Kvůli tendru na systém dálničních známek vláda zpřísní schvalování IT zakázek

Veškeré zakázky na informační technologie státních institucí v ceně nad šest milionů korun bude schvalovat odbor hlavního architekta eGovernmentu na ministerstvu vnitra. V pondělí o tom rozhodla vláda po kauze se zakázkou na systém prodeje dálničních známek, která byla podle vlády i odborníků předražená.

Vladimír Dzurilla
Zdroj: ČTK Autor: Michal Krumphanzl

Vládní zmocněnec pro informační technologie a digitalizaci Vladimír Dzurilla upřesnil, že pravidla se budou týkat i tendrů příspěvkových organizací. „Veškeré IT zakázky budou podléhat schvalování hlavního architekta,“ konstatoval. Specialisté státu na informační technologie tak budou mít podle něj přehled, budou moci zakázky propojovat a využívat různé synergie, věří zmocněnec.

Informaci bude podle Dzurilly povinně posílat státní správa, ministerstva, příspěvkové organizace a státní podniky. Hranice šest milionů korun prý byla zvolena proto, aby útvar hlavního architekta nemusel posuzovat „každý nákup tiskáren“. Doposud platila pro hlášení pouze některých institucí.

Úřad hlavního architekta kvůli návalu nové práce zaměstná deset lidí.„ Proto jsme navyšovali v rámci ministerstva vnitra i rozpočet,“ uvedl. V současnosti podle něj nelze odhadnout, kolik takových zakázek bude. „To uvidíme. Dnes nemáme představu. To jste viděli u SFDI (Státního fondu dopravní infrastruktury). My jsme nevěděli, že se tam nějaká taková zakázka děje,“ vysvětluje.

Premiér Andrej Babiš (ANO) označil nařízení za tvrdé a prohlásil, že pokud vznikne rozpor mezi úřadem architekta a zadavatelem, bude o zakázce informován jeho kabinet.

Kontroverze kolem dálničních známek

Za informační systém k elektronickým dálničním známkám měl původně stát zaplatit 401 milionů korun, zakázku po velké kritice Státní fond dopravní infrastruktury zrušil. V té souvislosti skončil minulý týden i ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).  

Kontroverzní zakázka vyvolala také odezvu od programátorů, kteří se nabídli, že e-shop na elektronické dálniční známky vytvoří v krátké době a stát ho bude mít bezplatně.

O víkendu se tak experti na informační technologie sešli na takzvaném hackathonu. V neděli před 19:00 výsledek spustili. V příštích týdnech ho chtějí zdarma předat státu, oznámil organizátor akce Tomáš Vondráček. Systém vyvíjelo 60 dobrovolníků. 

E-shop je volně přístupný veřejnosti na internetových stránkách ferznamka.cz. Programátoři vytvořili všechny veřejné části, které měl stát v zadání. Část, která v původní zakázce podléhala utajení, si podle Vondráčka musí stát zařídit přes firmy s bezpečnostní prověrkou.

Systém obsahuje také interaktivní podporu a je vytvořen v několika jazykových mutacích,  je otevřený pro napojení ostatních partnerů jako e-shopů, benzinových pump, bankovních aplikací a dalších, uvedl Vondráček. Otestována byla i kontrola platby u projíždějících vozidel. 

„Pokud budeme mít záruky, že ten produkt bude funkční a bude za něj někdo odpovědný, tak předpokládáme, že ho použijeme. Pak budeme soutěžit provoz toho systému,“ uvedl premiér Babiš.

Odpovědný by za funkčnost systému neměl být stát. Do tendru na provoz by se podle premiéra už nepřihlásila skupina kolem organizátora hackathonu Tomáše Vondráčka.

Bude systém digitálních dálničních kuponů sledovat, kdo kam jede?

Týdeník Respekt pak píše, že v případě zakázky na elektronické dálniční známky měly úřady v původním zadání požadavek, aby nový systém uměl pro bezpečnostní složky státu skladovat data o tom, kdy a kde jaké auto projelo. Vyplývá to z informací týdeníků a z reakcí příslušných vládních činitelů, které Respekt kvůli tomu oslovil. O této funkci přitom nikdo v souvislosti s přechodem na elektronické dálniční známky nemluvil.

Systémovou automatickou kontrolu měly obstarávat hlavně kamery přimontované na mýtné brány a měly umět fotit SPZ všech projíždějících aut a posílat je do systému kvůli kontrole, zda má daný vůz zaplaceno.

Zároveň měl ale systém údajně data o průjezdech všech aut – tedy platičů i neplatičů – uchovávat. Díky tomu by měl stát kompletní přehled, kdo kdy přes kterou mýtnou bránu projel, upozorňuje Respekt. Zatím podle něj přitom nelze vyloučit, že tato funkce bude obsažena i v systému, na kterém se nyní začalo pracovat.