E-doklady usnadní cestu k úřadům, vyžadují však datové schránky. „Jsou fakt super,“ tvrdí ministerstvo

K elektronickým výpisům z veřejných rejstříků budou lidé kromě občanského průkazu s čipem potřebovat také svou datovou schránku. Oznámili to v pondělí zástupci ministerstva vnitra při představení Portálu občana, jehož prostřednictvím lidé s e-občankou získají přístup zatím ke čtyřem desítkám služeb státu.

Video Události ČT: E-doklady usnadní cestu k úřadům, vyžadují však datové schránky
video

Události ČT: E-doklady usnadní cestu k úřadům, vyžadují však datové schránky

Kdo se chystá na úřad vyměnit občanský průkaz, dostane novou generaci elektronických občanských průkazů, které obsahují čip. Nové doklady mají lidem umožnit vyřizovat některé věci bez toho, aby museli chodit na úřad.

„Poprvé občané budou moct díky elektronické občance neboli e-občance komunikovat se státem napřímo. Jediné, co k tomu potřebují, je ta nová e-občanka s čipem, její aktivace a čtečka karet,“ uvedl ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Zřízení doporučil, podle něj to zjednodušuje komunikaci s úřady.

Jenomže k tomu budou potřebovat ve většině případů i další elektronický nástroj – datovou schránku. 

Bez ní se lidé sice dostanou třeba ke svým elektronickým receptům a budou moci využívat služeb České správy sociálního zabezpečení, k ostatním službám budou mít ale jen informativní přístup. Majitelé datových schránek se na portál dostanou už nyní. 

Výpisy údajů z registrů budou podle ředitele ministerského odboru eGovernmentu Romana Vrby šifrované, a bude možnost si je elektronicky archivovat prostřednictvím datové schránky na dobu delší než stávajících 90 dnů. „Ministerstvo chce datové schránky prosazovat kvůli tomu, že jejich bezpečnost a univerzálnost je fakt super,“ uvedl Vrba.

Prostřednictvím portálu občana by lidé měli mít přístup například ke svým údajům v registru obyvatel nebo v rejstříku trestů, zájem je o výpisy z bodového hodnocení řidičů. Ministerstvo dopravy ale vyžaduje pro vstup i číslo občanského průkazu, což by se do budoucna mělo podle Vrby změnit. „Myslím, že je to nadbytečné,“ uvedl Vrba.

Připojit by své služby měly i obce a města

Do budoucna by se k portálu měly připojit kromě centrálních úřadů také města a obce. Prostřednictvím portálu by tak bylo možné zaplatit poplatky za odpad nebo případné pokuty. Ministr vnitra Jan Hamáček si proto za hlavní cíl v tomto ohledu klade přimět úřady, aby se zapojily.

„Nabízíme jednotný portál, jehož prostřednictvím se občan bude moci pohybovat veřejnou správou,“ uvedl náměstek ministra vnitra Jaroslav Strouhal. Systém se podle něj budoval dva roky, jeho provoz bude stát 15 milionů korun ročně.

O e-občanku podle vnitra požádalo za první tři červencové dny zhruba 27 700 lidí, z nichž asi 500 si ji za poplatek nechalo vyhotovit do 24 hodin a dva tisíce žadatelů do pěti dnů. Standardní lhůta v rámci pravidelné obměny občanek je 30 dní.

K aktivaci čipu bude třeba podobně jako u platební karty či mobilního telefonu zadat čtyřmístný až desetimístný identifikační osobní kód (obdoba PINu), zadat bude třeba také deblokační osobní kód (obdoba PUKu). I lidé, kteří nebudou chtít čip aktivovat, budou muset při převzetí elektronické občanky sdělit čtyřmístný až desetimístný bezpečnostní kód. Má sloužit k bezpečnějšímu ověření totožnosti žadatele při osobním jednání s úřady.