„Je to bezvodý líh, do kterého se přidávají aditiva. Jsou to maziva a okysličovadla,“ uvedl generální ředitel lihovaru Oldřich Reinbergr. Podle předsedy Českého sdružení pro biomasu Jana Habarta zaručí palivo na bázi lihu zejména značné snížení emise škodlivých plynů.
Příměstský autobus na biopalivo stojí asi 5,5 milionu korun. Má větší spotřebu, oproti naftě nebo benzínu je ale E95 levnější. Autobusy musí mít navíc upravený motor. „Například hlava motoru, pístová skupina a potom pryžové části, které ethanol určitým způsobem vysušuje a rozleptává, jsou nahrazeny plastovými,“ představil Zdeněk Abraham z dopravní formy Scania.

Reportáž Ivany Šmelové
Autobus bude vozit školáky mezi Dobrovicí a Mladou Boleslaví na zkoušku zhruba půl roku. Pokud se experiment osvědčí, chce vedení Středočeského kraje sjednat s autobusovými dopravci pronájem dalších autobusů na alternativní paliva. Inspiraci může hledat například ve švédském Stockholmu. Podobné autobusy se zde využívají již 20 let a tvoří čtvrtinu autobusového vozového parku.