Za kanálem není nic zajímavého až na rodné Teplice. Válečný veterán Taussig je jejich čestným občanem

I pro historiky je to příběh takřka neznámý. V Londýně žije československý rodák, který za druhé světové války létal jako stíhač u královského letectva. Kurt Taussig ale pozornosti českých historiků i úřadů desítky let unikal. Jeho příběh připomněl až před dvěma lety historik Milan Herčut a nyní, když se o Kurta Taussiga začala zajímat Česká televize, ho rodné Teplice vyznamenaly čestným občanstvím.

Začínal říjen 1938 a desítky tisíc lidí prchaly z nacisty zabíraných Sudet do českého vnitrozemí. Byla mezi nimi i rodina Kurta Taussiga. Mluvilo se v ní česky i německy, navíc byli Taussigovi židovského původu a tušili, co bude dál. Zimu strávili jako uprchlíci v dřevěných domcích kempu Hořálka u Čerčan, pak si je nacisti našli i tam.

Po týdnech za mřížemi vězení v Berouně mu svitla naděje a s bratrem se dostal do jednoho z dětských transportů známých jako Wintonovy vlaky – posledního, který se podařilo vypravit.

V roce 1942, když dosáhl plnoletosti, se přihlásil do československého letectva ve Velké Británii. Inspektorát jej však odmítl. Jako oficiální důvod uvedl, že není vyučen pro speciální práce u letectva – byť to u mnoha jiných nevadilo.

Pozdější práce historiků ukázaly, že důvodem byl spíše Taussigův německý původ. „Je zřejmě osoba neovládající český jazyk. Jeho přidělení k letectvu by jen pobouřilo české lidi,“ stojí v materiálu Inspektorátu československého letectva, který nalezl historik Milan Herčut. „Přitom jsem byl vychovaný tak, že jsem mluvil jak česky, tak německy, jako ostatně tehdy v Teplicích každý,“ ujistil sám Taussig.

3 minuty
UDÁLOSTI: Příběh Kurta Taussiga překvapil české úřady i historiky
Zdroj: ČT24

Čechoslováci ho nevzali, tak létal s Brity

Nejenže Kurt Taussig hovořil česky, měl také československé občanství. Když ho ale letectvo nepřijalo, Čechoslovákem vlastně být přestal. Do Královských vzdušných sil (RAF) nakonec vstoupil, ale nelétal v některé z československých perutí, nýbrž na spitfirech britské 225. perutě, která operovala ve Středomoří, a postoupil až na hodnost odpovídající kapitánovi (F/Lt). Vstup do RAF muselo schválit československé velvyslanectví, což se stalo – a to byl na dalších 76 let poslední kontakt Kurta Taussiga s tuzemskými úřady.

Po válce se do Československa již nevrátil. V britské peruti česky (natožpak německy) mluvit ani nemohl a jazyk již začal zapomínat. „Kromě lásky k rodičům mě na druhou stranu kanálu vlastně nic netáhlo,“ vysvětlil.

Není to ale zcela přesné. Kromě lásky k rodičům mu zůstalo také pouto k rodnému městu. Teplice několikrát navštívil – aniž by vzbudil jakoukoli pozornost. V britských archivech totiž sice byl jeho osud zdokumentovaný, s Českem ho ale spojil až zmíněný slovenský historik Milan Herčut.

Na základě Taussigových poznámek a ověřování dalších archivních materiálů o něm předloni vydal knihu Spitfiry nad bojištěm, ta ale vzbudila jen malou pozornost. Až když se o osud válečného letce a teplického rodáka začala zajímat Česká televize, zaujalo to teplické zastupitele.

Do Londýna nakonec zamířila delegace z českého Senátu a Kurtu Taussigovi přivezla listinu o udělení čestného občanství a dopis od předsedy Senátu a bývalého teplického primátora Jaroslava Kubery. „Není to úžasné? Pro mě to hodně znamená. Já jsem do Teplic šíleně zamilovaný,“ vyznal se veterán z nehynoucí lásky k městu, kde se před 94 lety narodil.

Desítky „zapomenutých“ letců

Příběh Kurta Taussiga ovšem není úplně ojedinělý. Československých rodáků, kteří létali u RAF, ale nikoli u československých perutí – a tudíž nejsou „oficiálními“ československými veterány – bylo více. „Uniklo nám šedesát, osmdesát příběhů. V některých případech jsou jména známá, ale nejsou známy podrobnosti jejich válečné služby,“ vyčíslil Milan Herčut.

K pilotům, které historici „objevili“ teprve nedávno, patří například Jan Robert Alexander. Stejně jako Kurt Taussig se narodil v Teplicích, létal jako navigátor na liberatorech a později mosquitech u britských perutí a také on zůstal po válce v Anglii, kde v roce 2012 zemřel.

Všeobecné úctě – po desetiletích ústrků – se ale především těšili a těší ti piloti, kteří měli na trupu letadla pod kabinou československé barvy. Z „oficiálních“ letců, kteří za války létali ve Velké Británii, žije již jen poslední: Emil Boček. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 9 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 9 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 14 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 14 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
včera v 22:15

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...