Obr mezi lokomotivami jubiluje

Praha – Každá rychlíková parní lokomotiva je velmi majestátní a robustní, ale i mezi nimi vyčnívá stroj 375.007. Už přes půl století stojí v dopravní hale Národního technického muzea v pražských Holešovicích a právě tam také „oslavila“ sto let od svého vzniku. Muzeum připomene jubileum o nadcházejícím víkendu. Návštěvníci se budou moci podívat do budky majestátní lokomotivy známé pod přezdívkou „Hrbatá“ popř. „Hrboun“, připravena je také komentovaná prohlídka jejího pojezdu.

Vzácný exponát Národního technického muzea vznikl v První českomoravské továrně na stroje v Praze-Libni v roce 1911. Technicko-policejní zkoušku vykonala sdružená čtyřválcová lokomotiva vytvořená podle Gölsdorfovy konstrukce 31. března, dosáhla rychlosti 117 km/h. Císařským a královským státním drahám (KKStB) byla předána jako patnáctá své řady, obdržela proto číslo 310.15. Většina strojů řady 310 vznikla v Rakousku. Českomoravská vyrobila pouze čtrnáct těchto lokomotiv, další tři vznikly u Breitfelda a Daňka ve Slaném. „Představují vrchol konstrukce rychlíkových lokomotiv v rakouské monarchii před první světovou válkou,“ podotkla Olga Šámalová z technického muzea.

Lokomotivní aristokracie

Reportáž Pavla Štrunce (zdroj: ČT24)

„Hrbaté“ byly předurčeny k rychlíkové dopravě, jezdily z Vídně do hospodářských center včetně Prahy, Brna, Ostravy a západočeských lázní. Podle zástupců muzea vynikaly mimořádnou spolehlivostí - vyžadovaly ale i náročnou údržbu.

Lokomotiva 310.15 krátce po svém vzniku působila ve Vídni, v roce 1914 ale přešla do nuselské výtopny. V roce 1918 se tak ocitla ve stavu nově vzniklých Československých státních drah (ČSD). Po zavedení nového systému číslování lokomotiv obdržela označení 375.007, kterým se pyšní dodnes. I po první světové válce zůstala na „Hrbatých“ hlavní tíha rychlíkové dopravy. Byly největší, nejrychlejší a nejsilnější, a tak jezdily z Prahy do Brna a Bratislavy, z Prahy do Ostravy i z Ostravy do Bratislavy. Jejich dominanci neohrozila ani první československá rychlíková řada 365.0, která na počátku 20. let vznikla v Českomoravské podle konstrukce Vojtěcha Kryšpína, a v provozu stroje zůstaly i po příchodu řady 387.0, které se vyráběly od roku 1925 ve Škodových závodech.

Až po druhé světové válce začaly lokomotivy řady 375.0 mizet z kolejí. ČSD po krátké poválečné krizi, kdy měly absolutní nedostatek jakýchkoli vozidel, nakoupily desítky moderních strojů, které „Hrbaté“ zcela nahradily. Po roce 1950 byly k vidění pouze výjimečně, především jako náhrady. V polovině desetiletí už nejezdily.

Z Nuslí přes Podmokly až do muzea

Lokomotiva 375.007 byla od roku 1935 deponována v podmokelské výtopně, během druhé světové války se vrátila do Vršovic-Nuslí, po jejím skončení opět jezdila v Děčíně (Podmoklech). V roce 1952 byla vyřazena z provozu a sloužila jako vytápěcí kotel v Ostravě. Díky velké snaze i několika náhodám ji v roce 1955 získalo Národní technické muzeum. Po kolejích se tak „patnáctka“ naposled svezla na cestě do Prahy na bubenské nádraží. Odtud byla po silnici přepravena na Letnou do muzejní budovy, kde ji mohlo obdivovat už několik generací návštěvníků.

Letos v lednu byla lokomotiva vyčištěna, doplněna a uvedena do stavu, v jakém ji bylo možné ve 30. letech vídat v čele těžkých rychlíků. „Na obnově vzhledu lokomotivy se mimo pracovníků muzea podíleli i dobrovolníci, kteří na lokomotivě odvedli více jak 1 400 hodin práce,“ podotkla Olga Šámalová.

Kromě lokomotivy, která patří Národnímu technickému muzeu, je dochován ještě jeden stroj rakouské řady 310. Jde o lokomotivu 310.23, kterou v provozuschopném stavu udržuje muzeum Technické muzeum Vídeň a – nejezdí-li zrovna s historickým vlakem – je k vidění v železniční expozici ve Strasshofu.

  • Lokomotiva 375.007 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2435/243437.jpg
  • Lokomotiva 375.007 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2435/243436.jpg
  • Lokomotiva 375.007 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2435/243438.jpg
  • Lokomotiva 375.007 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2435/243435.jpg