Z evidence „zmizely" statisíce aut, někteří lidé tak kvůli novému zákonu přišli o majetek

Události: Z evidence „zmizely“ statisíce aut (zdroj: ČT24)

Majitelé, kteří nepřihlásili včas své auto do registru, o vozidlo přišli. Šlo o polopřevody, kde se původní vlastník odhlásil a nový majitel nenahlásil. Jenže na ministerstvo dopravy nebo ombudsmanku se obrací desítky lidí. Nevěděli prý, že se jich registrace týká. Ústavní soud se teď začal zabývat návrhem na zrušení ustanovení.

Například Josef Šušota doklady k autu má. Na silnici už ale tři roky nemůže. Auto je v garáži, protože značky nemá a venku parkovat nesmí. Nový majitel vůz nestihl zaregistrovat v zákonné půlroční lhůtě – do konce června 2015. Auto bylo součástí dědického řízení, které zapsání zkomplikovalo. „Po celou dobu účastníci dědického řízení neměli k majetku přístup,“ řekl Šušota.

Jiná rodina zase nevěděla, že majitel musí auto po skončení podnikání převést na sebe jako na soukromou osobu. Tedy na stejné jméno i adresu, které už v technickém průkazu měl. „Vůbec nás nenapadlo se podívat do technického průkazu. Zarazilo mě, že z jedné osoby se udělaly dvě,“ přiznala majitelka zaniklého vozu Romana Cihlářová.

Rodina se obrátila i na Krajský soud v Plzni. Neúspěšně. Auto proto před půl rokem zlikvidovala.

Nařízení mělo vyčistit evidenci. Podle ministerstva dopravy šlo většinou o dávno neexistující a nepoužívané vozy. „Přes 680 tisíc vozidel, která byla určena k zániku. Můžeme říct, že zákon zafungoval,“ tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Jenže jen na ombudsmanku se obrátila třicítka lidí. Neexistuje totiž cesta, jak zaniklá auta nebo motorky zaregistrovat znovu. Podle Anny Šabatové je trest příliš tvrdý, když místo pokuty hned přišli o majetek.

„U některých ani zanedbání nebylo. Typický příklad byl, když bylo auto na leasing a oni se domnívali, že to auto vlastní ještě ta leasingová společnost,“ řekla ombudsmanka Anna Šabatová.

Novou nadějí je teď pro ně Ústavní soud, kde leží návrh na zrušení nařízení. Soud si vyžádal stanoviska sněmovny, Senátu, vlády, ombudsmanky i ministerstva dopravy.