
Školy budou potřebovat nové psychology nebo speciální pedagogy, až přijde inkluze

Bohuslav Sobotka
„Naší snahou by mělo být odstraňovat rozdíly ve společnosti. Vzdělávání je cestou. Česká republika by neměla být ostrůvkem, kde by byli lidé s handicapem vyčleňováni.“
Od ministerstva školství by kvůli tomu měly dostat bezmála 60 milionů korun. Na inkluzi samotnou pak ale peníze chybí. Pro příští rok bude ministerstvo školství žádat navíc miliardu korun a pro další rok ještě miliardu a půl.
Do poraden a speciálně pedagogických center by mělo nastoupit minimálně 150 nových psychologů, speciálních pedagogů nebo sociálních pracovníků. Podle jejich ředitelů ale nebude vůbec jednoduché je sehnat. Hlavně v některých regionech je jich totiž velký nedostatek. Podle Jany Zapletalové z Národního ústavu pro vzdělávání mají už teď problémy v oblastech Plzně, Karlových varů či Liberce.
Největší poradnou v Praze ročně projde přes osm tisíc dětí. Zvládnout je musí zhruba třicet odborníků. „Už teď máme čekací dobu na krajní hranici,“ prohlásila ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1,2 a 4 Václava Masáková.
S inkluzí jim práce přibude, protože budou muset ještě víc spolupracovat se školami a dohlížet na děti, které mají při vzdělávání nějaký handicap. Ředitel poradny pro Prahu 3 a 9 Petr Klíma by si představoval posílení o čtyři nebo pět lidí. „Vypadá to, že dostanu s bídou dva,“ podotknul.
Pro úspěch inkluze je důležitá spolupráce s rodinou

Kateřina Valachová
„Odstraňujeme pokrytectví, které ovládá náš školský systém. Děti a rodiče mají právo, ale to zůstává jen na papíře.“
Začleňování dětí s postižením do běžných škol v Česku podle úřadů částečně funguje už teď. Do tříd se zdravými spolužáky chodí většina handicapovaných dětí - konkrétně 56 procent s problémy sluchu, 74 procent s vadami zraku a 80 procent tělesně postižených.