Slavná dvoumotorová Dakota znamenala přelom v americké dopravě

Washington - Podle slov amerického generála a pozdějšího prezidenta Dwighta Eisenhowera nebyla nejdůležitější zbraní druhé světové války atomová bomba, tank sherman nebo snad letadlová loď. „Ike“ totiž tohle označení trochu překvapivě použil pro neozbrojené a vcelku pomalé letadlo, které mělo původně vozit spící pasažéry napříč americkým kontinentem - dvoumotorovou Dakotu. První z více než šestnácti tisíc exemplářů tohoto letounu vzlétl 17. prosince 1935.

Aerolinky zprvu plánovaly nasadit stroj označený DST (Douglas Skysleeper Transport) pro noční lety napříč Amerikou. Na palubě bylo 14 křesel, přestavitelných na lůžka podobně jako ve spacích vagónech. Společnost American Airlines, která si „většího sourozence“ osvědčeného modelu DC-2 objednala, ale zjistila, že se příliš nevyplatí. Nový stroj byl navíc tak rychlý, že se cestující bez lůžkové úpravy mohli obejít - ze západu na východ USA to s třemi mezipřistáními trvalo jen 15 hodin.

Letadlo Douglas DC-3 rychle rozdrtilo konkurenci

Není proto divu, že aerolinky rychle změnily původní objednávky ze spacích letounů na stroje vybavené běžnými sedačkami. A letadlo označené Douglas DC-3 se rychle rozšířilo nejen po USA. Konstrukcí, výkony i elegantním vzhledem totiž představovaly Douglasovy stroje nové pojetí dopravního letounu, kterému se konkurence nedokázala přiblížit. Koncem 30. let „décétrojka“ zcela ovládla dopravu nad severoamerickým kontinentem.

Elegantní dolnoplošníky si pořizovaly i evropské aerolinky a mezi uživatele typu se v roce 1937 zařadila také Československá letecká společnost. Dopravce, za kterým stály Škodovy závody, si ale moderních strojů příliš neužil, po okupaci Československa totiž letouny zabavily německé úřady. Na návrat douglasů na linky si tak čeští a slovenští cestující museli počkat až na konec války, během které se původně dopravní stroj stal jednou z nejužitečnějších zbraní. 

Možností nového stroje si totiž již v polovině 30. let všimla americká armáda, kvůli finančním problémům si ale nemohla dovolit velké nákupy, a tak letci převzali jen několik štábních kusů. Až po vypuknutí války v Evropě Douglas dostal objednávku na vojenskou verzi, v americkém letectvu označenou C-47 a pojmenovanou Skytrain (nebeský vlak). A u britského Královského letectva pak tento model, vybavený velkými nákladovými vraty na boku nebo zesílenou podlahou, dostal slavné jméno Dakota.

V britském označení se přitom skrývá i jméno továrny a určení stroje - lze jej totiž chápat také jako zkratku slov Douglas Aircraft Company Transport Aircraft (DACoTA - transportní letoun letecké továrny Douglas). Jako skytrainy i dakoty se vojenské verze „décétrojky“ brzy staly tažným koněm spojeneckých sil na všech frontách druhé světové války. Převážely náklady nejrůznějšího druhu, vysazovaly parašutisty, tahaly kluzáky nebo odvážely do bezpečí raněné vojáky.

Stroj používali nejen Britové a Američani, ve velkém se v licenci stavěl i v Sovětském svazu - nejprve pod označením PS-84 a později Lisunov Li-2. Stejná silueta se ale objevovala na nebi také v oblastech, kde operovala japonská armáda. Už před válkou totiž koupila licenci i země vycházejícího slunce a do konce války se jich tam vyrobilo téměř pět stovek. Sovětská produkce dosáhla v letech 1932 až 1952 téměř 5000 kusů a přes 10 000 letounů pak vyrobili přímo v USA.

Dakoty se staly základem civilního letectví

Celková produkce modelů odvozených od původního DC-3 přesáhla 16 000 letadel, což je mezi dopravními letouny dodnes nepřekonaný rekord. Po druhé světové válce se navíc dakoty z vojenských přebytků staly základem civilního letectví v mnoha zemích, Československo nevyjímaje. Řada výrobců včetně samotného Douglasu se později snažila nabídnout uživatelům náhradu legendárního typu, ale bez úspěchu. Nejen mezi piloty se říká, že „jedinou náhradou DC-3 může být jiný DC-3“.

  • Dakota ve vzduchu zdroj: wikipedie
  • Nástup do letounu Dakota zdroj: wikipedie

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Pavel se sejde s Turkem. Motoristé na jeho ministerské nominaci trvají

Prezident Petr Pavel v pondělí dopoledne přijme na Pražském hradě poslance Filipa Turka (nestr. za Motoristy). Strana nadále trvá na tom, aby se Turek stal ministrem životního prostředí. Úřad v současnosti vede dočasně ministr zahraničí a předseda strany Petr Macinka.
před 1 hhodinou

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Vánoce nárůst nemocných zřejmě přibrzdí

Chřipka, covid a další respirační nemoci se šíří Českem. Podle hlavní hygieničky počet lidí s respiračními nemocemi dosáhl hranice epidemie. Nejvíc nemocných přibývá mezi dětmi. Lékaři potvrdili i výskyt chřipkového viru H3N2 subtypu K, na který hůř funguje očkování. Blížící se vánoční svátky podle odborníků nárůst nemocných přibrzdí, ale období nemocí nejspíš prodlouží.
před 6 hhodinami

Tresty za kriminalitu se změní. Někteří vězni se dostanou na svobodu

Od Nového roku začne platit novela trestního zákoníku, která upravuje výši trestů. Za opakované drobné krádeže nebo neplacení výživného soudy nebudou posílat pachatele tak často za mříže. Soudci budou muset kvůli novele přezkoumat podle ministra spravedlnosti Jeronýma Tejce (za ANO) zhruba čtyři tisíce rozsudků, jestli jsou některé odsouzené činy trestné i podle nové úpravy.
před 7 hhodinami

Útočí rychle a ve vlnách. Aktivita hackerů nepolevuje

Útoky počítačových hackerů v Česku nepolevují. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost jich letos registruje přes dvě stě. Cílí na firmy, zdravotnická zařízení i na státní instituce. Aktivity hackerů se dotkly nemocnice v Nymburku, Ředitelství silnic a dálnic i ministerstva zahraničí. Nejaktivnější jsou útočníci působící z Ruska. K prolomení systémů někteří hackeři nepotřebují ani uživatelská jména a hesla. Zpravidla útočí velmi rychle, ve vlnách a často symetricky. Systémová opatření nově zavádí zákon o kybernetické bezpečnosti, jenž rozšiřuje okruh subjektů, které budou muset plnit daná nařízení, až na šest tisíc.
před 7 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Když Pavel může být prezidentem, Turek může být ministrem, věří Jakl. Žantovský je proti

Bývalý ředitel politického odboru prezidentské kanceláře Václava Klause Ladislav Jakl si myslí, že „mávat hesly“ o tom, že politik má být slušný, hodný, poctivý a hájit pravdu, je „laciné“. Daleko důležitější podle něj je poctivě sledovat zájmy svých voličů a i občanů. Spolupracovník bývalého prezidenta Václava Havla a poradce nynější hlavy státu Petra Pavla Michael Žantovský řekl, že i když bývalí prezidenti Havel a Klaus měli odlišný postoj k celé řadě věcí, nebyli to protivníci. Podle Jakla by Filip Turek (za Motoristy) mohl být ministrem, protože Petr Pavel je prezidentem. Žantovský si Turka ministrem neumí představit. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o nové tuzemské vládě či ruské invazi na Ukrajinu.
před 8 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 11 hhodinami
Načítání...