Sanitkám a hasičům se bude na dálnicích uhýbat na opačné straně

Události: Řidiče čeká změna v uhýbání sanitkám (zdroj: ČT24)

Řada lidí za volantem se zatím nenaučila správně tvořit uličku pro záchranné složky, ale ministerstvo dopravy už chystá změnu. Zatímco teď mají řidiči tam, kde je více pruhů, vytvářet uličku pro záchranné složky napravo, tak v budoucnu by se měl nechávat průjezd v pruhu levém. Stejná pravidla totiž platí v okolních státech a ministerstvo je chce sjednotit. Novelu silničního zákona už poslalo do sněmovny.

Přestože by řidiči měli na průjezd záchranářů pamatovat a  bezpečnou uličku vytvářet průběžně, většina z nich reaguje až ve chvíli, kdy se blíží vozidlo s hasiči, policisty nebo zdravotníky. Pak se nezřídka dostávají do situace, kdy spěchajícím jednotkám integrovaného záchranného systému zablokují cestu.

Podle pražského hasiče Václava Bareše nastávají problémy hlavně u křižovatek. Když se k ní hasičský vůz blíží, řidiči často blokují jeho průjezd, protože už nemají prostor k úhybnému manévru do strany. Přitom by mnohdy klidně mohli pomalu najet do křižovatky a cestu uvolnit, protože auta v kolmých ulicích stojí a čekají. Ale to se neděje a řidiči v kritickém pruhu cestu dál blokují, stěžuje si Václav Bareš.

Navíc si lidé v autech často neuvědomují, že k zásahům může vyjet víc záchranářských aut za sebou. „Oni si všimnou, že projela dvě, ale už je nenapadne, že by mohlo jet třetí nebo čtvrté a vjedou vám do cesty,“ říká ke své zkušenosti hasič.

Změna má sladit pravidlo s okolními zeměmi

Třeba v sousedním Rakousku jsou řidiči zvyklí vytvářet bezpečnou uličku automaticky, jakmile se vytvoří kolona. Pravidlo k jejímu vytvoření ale mají jiné. Na českých silnicích se bezpečná ulička tvoří u pravého jízdního pruhu, v zahraničí je to naopak. A právě k tomuto modelu nyní ministerstvo dopravy zamířilo.

„Chceme sjednotit českou právní úpravu s okolními státy – Rakouskem, Německem a Slovenskem, kde to už chystají. Pokud jsou na dálnici tři pruhy nebo více, tak aby tvořili řidiči uličku mezi levým a prostředním pruhem,“ popisuje pověřený ředitel BESIP Tomáš Neřold.

Praxe vytváření bezpečné uličky se má přizpůsobit zahraničním pravidlům
Zdroj: ČT24

A mluvčí pražských hasičů Martin Kavka chystanou změnu chválí, podle něj je pro řidiče hasičských aut výhodnější. „V levém a prostředním pruhu, kde jsou osobní auta, je pro ně manévrování daleko lepší,“ vysvětluje.

Nadále ale má platit stejné pravidlo, podle kterého musí řidiči uhnout na stranu ve chvíli, kdy vznikla kolona stojících nebo pomalu jedoucích aut. Tak jako nyní by tedy mezi auty stojícími v koloně na vícepruhové silnici měl být třímetrový koridor. Pokud jsou v jednom směru dva pruhy, tvoří se ulička uprostřed. Ministerstvo dopravy předpokládá, že by nové pravidlo, podle něhož se při třech pruzích bude tvořit ulička vlevo od prostředního jízdního pruhu, mohlo platit už od letošního podzimu.

Ulička pro průjezd záchranky
Zdroj: ČT24

Spolu se změnou pravidel při vytváření bezpečné uličky by se měly u dálnic objevit informační cedule. Zatím není jasné, jak přesně budou vypadat, ale sloužit mají k jasnému navedení řidičů, na kterou stranu mají v koloně uhýbat. Informační kampaň chystá také BESIP, konkrétní podobu ale zatím nemá.