Automobilky pracují na vývoji ekologických vozů

Praha - Světové ceny ropy dramaticky rostou a ovzduší Země je díky emisním plynům čím dál víc znečištěné. Vědci se tedy snaží vymyslet, čím ropu nahradit. Konečné řešení se ovšem jeví jako velmi vzdálená budoucnost. A proto se výrobci automobilů spíš zabývají vývojem hybridů a automobilů s nízkou spotřebou. O taková auta ale není mezi běžnými spotřebiteli velký zájem.

„Nejpoužívanější evropská auta nižší střední třídy, jako je třeba Golf a u Američanů jsou stále nejoblíbenější velké traky,“ osvětluje současný trend šéfredaktor časopisu Svět Motorů Ondřej Běhal. I tak se podle něj v západní společnosti vyvíjí velký tlak ohledně emisních limitů a automobilky na to budou muset reagovat.
 
Společnosti ovšem nejvíce reagují na poptávku trhu. „Vývoj za posledních patnáct let ukázal, že je na trhu spousta děr,“ vysvětluje Běhal. Automobilové společnosti se tedy snaží nabídnout co největší sortiment zaměřený na konkrétní skupiny zákazníků. Prodávají se jak velká luxusní auta, tak malá vozítka. Například nano auta Tata, které se představilo indickému trhu, stojí v přepočtu asi 45 000 korun.
 
Západní automobilky investují hodně do vývoje bezpečnosti svých vozidel. Zákonitě tak roste cena, ale zákazníci ji jsou za svou větší bezpečnost ochotni zaplatit. Dále se snaží upravovat maličkosti, které vedou ke snížení spotřeby. Mění se například tvar kol nebo motor.
 
V současná době roste automobilový průmysl v Asii. Korea se stala již zcela konkurenceschopná západnímu světu a Čína se začíná pohybovat stejným směrem. To by mohlo v důsledku snížit ceny automobilů. I když někteří odborníci tvrdí, že pro Čínu by bylo výhodnější adaptovat se na výrobu komponentů pro již renomované značky.
 
Otázkou tedy zůstává, jestli se v budoucnosti budou vyrábět cenově velmi dostupná auta, která budou ovšem jezdit na velmi drahý benzín.