Třicetitunová parní lokomotiva novou ozdobou libereckého muzea

Do Liberce přivezl lokomotivu kamion (zdroj: ČT24)

Do Liberce dorazila ve středu ráno akumulační parní lokomotiva, která obohatí sbírku Technického muzea. Třicetitunovou krásku získalo muzeum z Německa a stane se jeho nejtěžším exponátem.

Do Liberce se stroj dostal na valníku po silnici. Cesta z německého Hirschfelde, kde lokomotiva doposud stála, trvala hodinu. Paradoxně dvakrát déle trvalo 30tunový kolos sundat a umístit ho na provizorní koleje.

„Lokomotiva byla vyrobena v roce 1985 ve Východním Německu. Celý život sloužila v místní velké elektrárně,“ prozradil předseda spolku Technické muzeum Liberec Jiří Němeček. Nikdy proto nevozila cestující nebo vagony po běžných kolejích. 

Nakonec skončila v místním Muzeu energetiky, které se ale letos uzavře. Před sešrotováním tak  lokomotivu zachránil zájem z Liberce.   

Páru si podle Němečka  lokomotiva FLC, typ Meiningen, natahovala přímo z elektrárny a jezdila zpravidla jen krátké vzdálenosti v areálech podniků. Nemá proto vlastní komín ani ohniště, aby v elektrárně nezpůsobila požár.

„Kromě toho o ní ještě moc nevíme, třeba jak rychle jezdila a kolik dokázala ujet plně naložená,“ dodal Němeček s tím, že to muzeu v Liberci ještě musí prozradit bývalý majitel stroje.

Akumulační lokomotiva bez vlastního topeniště
Zdroj: Radek Petrášek/ČTK

Lokomotiva už se na koleje nedostane, v muzeu bude jen stát. „Zaprvé je na místě, kde už se jezdit nedá, a zadruhé byla při povodních v roce 2002 metr a půl pod vodou. Poškozeny jsou všechny vnitřní části,“ vysvětlil Němeček.

„Svoje“ místo i nový nátěr dostane lokomotiva až na jaře po revitalizaci místního areálu, zatím bude zabírat provizorní místo za plotem vedle bývalé restaurace Casino.

Třicetitunová parní lokomotiva zůstane v libereckém muzeu (zdroj: ČT24)
Většinu exponátů máme zapůjčenou od soukromých sběratelů, od jiných muzeí, proto je pro nás ta lokomotiva tak významná.
Petr Kumpfe
mluvčí Technického muzea Liberec

 Na pozici nejtěžšího libereckého exponátu vystřídá německá lokomotiva sedmnáctitunový posunový lokotraktor LKM N4, který se vyráběl ve východním Německu v 50. letech minulého století. Pro muzeum je zisk akumulační lokomotivy výjimečný i tím, že nebude do muzea jen zapůjčena, ale bude mu přímo patřit.

Technické muzeum Liberec vybudovala parta nadšenců, veřejnosti je přístupné od září 2014. Návštěvníci v něm najdou několik desítek historických aut a motocyklů, ale také tramvaje.