Žabotlamy u Českých drah už brzy skončí. U Prahy jezdí poslední z ikonických souprav

Železniční dopravci se potýkají s nedostatkem vlaků pro příměstskou dopravu. Potíže ještě zvýraznil chystaný konec nejstarších pantografů. Žabotlamy, jak se jim přezdívá, končí svou službu. V okolí Prahy jezdí už jen jeden.

Video Události
video

Události: Konec žabotlamů

Charakteristické cvakání stykačů a hukot trakčních motorů, zvuky, které patří k osobním vlakům přes půl století. Původně bylo pantografů přes šedesát a letos na jaře byly v provozu ještě tři, po závadách zůstal už jen jeden.

Na svoji dobu to byla vysloveně vizionářská vozidla. Jejich motory dokázaly velké zrychlení a vozy měly nízko umístěné a široké dveře, což dodnes oceňují maminky s kočárky nebo cyklisti. Problémy ale měly podvozky, které jsou poměrně tvrdě vypružené a praskají. Právě praskliny zřejmě budou důvodem, proč i poslední jednotku brzo stáhnou z provozu.

Výjimečný je i design pantografu, jeho čelo připomíná hlavu obojživelníka, a tak dostal vlak přezdívku žabotlam. Loučení s ním bude těžké nejen pro strojvedoucího Adama Vyčichla, který o žabotlamu mluvil ze spaní, ale hlavně i pro České dráhy. Ty nemají ani po 54 letech za všechny staré jednotky náhradu.

„Je to otázka zhruba dvou tří let,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Pražská integrovaná doprava požaduje podle svého mluvčího Filipa Drápala po Českých drahách nějaké adekvátní řešení.

Nedostatek pociťují cestující na všech tratích, jezdí se bez rezerv, a jakmile má jeden vlak zpoždění, přenáší se i na ty ostatní. Podobné potíže jako v Praze mají i jiní dopravci, například na lince do Čakovic se nedávno objevily i historické stroje z roku 1959.