E-doklady usnadní cestu k úřadům, vyžadují však datové schránky. „Jsou fakt super,“ tvrdí ministerstvo

Události ČT: E-doklady usnadní cestu k úřadům, vyžadují však datové schránky (zdroj: ČT24)

K elektronickým výpisům z veřejných rejstříků budou lidé kromě občanského průkazu s čipem potřebovat také svou datovou schránku. Oznámili to v pondělí zástupci ministerstva vnitra při představení Portálu občana, jehož prostřednictvím lidé s e-občankou získají přístup zatím ke čtyřem desítkám služeb státu.

Kdo se chystá na úřad vyměnit občanský průkaz, dostane novou generaci elektronických občanských průkazů, které obsahují čip. Nové doklady mají lidem umožnit vyřizovat některé věci bez toho, aby museli chodit na úřad.

„Poprvé občané budou moct díky elektronické občance neboli e-občance komunikovat se státem napřímo. Jediné, co k tomu potřebují, je ta nová e-občanka s čipem, její aktivace a čtečka karet,“ uvedl ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Zřízení doporučil, podle něj to zjednodušuje komunikaci s úřady.

Jenomže k tomu budou potřebovat ve většině případů i další elektronický nástroj – datovou schránku. 

Bez ní se lidé sice dostanou třeba ke svým elektronickým receptům a budou moci využívat služeb České správy sociálního zabezpečení, k ostatním službám budou mít ale jen informativní přístup. Majitelé datových schránek se na portál dostanou už nyní. 

  • občanský průkaz: do jednoho dne 1000 Kč / do pěti dnů 500 Kč / do měsíce zdarma
  • občanský průkaz pro děti: do jednoho dne 500 Kč / do pěti dnů 300 Kč / do měsíce 50 Kč
  • cestovní pas: do jednoho dne 6000 Kč / do pěti dnů 3000 Kč / do měsíce 600 Kč
  • cestovní pas pro děti: do jednoho dne 2000 Kč / do pěti dnů 1000 Kč / do měsíce 100 Kč
  • Výměna starého občanského průkazu bez čipu, kterému ještě nekončí platnost, za nový čipový stojí 200 Kč.

Výpisy údajů z registrů budou podle ředitele ministerského odboru eGovernmentu Romana Vrby šifrované, a bude možnost si je elektronicky archivovat prostřednictvím datové schránky na dobu delší než stávajících 90 dnů. „Ministerstvo chce datové schránky prosazovat kvůli tomu, že jejich bezpečnost a univerzálnost je fakt super,“ uvedl Vrba.

Prostřednictvím portálu občana by lidé měli mít přístup například ke svým údajům v registru obyvatel nebo v rejstříku trestů, zájem je o výpisy z bodového hodnocení řidičů. Ministerstvo dopravy ale vyžaduje pro vstup i číslo občanského průkazu, což by se do budoucna mělo podle Vrby změnit. „Myslím, že je to nadbytečné,“ uvedl Vrba.

Připojit by své služby měly i obce a města

Do budoucna by se k portálu měly připojit kromě centrálních úřadů také města a obce. Prostřednictvím portálu by tak bylo možné zaplatit poplatky za odpad nebo případné pokuty. Ministr vnitra Jan Hamáček si proto za hlavní cíl v tomto ohledu klade přimět úřady, aby se zapojily.

„Nabízíme jednotný portál, jehož prostřednictvím se občan bude moci pohybovat veřejnou správou,“ uvedl náměstek ministra vnitra Jaroslav Strouhal. Systém se podle něj budoval dva roky, jeho provoz bude stát 15 milionů korun ročně.

O e-občanku podle vnitra požádalo za první tři červencové dny zhruba 27 700 lidí, z nichž asi 500 si ji za poplatek nechalo vyhotovit do 24 hodin a dva tisíce žadatelů do pěti dnů. Standardní lhůta v rámci pravidelné obměny občanek je 30 dní.

K aktivaci čipu bude třeba podobně jako u platební karty či mobilního telefonu zadat čtyřmístný až desetimístný identifikační osobní kód (obdoba PINu), zadat bude třeba také deblokační osobní kód (obdoba PUKu). I lidé, kteří nebudou chtít čip aktivovat, budou muset při převzetí elektronické občanky sdělit čtyřmístný až desetimístný bezpečnostní kód. Má sloužit k bezpečnějšímu ověření totožnosti žadatele při osobním jednání s úřady.

  • Nejdřív se musí aktivovat čip. S novou občanskou si držitel zvolí dva číselné kódy, a to IOK identifikační číselný kód a deblokační osobní kód. Je to libovolná kombinace 4 až 10 čísel. 
  • Většina lidí si bude muset pořídit čtečku čipových karet. Pak si musí stáhnout aplikaci e-občanka. S ní už je možné se připojit. 
  • Uživatel, který se chce přihlásit k některé z připojených on-line služeb veřejné správy, bude postupně přesměrován na identifikační bránu eIdentita.cz. Ta je součástí státem provozovaného systému pro bezpečné a zaručené vzdálené ověřování totožnosti uživatelů (Národní bod pro identifikaci a autentizaci ve smyslu zákona 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci). 
  • Uživatelský profil
    V rámci portálu eIdentita.cz může uživatel spravovat svůj účet. Tam může doplnit další identifikační údaje (e-mail, telefon), spravovat souhlasy s poskytováním údajů při přihlašování k on-line službám, případně měnit své heslo (pokud k účtu přistupuje pomocí jména, hesla, SMS kódu).
  • Držitel občanského průkazu si může využití elektronických funkcí rozmyslet. Není nutné aktivovat elektronické funkce čipu ihned při převzetí občanského průkazu. Aktivaci je možné odložit na dobu, kdy chce držitel začít používat příslušnou funkci občanského průkazu.
  • Aktivaci elektronických funkcí občanského průkazu je nutné provést na úřadu kterékoliv obce s rozšířenou působností. Aktivace probíhá zvolením přístupových kódů k identifikačnímu certifikátu. Další funkce a kódy si držitel nastavuje na svém počítači prostřednictvím podpůrné aplikace.
  •  Zdroj: info.eidentita.cz
Načítání...