Dieselových aut bez filtru pevných částic jsou v Česku tisíce. Škodí zdraví

Události ČT: Nový test ÚAMK ukázal, že až 70 % dieselových aut nemá funkční filtr (zdroj: ČT24)

Odborníci odhadují, že v Česku jezdí přibližně dvě třetiny aut s naftovými motory, která vůbec nemají filtr pevných částic nebo je nefunkční. Jízda autem bez filtru je nejen proti předpisům, ale také škodí zdraví. Na částice z výfuků se váží další látky, které způsobují rakovinu.

Na vozy s dieselovými motory, kterým schází filtr pevných částic, upozorňují některé automobilky i nový test ÚAMK. Poškozený nebo chybějící filtr značí hustý černý dým jdoucí z výfuku, snadno se pak dá zjistit jeho výtěrem.

„Prověřili jsme zhruba dva tisíce vozidel a z celkového počtu mezi sedmdesáti a osmdesáti procenty filtr nepracoval správně nebo vozidlo filtr nemělo,“ uvedl Petr Vomáčka z ÚAMK.

Filtry pevných částic jsou v dieselových autech od roku 2004. Montují se do výfuku, kde zachycují a ničí nebezpečné látky. Funkční systém každých pět set až tisíc ujetých kilometrů filtry automaticky vyčistí.

Na jakýkoli problém pak upozorní řídicí jednotka. Pokud je filtr ucpaný, tak snižuje výkon motoru a zvyšuje spotřebu. Později se může i propálit a pak už se musí vyměnit.

Drahá výměna řidiče odradí

Kompletní výměna stojí od patnácti do sto tisíc korun, podle typu vozu. Řada řidičů právě kvůli vysoké ceně volí radikální řešení, součástku odstraní. Pokud si pak takové auto koupí někdo, kdo o vyříznutí filtru neví, neobstojí pak ani při technické kontrole.

I v tomto případě však existuje klička. „Bohužel v České republice jsou i takové praktiky, že si filtr pevných částic před technickou kontrolou a měřením emisí můžeme půjčit, tím pádem projdeme a vozidlo nadále provozujeme bez filtru,“ podotkl Vomáčka.

Nefunkční filtr pevných částic
Zdroj: ČT24

Takovým praktikám chce ministerstvo dopravy zabránit. Připravuje zákon, který by měl pravidla pro odstraňování filtrů výrazně ztížit. Teď, když policie závadu zjistí, může omezit technickou způsobilost na třicet dnů. Majiteli vozu pak hrozí i pokuta až 50 tisíc korun, pokud se prokáže, že o závadě věděl.

Ministerstvo dopravy o problému vyjednává i s výrobci filtrů. „Ministr uvažuje o tom, že jediné, co věc vyřeší, je snížení ceny filtrů. Zmínil to v jednáních s výrobci, ale samozřejmě je to běh na delší trať,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Pražské ovzduší znečišťuje hlavně doprava

Důležité je, že jízda autem bez funkčního filtru škodí zdraví. Na částice z výfuků se váží další látky, které způsobují rakovinu.

Například v Praze pochází většina znečištění v ovzduší právě z dopravy. Krychlový centimetr vzduchu na Národní třídě obsahuje v průměru 40 tisíc částic. Když projede auto bez filtru, hodnoty stoupají do milionů.

Emise na Národní třídě
Zdroj: ČT24

„Vozidla ve špatném stavu mohou mít takové emise na kilometr jízdy jako tisícovka autobusů ve výborném stavu,“ podotknul Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT.

I když oko škodliviny nevidí, dýcháním se dostávají hluboko do plic a dál do těla. „Tyto malé částice na svém povrchu obsahují daleko nebezpečnější látky, především toxické kovy a látky, které jsou karcinogenní,“ přiblížil František Skácel z Ústavu plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší VŠCHT.

Koncentrace v ovzduší rostou i při delším stání vozu, kdy motor běží navolno. Praha proto nedávno rozjela kampaň, ve které žádá řidiče, aby ho v takových případech vypínali.

Vydáno pod