Litomyšl/Polička – Dvěma lokálkám v Pardubickém kraji hrozí zastavení osobní dopravy. O vlaky může zcela přijít Litomyšl, ve směru od Žďárce u Skutče možná přestanou jezdit také do Poličky. Vedení Pardubického kraje je přesvědčeno o tom, že peníze, které na provoz na obou tratích dává Českým drahám, jsou promrhané. Podle radního pro dopravu Jana Tichého nemají lidé o vlaky zájem. Veřejnou dopravu mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí i mezi Poličkou a Žďárcem u Skutče by tak měly zajišťovat výhradně autobusy. Pokud by obce chtěly vlaky zachovat, měly by se podle kraje podílet na platbách za jejich provoz.
Vlaky do Litomyšle a Poličky mají namále
Proti snaze krajského úřadu zrušit tradiční lokálky se ostře postavily obce. V případě poličské trati poukazují i na nedávnou rekonstrukci trati za 230 milionů korun. „Jistě, je to absurdní,“ podotkl starosta obce Krouna Pavel Ondra.
I přes odpor starostů
Kraj ale chce šetřit, i kdyby tak znehodnotil rekonstrukci za stovky milionů. Navíc uklidňuje obce, které se bojí zhoršení dopravní obslužnosti. Je přesvědčen o tom, že autobusy dokáže objednat tak, aby obsloužily i menší obce ležící u obou tratí. „Předložíme starostům obcí autobusové jízdní řády a budeme se s nimi snažit dohodnout. Pokud se to podaří, budu to považovat za závazné,“ uvedl krajský radní Tichý.
Vlaky pravděpodobně přestanou jezdit i přes odpor starostů. Obce by podle Jana Tichého musely zajistit, aby vlaky začalo jezdit více jejich občanů, nebo začít přispívat na provoz. „Pokud je někdo proti, měl by k tomu mít jasné argumenty. Nestačí říct, že se mu to nelíbí, měl by předložit nějaké konstruktivní řešení,“ řekl radní.
Trať Choceň–Litomyšl byla otevřena v roce 1882, dlouho byla klíčovou spojnicí dvou východočeských metropolí s hlavní olomoucko-pražskou dráhou. Úsek z Vysokého Mýta do Litomyšle v současnosti už není v dobrém stavu, vlaky tak musí jezdit pomalu. Dráha přitom vede souběžně se státní silnicí I/35. Kraj chce, aby vlaky přestaly jezdit mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí. O velmi vytížený úsek Choceň–Vysoké Mýto zatím má vedení regionu zájem.
Zbytečná rekonstrukce za stamiliony
Lokálka ze Svitav do Žďárce u Skutče vznikla během „boomu“ místních tratí v posledním desetiletí 19. století. Vlaky by měly nadále jezdit ze Svitav do Poličky. O dopravu ve zbylém úseku – rovněž částečně souběžném se státní silnicí – kraj nestojí, přestože Správa železniční dopravní cesty tuto trať loni nákladně zmodernizovala. „Je to trať, která je v současné době vybavena nejmodernějšími prvky,“ upozornil mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Právě mezi Žďárcem u Skutče a Poličkou se stala jedna z největších železničních nehod v české historii. Při srážce motorového osobního vlaku s uvolněnými nákladními vozy zemřelo devatenáct lidí, přežilo ji pouze pět cestujících. I tato nehoda vedla železniční správu k rekonstrukci, při které trať dostala zabezpečení dodnes na lokálkách málo obvyklé.