, z toho čtvrtina je z dopravy. „Celkově asi tři procenta tvoří automobily celosvětově, a pokud nemáte v elektromobilitě, kterou Evropská komise tak propaguje, zaručeno, že bude elektrická energie brána z takzvaných čistých zdrojů, nebude z uhelných elektráren, tak je to celé Potěmkinova vesnice,“ podotkl.

Zdůraznil, že stále není vyřešena recyklace baterií. „Vozíme je zpátky do Číny velkými nákladními loděmi,“ podotkl s tím, že i většina elektrických baterií se dováží z Číny. Podle něj je potřeba bojovat proti skleníkovým plynům racionálním způsobem. „Jestli budeme auto zapojovat do elektriky, která bude vyrobená z uhlí, tak to není to, čeho bychom chtěli dosáhnout.“

Podle něj je potřeba zohlednit i další studie, zmínil například studii ČVUT, podle níž elektromobilita není v zásadě čistší než moderní spalovací motory, které by splňovaly normu euro 6 nebo 7. „Je v tom velikánský kus ideologie a naivity,“ podotkl s tím, že čas ukáže.

Postupný útlum spalovacích motorů

Peksa zdůraznil, že nejde o náhlý zákaz spalovacích motorů, ale postupný útlum směrem k roku 2035. „Věcně to funguje tak, že všechny relevantní automobilky oznámily, že se spalovacím motorem končí ještě před termínem, který stanovila EU,“ vysvětlil a dodal, že to má svůj smysl, protože automobilky chtějí mít vizi, jaký by měl další vývoj být. Dává to podle něj vhled i dalším hráčům v dané oblasti.

„Pokud stavíte čerpací stanici, tak chcete vědět, jak rychle budou elektroauta nastupovat,“ zmínil a dodal, že si o tuto změnu automobilky v podstatě řekly a zákazníci se těchto aut dožadovali. „Automobilky používají čistou mobilitu jako nástroj reklamy už řadu let. Využívají toho i s tou vizí – kdo obsadí trh s čistými auty, bude profitovat v nadcházejících dekádách,“ podotkl s tím, že o elektromobilitu mají zájem i další velké trhy, například Indie. Je to podle něj celosvětový trend.

Vedoucí partner poradenské společnosti EY Petr Knap v pořadu zmínil, že situace je mnohem složitější. Podle něj prohlášení automobilek o omezení spalovacích motorů padla v posledním roce. „Byla výsledkem toho, že regulace se někam vyvíjí a automobilky si spočítaly, že budou muset nějak zareagovat, v jednu chvíli stejně budou muset říct, že pro Evropu nebudou vyrábět,“ podotkl s tím, že ale není reálné, aby se například v Indii či Africe prodávala auta bez spalovacích motorů.

Také podle Zdechovského není elektromobilita na vzestupu všude. Řada automobilek technologii na spalovací motory tak přesune do rozvojových zemí, což ekologii nepomůže. Podotkl, že když tento problém vyřeší Evropa, neznamená to, že jej vyřeší Afrika, Jižní Amerika či Čína nebo Rusko. Právě zde jsou podle Zdechovského problémy ještě větší. 

Změna k nepoznání

Knap podotkl, že automobilový průmysl se za 14 let změní k nepoznání. „Bude dominovat pohon primárně bateriově elektrický,“ zmínil s tím, že na trhu se objeví noví hráči. Je tu však podle něj spousta otázek, například bezpečnost baterií při nárazech či při dobíjení. „Spousta věcí je nyní technologicky dořešována,“ řekl.

Dodal také, že důležitá část, která byla automobilovým průmyslem vnímána jako férová, europarlamentem schválena nebyla. Šlo zejména o závazek vybudovat dobíjecí infrastrukturu – například milion dobíjecích stanic v roce 2025 a jejich rozšiřování v dalších letech. „Zůstal však tradiční požadavek: ,automobilky, snažte se, nicméně jak vám pomůžeme, to jisté není‘' To vnímám jako zásadní problém, který je potřeba řešit.“ S těmito – pro automobilky neférovými podmínkami – bude podle něj přechod komplikovaný.

Podotkl, že vývojové cykly nových generací aut jsou v rámci šesti či devíti let. „Jsme ve fázi vývoje aut, která budou poslední a už se blížím k těm, která budou dominovat v roce 2035,“ řekl.

Podle Radka Špicara, viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR, se není třeba obávat, jak naložit s odpadem z elektrobaterií, protože díky technologiím jejich recyklace obrovsky pokročila. „Uklidním i skeptiky ohledně cen elektromobilů, protože na jejich trhu bude fungovat něco, co se jmenuje economy of scale (ekonomika měřítka). To znamená, že čím více se bude elektromobilů vyrábět, tím více bude klesat jejich cena. To vám garantuji,“ řekl jako host programu Události, komentáře.

9 minut
Události, komentáře: Cesta k elektromobilitě
Zdroj: ČT24

Podle náměstka ministerstva průmyslu a obchodu Eduarda Muřického si již nyní řada firem pořizuje elektroautomobily a trend je jednoznačný. Ministerstvo proto připravuje program pro firemní vozy. „Nepůjde o čisté dotace, ale operativní leasing a zvýhodnění,“ zmínil s tím, že program bude spuštěn ještě letos.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 37 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...