Armáda plánuje nakoupit 210 obrněných pásových transportérů za více než 50 miliard korun. Historicky největší nákup české armády se ale zpozdí minimálně o rok. Důvodem je nedostatek peněz. Místo v roce 2019 tak dostanou vojáci první stroje nejdřív v roce 2020. Obměna vozidel bude navíc postupná a potrvá asi deset let, skončí tak zřejmě až v roce 2030.
Armádu čeká historicky největší nákup. Potřebuje transportéry za 50 miliard
Téměř třicet let staré stroje sovětské výroby má ve výzbroji jediný vojenský útvar v Česku - 7. mechanizovaná brigáda v Hranicích. Bojová vozidla pěchoty (BVP) sloužila české armádě i v zahraničních misích v Bosně, Kosovu a naposledy v Afghánistánu při hlídání základny.
Podle velitele hranické brigády Pavla Lipky už ale technika v současné době nesplňuje potřebné balistické podmínky na soudobý boj. Životnost BVP se už naplnila. Dál se prodlužuje jen díky technikům.
Nahradit bojová vozidla může několik druhů pásových obrněnců z Evropy. „Chceme bojové vozidlo s 30mm kanónem a ráže NATO. Chceme, aby mělo příslušnou balistickou ochranu a ostatní zbraňové systémy kompatibilní s bojovým vozidlem Pandur,“ vyjmenoval požadavky armády náčelník generálního štábu Josef Bečvář.
Požadované parametry splňují hned čtyři transportéry. Rakousko-španělský Ascod, švédský CV90, česko-slovenský Šakal a německá Puma. Podle Bečváře nyní typ vozidla nehraje žádnou roli. Hlavní je naplnění specifikace.
Nákup pásových transportérů bude zatím nejdražší zakázkou české armády. Pro srovnání - za pronájem gripenů zaplatí vojáci přes 20 miliard korun, kolové transportéry Pandur stály téměř 15 miliard. Cena nákladních aut Tatra přesáhla jen lehce dvě a půl miliardy.