Dvě miliardy korun navrhlo ministerstvo pro místní rozvoj vydat na kampaň, která přesvědčí Čechy, aby cestovali po republice a podpořili tuzemské destinace. Záměr se ale nelíbí opozici, podle ní nepomůže a ve skutečnosti může znamenat podporu některých médií. Resort mezitím stáhl návrh z připomínkového řízení a chce na něm ještě pracovat.
Návrh kampaně na dovolenou v Česku ministerstvo stáhlo. Dvěma miliardami měla podpořit i média
Kampaň v médiích, která má podpořit trávení dovolené v Česku na zámcích, hradech i uprostřed přírody, chystalo ministerstvo pro místní rozvoj s agenturou CzechTourism. „Jde o to prosadit pomoc odvětví cestovního ruchu. Ne jenom přímými nástroji, ale všem aktérům,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO).
Ministerstvo už zveřejnilo, kde by chtělo dvě miliardy za propagaci utratit. Téměř 700 milionů by mělo putovat do vybraných komerčních televizí, po 400 milionech do tištěných a on-line médií.
Vláda se chce prezentovat, peníze jen protečou, zní z opozice
Opozice plán kritizuje. Uvítala by skutečnou pomoc postiženým. Nelíbí se jí taky, že vláda chce utrácet v médiích krátce před volbami. „To považuji za naprostou nehoráznost, navíc z toho budou těžit i média, která vlastní pan premiér Babiš, což je zase další příklad střetu zájmů,“ uvedla předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová s odkazem na média vlastněná holdingem Agrofert, který Andrej Babiš vložil do svěřenského fondu a jejich vlastnictví popírá.
Podle předsedy SPD Tomia Okamury zase peníze jen „protečou médii a cestovní ruch z toho nic mít nebude“. Jako „podplácení v přímém přenosu“ krok zase hodnotí předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek: „Vláda vyplácí dvě miliardy zástupcům médií, aby hezky informovala o tom, jak vláda skvěle prosperuje.“
Vládním sociálním demokratům záměr nevadí. Připouští, že vedle turismu může jít současně o podporu médií, kterým se propadly kvůli pandemii příjmy z reklamy. „Také zaměstnávají lidi a současně hrají ve společnosti klíčovou roli. Všichni chceme, aby tady zůstala pluralitní média, takže v této rovině chápu ten návrh. Detaily uvidíme, jak řekla sama paní ministryně, je to ještě věc k jednání,“ uvedl vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD).
Ministerstvo ale mezitím materiál stáhlo, i podle něj nebyl ještě připravený a teď není ani jasné, kdy a jestli ho vůbec předloží. „Na materiálu se neustále pracuje a podle toho, jak bude dopracován, všemi vykomunikován, zejména v rámci agentury CzechTourism, bychom ho buď předložili, nebo uvidíme, jestli nepůjdeme do nějakých modifikovaných verzí,“ uvedla Dostálová.
Na výsledek čeká mimo jiné Syndikát novinářů. Podle něj média podporu potřebují, ale navržená vládní kampaň není ideální.
Havlíček: CzechTourism je pod tlakem cestovních agentur
Podle Adama Černého ze Syndikátu novinářů by bylo lepší, kdyby vláda systémově snížila DPH a nebo ji rovnou zrušila. „Můžeme různě najít spoustu jiných způsobů, jak podpořit podniky. Německý model ohledně snížení DPH například tamní vládou prošel,“ uvedl.
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) s mediální kampaní navrženou resortem místního rozvoje souhlasí. České podniky prý v současnosti turisty a zákazníky poptávají. „Doba už není o tom, že budeme stále kompenzovat jejich náklady. Všichni říkají, že chtějí poptávku, zákazníky a turisty,“ řekl ministr v pondělí v pořadu ČT Události, komentáře.
Zároveň dodal, že podobnou kampaň odstartovaly i jiné země, jako například Rakousko nebo Německo. Ty podle něj v českých médiích inzerují a lákají zdejší občany, aby přijeli. „Agentura CzechTourism je pod obrovským tlakem. Vyvíjejí ho na něj cestovky, aby udělala také podobnou kampaň,“ tvrdí Havlíček.
S ministrem nesouhlasila šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. Podle ní se jedná o kamufláž, reklamní kampaň má prý účelově podpořit konkrétní soukromá média před volbami.
„V budoucích letech ani nevíme, jak se bude koronavirová situace vyvíjet. Kdyby vláda zrovna v této chvíli pomohla cestovnímu ruchu, lidé mohou snadno přijet někam do ohniska nákazy,“ řekla. Podle Pekarové Adamové je mnoho jiných způsobů, jak přilákat poptávku k postiženým podnikům, podobně jako Černý zmínila snížení sazby DPH.