Praha - Vyzkoušet smyk anebo vyjet na dálnici by v budoucnu měli povinně zájemci o získání řidičského průkazu. Změny v závěrečných zkouškách chystá ministerstvo dopravy, nový zákon by mohl začít platit od roku 2015. Píše o tom Aktuálně.cz. Podle odborníků se autoškoly snaží nalákat slabší populační ročníky na nižší cenu, a to na úkor kvality. Zpřísnit by se měl i dohled nad zkušebními komisaři.
Povinně do smyku a na dálnici. Ministerstvo zpřísní autoškoly
Nové zkoušky by měly být dvoukolové. Nejprve si žák osvojí základní praktické dovednosti s řízením vozidla na vyhrazeném místě a prokáže teoretické znalosti pravidel silničního provozu. Teprve když složí první část zkoušky před komisařem, dostane se za volant i „naostro“. Po skončení výuky ve skutečném provozu bude skládat závěrečnou zkoušku z jízdy. Povinnou součástí výuky by se měla stát i škola smyku na polygonu nebo vyjetí na dálnici a do hustého městského provozu, aby řidič zvládl situaci i v neznámém prostředí. Na druhou stranu by ale nebyl pevně stanoven počet jízd, který musí žadatel o řidičák absolvovat. Šikovnější řidiči by se tak ke zkoušce mohli dostat už třeba po deseti hodinách.
Autoškoly se v současnosti potýkají kvůli slabším populačním ročníkům s malým počtem zájemců. Klienty proto chtějí přitáhnout slevami. „Na nižší cenu se samozřejmě mohou dostat jen tehdy, pokud něco ošidí,“ myslí si odborník na bezpečnost silničního provozu a provozovatel mostecké školy smyku Jiří Patera. „Úroveň autoškolství je u nás v současné době děsivá,“ přidává se Václav Kříž z Unie autoškol, který se na přípravě nového zákona podílí. V České republice podle něj funguje asi 1 500 autoškol. V roce 1989 jich bylo jen 72. „Česko bylo v té době ve světovém měřítku pokládáno za absolutní špičku,“ poznamenal Kříž.
Ministerstvo chce také důkladnější školení a kontrolu zkušebních komisařů. Podle nového zákona by na ně měl dohlížet stát. „K tomu by měla být zřízena nová organizace, pod kterou by spadali všichni zkušební komisaři,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. V současnosti komisaři fungují pod pověřenými obcemi a do konkrétní autoškoly dochází stále stejný komisař, což odborníci nepovažují za šťastné. Stává se totiž, že komisař nad žákem přimhouří oko ze známosti s instruktorem či starostou. „Chceme, aby byla zavedena nepravidelná rotace komisařů,“ dodal k tomu Kříž.
Projekt ministerstva podporuje i Ústřední automotoklub. Podle jeho statistik se na českých silnicích zabíjejí nejčastěji čerství nebo takzvaní „sváteční“ řidiči ve věku mezi 25 a 34 lety.