„Kredence“ a „Krokodýli“ letos dojezdí

Olomouc – Na českých kolejích jsou letos naposled v pravidelném provozu k vidění prastaré motorové vozy řady 831 přezdívané „Kredenc“, které brázdí republiku už od roku 1949. Motoráky, z nichž všechny dosud jezdící dostaly v 80. letech nový motor, výrazným způsobem přispěly k poválečné motorizaci železnic. Současně s nimi odejdou definitivně do železničního „důchodu“ i novější motoráky řady 851 známé jako „Krokodýl“ z 60. let.

„Kredence“ budou do prosince pravidelně k vidění na Šumpersku, v současnosti jezdí na několika spojích linek Zábřeh–Šumperk a Šumperk–Jeseník. „Jde o nejstarší dosud turnusově provozovaná vozidla Českých drah, respektive o nejstarší dosud provozovanou konstrukci,“ upozornil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Je možné, že se s nimi cestující náhodně setkají i v příštích letech, pokud se dráhy rozhodnou vypravit starý motorák v případě poruchy některého z novějších vozidel. Z podobného důvodu je dodnes občas možné setkat se s „Kredencí“ na Klatovsku. Motorové vozy tohoto typu jsou rozšířené také mezi soukromými dopravci, i nadále se tak budou objevovat na výletních vlacích, které jezdí v sezoně například po Pražském Semmeringu nebo po Švestkové dráze.

„Krokodýli“ budou ještě několik měsíců pravidelně k vidění na Olomoucku a podobně jako jejich starší bratranci také na Šumpersku. Zatím jezdí na několika spojích především na linkách Olomouc–Šumperk, Olomouc–Uničov nebo Šumperk–Jeseník.

Motorové vozy tehdejší řady M262.0 začaly vyrábět Královopolské strojírny v roce 1949. Na vývoji vozidla se podílely také ČKD a Vagonka Studénka, která produkovala pozdější série vozidel. Kromě „Kredence“ se jim přezdívalo také „Dřevák“ nebo „Dvaašedesátka“. Během jedenácti let vzniklo 250 motoráků ve třech sériích. Vozy první a druhé série jsou „hranatější“ oproti nejrozšířenějším motorákům třetí série. K vidění byly především v 50. a 60. letech na řadě významných neelektrizovaných tratí, kde vytlačily parní lokomotivy z čela rychlíků. Provozně náročnější parní lokomotivy jezdily pouze na nejvytíženějších trasách, kde by „Kredenc“ vlak neutáhla. V 80. letech prošlo 40 motorových vozů rekonstrukcí, kdy dostaly nové motory používané také v říčních remorkérech – odtud další přezdívka „Loďák“. Do dalších částí vozů se ale za dlouhá desetiletí provozu výrazněji nezasáhlo.

Vozy řady M286.0 – na které přímo navázala řada M286.1 (dnešní 851) – navázaly na „Kredence“ záhy po ukončení výroby staršího typu. Měly přispět k další motorizaci ČSD. První prototyp motoráku přezdívaného „Krokodýl“ vznikl v roce 1962, ale kvůli problémům při zkouškách začala sériová výroba až o tři roky později. Ve dvou sériích dodala Vagonka Studénka 50 motorových vozů řady M286.0 a dalších 39 vozů vylepšené řady M286.1. Dodávky skončily v roce 1969. Podobně jako „Kredence“ sloužili i „Krokodýli“ zprvu především jako rychlíkové stroje, starší motoráky naproti tomu začaly být více nasazovány na osobní vlaky.

I po dokončení dodávek „Krokodýlů“ ale nebylo motorových vozů tolik, aby nahradily všechny parní lokomotivy. Ke konci parního provozu měly přispět kromě dalších rychlíkových motoráků – odvozených od vozů vyrobených pro expres Vindobona – také motorové vozy určené pro regionální trati řady M475.0. K jejich výrobě nedošlo, místo nich objednaly ČSD velký počet malých motoráků řady M152.0 (dnes 810), původně určených pouze pro nejkratší lokálky. Spolu s nimi ale musely na regionálních motorových vlacích dlouhá desetiletí zůstat i „Kredence“ a v neposlední řadě také „Krokodýli“, z nichž nejstarší jezdí ve službách ČSD a ČD už 60 let.

  • Vozy řady M262.0 (830/831) jezdí v pravidelném i muzeálním provozu. Na snímku jako náhrada na řádné osobním vlaku ve Špičáku. autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1542/154168.jpg
  • Motorové vozy z přelomu 40. a 50. let používají soukromí dopravci pro sezonní výletní vlaky jako je Pražský motoráček. autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2028/202721.jpg
  • Historický motorák autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1284/128316.jpg