Stát opravuje i tratě, na které vlaky nevyjedou

Praha – Stát investuje stovky milionů do regionálních tratí, na kterých už nový jízdní řád nepočítá s osobními vlaky. Vlastník tratí, Správa železniční dopravní cesty, to odůvodňuje nejasnými vztahy s kraji, které si objednávají dopravu. Ty zatím neřekly, které tratě považují za perspektivní a kterých železnic se stát naopak může zbavit.

Příkladem je železnice mezi Žďárcem u Skutče a Svitavami, do níž investoval stát 286 milionů korun. Kromě nového rozhlasu má také nové zabezpečovací zařízení a vyhřívané výhybky. Přinejmenším nový systém staničního rozhlasu vybudovaný při kompletní rekonstrukci už od prosince nebude mít co hlásit, protože na většině trasy mají jezdit jen nákladní vlaky.

Osobní dopravu si tu pardubický kraj už neobjednal, argumentuje hlavně malým vytížením trasy. „Pro nás jsou ztrátové tratě velmi drahé, stojí přes 90 korun za kilometr, zatímco u autobusu je to zhruba 20 korun za kilometr,“ vysvětluje pardubický hejtman Radko Martínek (ČSSD). Kraj si stojí za svým i přesto, že v létě jezdí lokálky plné a petici na podporu železnic podepsalo přes 5 000 lidí. Autobusy zřejmě nahradí vlaky i na dalších třech tratích v kraji.

Reportáž Tomáše Vlacha (zdroj: ČT24)

Kraje, ministerstvo a správce kolejí spolu nemluví

V celém Česku pak osobní vlaky od prosince nevyjedou zhruba na 15 úseků. Podle správce tratí je těžké dohodnout se s kraji, do kterých železnic je třeba investovat. „Se začátkem rekonstrukce se vždy jako jeden z parametrů snažíme zjistit, jestli tam kraj bude objednávat dopravu, nicméně smluvně jsme tento závazek ještě nikdy nedostali,“ vysvětluje situaci mluvčí SŽDC Tomáš Drvota. Dokládá tím, že stát nemá jasnou centrální koncepci, kde chce provozovat dopravu a jaké tratě chce provozovat.

Budoucnost tratí řeší skupina expertů ministerstva dopravy i správce železnic. V případě trati ze Žďárce u Skutče do Svitav bude od kraje požadovat vysvětlení. „Budeme chtít určitě vyvolat jednání i mezi ostatními kraji, aby nám daly seznam tratí, kde provozovat dopravu nechtějí,“ slibuje nápravu mluvčí ministerstva Martin Novák. Samotná Správa železniční dopravní cesty by se chtěla v budoucnu zbavit zhruba 30 tratí. Ani to ale není nijak jednoduché, protože řízení trvá léta a souhlas musí dát mimo jiné i armáda, která si chce udržet železnice poblíž skladů a výcvikových prostorů.