Mladí řidiči patří mezi nejrizikovější skupinu na českých silnicích

Praha - Mladí nezkušení řidiči jsou zodpovědní až za dvacet procent všech nehod a také často na silnicích umírají. Jednou z příčin může být i fakt, že v Česku stačí k získání řidičského průkazu najezdit 28 hodin s instruktorem a následně uspět u testu a při zkušební jízdě.

Řidiči do dvou let praxe mají podle odborníka na silniční bezpečnost Stanislava Humla tendenci být rizikoví: „Častěji porušují pravidla silničního provozu, více riskují, mají pocit, že už umějí jezdit, ale ještě to není pravda.“ V loňském roce bourali řidiči s praxí do dvou let jen za první pololetí ve více než 17 tisících případech, přitom průměr z minulých let se pohyboval okolo šesti a půl tisíce havárií.

V průběhu jednoho roku přibude v Česku přes 170 tisíc čerstvých řidičů, zároveň ročně bourá skoro 25 tisíc mladších 24 let, což v praxi znamená, že do šesti let bourá každý sedmý. Autoškoly se brání, že za aktuální situaci nemohou ony, ale systém zkoušek. Špatné je prý to, že se dělají stejné ve velkoměstech i malých obcích, kde však řídký provoz řidiče dostatečně neprověří. „Nepředpokládám, že by se takový řidič někdy dostal na dálnici, na řízenou křižovatku, do provozu s tramvajemi a takových aspektů je daleko víc,“ říká místopředseda Asociace autoškol Ivo Křišťan.

V Jihlavě, kterou prochází nejfrekventovanější silnice v zemi, dálnice D1, například není ani jedna autoškola, která by své žáky učila po dálnici jezdit. Prý kvůli tomu, že se jejich majitelé shodují, že jde o tak nebezpečnou silnici, že si nikdo nedovolí nezkušené řidiče vystavit tak obrovskému riziku.

„Často pokulhává kvalita samotných zkušebních komisařů a stává se také, že jsou testy vyhodnoceny špatně,“ doplňuje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Kromě toho se také mluví o uplácení inspektorů. Po prvním testu sice vypadne zhruba 17 procent žadatelů o řidičský průkaz, ale v dalších kolech již mnozí testem projdou. Odborníci se rovněž shodují, že mentalita dnešních lidí, kteří si chtějí udělat řidičský průkaz, je taková, že chtějí mít oprávnění, ale už se nechtějí naučit jezdit.

Experti z ministerstva dopravy pracují s návrhem, že by v budoucnu v Česku mohl začít platit takzvaný řidičský průkaz na zkoušku, který už je běžný ve více než dvou třetinách evropských zemí. Jeho držitelé by například museli jezdit nižší rychlostí než ostatní řidiči nebo by nesměli jezdit s přívěsem. Správní úřad by jim také mohl sebrat řidičské oprávnění po dosažení nižšího počtu trestných bodů než jiným řidičům.