Rychlíky budou brzy pohodlné jako EC, slibují dráhy

Praha – Rychlíkové linky z Prahy do Plzně a Chebu nebo z Brna do Ostravy budou brzy stejně pohodlné jako mezistátní vlaky, jejichž soupravami se České dráhy chlubí v zahraničí. Uspořit moderní vozy vybavené klimatizací, zásuvkami a křesly namísto lavic chtějí dráhy nasazením svých nových netrakčních jednotek Viaggio Comfort (resp. Railjet) na linky do zahraničí, odkud bude možné stáhnout na rychlíky další kvalitní vagony a docela vyřadit nejstarší vozy s koženkovými lavicemi. Na mnoha rychlíkových linkách se ale ani tak nic nezmění, 112 uvolněných moderních vagonů jejich kapacitu nepokryje.

Pohodlnější mají být vnitrostátní rychlíky Českých drah do tří let. „Celkem 112 nových vozů nám umožní během příštích přibližně dvou až tří let přesunout modernizované a klimatizované soupravy z dnešních spojů EuroCity a InterCity na desítky rychlíkových spojů. Zároveň vyřadíme z provozu nejstarší rychlíkové vagony ze 70. let,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.

Lepších vozidel se ale zatím dočkají cestující pouze na vybraných linkách, které spojují největší města, přitom však nemají alternativu v podobě souběžně vedených expresů. Taková je dnes situace mezi Brnem a Ostravou nebo Prahou a Plzní, popř. Prahou a Českými Budějovicemi. „V obou třídách budou vybaveny elektrickými zásuvkami pro napájení drobné elektroniky cestujících, jako jsou notebooky a mobilní telefony, toalety s uzavřených systémem, které lze používat i při zastavení vlaku ve stanici,“ slíbil cestujícím Blažek.

Zlepšení se dočká i několik dalších linek, například Brno–Olomouc a Kolín–Ústí nad Labem, kde mají úroveň stárnoucích souprav vylepšit rekonstrukce vagonů, pro které zatím ČD shánějí dodavatele. Má jít například o vozy s částmi první i druhé třídy, které vzniknou z vagonů pro regionální dopravu, nebo o řídicí vozy podobné těm, které dráhy představily na jaře.

Vlak Railjet v barvách Rakouských spolkových drah (ÖBB)
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Přesto nákup šestnácti sedmivozových souprav od Siemensu umožní drahám obměnit pouze zlomek vozového parku. Vagonů, které jsou uzpůsobeny k provozu do zahraničí, mají dráhy 650, z nich však jenom zhruba třetina prošla rekonstrukcí nebo je v posledních letech dráhy nakoupily jako nové. Skutečnost je přitom ještě horší, neboť na rychlících často jezdí i vagony, které za hranice nemohou. Část z nich sice také prošla rekonstrukcí – například ty, které jsou k vidění na motorových rychlících na vedlejších tratích – ale většinou jde o docela zastaralé vozy vyrobené sice v 70. a 80. letech minulého století, avšak podle koncepce z 50. let.

Jednotky Viaggio Comfort/Railjet provozují zatím pouze Rakouské spolkové dráhy. Sedmivozové soupravy jsou sestaveny ze dvou vozů první třídy, jednoho restauračního vozu a čtyř vagonů druhé třídy. Vnitřní uspořádání je velkoprostorové, ve druhé třídě jsou tak sedadla umístěna ve dvou řadách na každé straně chodbičky. Soupravy ÖBB mají kapacitu 316 míst ve druhé třídě a 92 míst v první třídě (včetně 16 tzv. Premium Class). Obdobná souprava rychlíkových vozů ČD (řad A, WR a B) by měla kapacitu 320 míst ve druhé třídě a 108 míst v první třídě. Moderní vozy drah však mají méně míst k sezení, protože ve druhé třídě jsou pouze šestimístná kupé. Sedmivozová souprava s rozložením odpovídajícím Railjetu ÖBB by tak nabídla kapacitu pouze 264 míst ve druhé třídě a 116 míst v první třídě.