Většina učitelů se dokáže orientovat v on-line zprávách, říká odborník na rizikovou virtuální komunikaci

28 minut
Kamil Kopecký hostem Interview ČT24
Zdroj: ČT24

Většina českých pedagogů se dokáže dobře orientovat ve zprávách na internetu. V některých oblastech v on-line prostoru však stále mají mezery. V Interview ČT24 to řekl vedoucí Centra prevence rizikové virtuální komunikace na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci Kamil Kopecký. Zmínil také důležitost mediální výchovy na školách, v tomto oboru by se podle něj měli více vzdělávat i samotní učitelé.

Většina učitelů v Česku umí rozpoznat pravdivé a nepravdivé informace ve virtuálním prostoru. Podle Kopeckého podléhá dezinformacím na internetu jenom asi deset procent všech pedagogů. „Víc než polovina, zhruba 61 procent učitelů, to umí (poznat dezinformaci),“ uvedl. Vyplývá to z průzkumu Český učitel ve světě médií.

„Ještě jsme zjistili, že zhruba patnáct procent učitelů ví, že v danou chvíli nejsou schopni tu informaci ověřit. Nemají k dispozici zdroje a jsou schopni říct: 'Já to fakt nevím', a to je hrozně důležité. Těch patnáct procent, to můžou být ti, kteří si sednou na internet, najdou si primární zdroj a řeknou: 'Ano, takto to je', a informaci si podloží fakty,“ popsal Kopecký. 

Mediální gramotnost učitelů
Zdroj: ČT24

Do průzkumu se zapojilo téměř 2200 pedagogů z celé České republiky ve věku od 21 do 82 let. Podle Kopeckého byla ochota zapojit se do průzkumu vysoká. „My jsme s termínem dezinformace nepracovali. My jsme lidem dali posoudit nějaká tvrzení, nějaké výroky, a oni sami nevěděli, jestli hovoříme o dezinformacích, nebo ne,“ vysvětlil s tím, že v opačném případě by si mohli pedagogové vytvořit jakousi bariéru a průzkumu by se nechtěli účastnit. 

„Zkoušeli jsme i jejich základy gramotnosti v on-line světě. Dali jsme jim jeden fiktivní a jeden skutečný profil jednoho známého politika a zkusili jsme, ať rozhodnou, který z těch profilů je pravdivý. Tady jsme byli zděšení, protože 72 procent učitelů nedokázalo odlišit, kdo je skutečný člověk a kdo je ten 'fejkový profil',“ uvedl Kopecký. 

Mediální výchova

Odborníky také v průzkumu zajímalo, jaká média pedagogové sledují, poslouchají či čtou a která z nich považují za nejdůvěryhodnější, která by případně doporučili svým žákům. „To je strašně důležité. Učitelé nejsou izolovaní, oni své znalosti a dovednosti předávají dětem. Zajímalo nás také, co v hodinách reálně používají, když chtějí učit mediální výchovu, když chtějí děti seznamovat se světem médií,“ řekl Kopecký s tím, že učitelé stále dávají přednost tištěným učebnicím, i když nemusí být vždy aktuální. 

Průzkum ale také ukázal, že pandemie covidu naučila pedagogy více používat sociální sítě. Někteří například začali natáčet videa a nahrávali je na YouTube. Někteří z nich se podle Kopeckého dokonce díky tomu stali velmi populárními pedagogy. „Zároveň v době pandemie i před ní začala vznikat spousta užitečných projektů. Učitelům nabízely informace, které mohli použít v hodině (mediální výchovy),“ řekl. 

Podle Kopeckého je důležité, jak se na mediální výchovu učitelé připravují. Téměř osmdesát procent učitelů v průzkumu uvedlo, že žádnou profesní přípravou na mediální výchovu neprošli. „Je to i přirozené, protože když se podíváme na věkový průměr učitelů, což je zhruba 47 let, tak spousta z nich absolvovala fakulty před dvaceti lety, kdy zkrátka nebyly materiály, nebyly zdroje, nebyly informace,“ upozornil.

Příprava učitelů na mediální výchovu
Zdroj: ČT24

Nejde však jenom o profesní přípravu na Pedagogických fakultách, podle Kopeckého se více než polovina učitelů v mediální výchově nevzdělává. Na druhou stranu však drtivá většina učitelů považuje své vzdělávání v tomto ohledu za velmi důležité. 

„Mediální výchova není předmět. Je to průřezové téma a každý učitel si sám může rozhodnout, jestli to téma do svého předmětu integruje, nebo ne. My jsme se učitelů ptali, jestli by byli ochotni zvýšit dotaci mediální výchovy na úkor jiných předmětů, a to už ne. Učitelé nechtějí zasáhnout třeba do češtiny a přidat mediální výchovu,“ zmínil Kopecký. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 15 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 16 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43
Načítání...