„Budeme zkoumat jejich účetní doklady, jestli je to oprávněné. Jestli jsou ty údaje pravdivé, tak dráhy fungují velmi neefektivně,“ krajský radní Jan Tichý. Dodal, že pokud ČD od svého požadavku neustoupí, část jejich spojů nahradí autobusy.
Vlaky, které si letos za 263 milionů korun objednalo minulé vedení kraje, podle informací ČD neměly dostatek cestujících, aby se přepravci počtem cestujících vyplatily. Jednání zatím nejsou u konce, řekl Michal Štěpán, ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD.
„Každý rok kraj platil částku, kolik je schopný, obě strany věděly, že je tam jistá míra nedofinancovanosti. K 263 milionům několik desítek milionů korun dráhy doplácely, protože spoje byly vedeny na obchodní riziko,“ řekl Štěpán.
Kraje si na železnici objednávají osobní a spěšné vlaky pro zajištění dopravní obslužnosti regionu. Naprostou většinu spojů si letos objednaly u Českých drah. České dráhy, u nichž si stát objednal všechny dálkové vlaky, dostávají dotace za rychlíky, expresy a vlaky Intercity a Eurocity. Vlastním nákladem provozují ČD pouze spoje, které označují jako Supercity.