Praha – Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) schválil v roce 2009 pod vedením tehdejšího generálního ředitele Martina Dvořáka nevýhodný prodej autobusového nádraží u stanice metra Palmovka. Vyplývá to ze smluv, které mají k dispozici Reportéři ČT a které nyní nechává prověřit pražský magistrát. Na území areálu autobusového nádraží hodlá developer Akvo Praha vystavět polyfunkční rezidenci, dopravnímu podniku za objekt a pozemky zaplatí 116 milionů korun. Podle smluv ovšem v nové stavbě zůstane zachovaný autobusový terminál; ten si od developera dopravní podnik pronajme na dobu 50 let za cenu v celkové výši 127 milionů korun.
Nula od nuly pojde. DPP ztratil lukrativní pozemky na Palmovce
Prodej areálu autobusového nádraží na pražské Palmovce schválil magistrát hlavního města Prahy pod vedením primátora Pavla Béma v roce 2009. Pozemek o rozloze bezmála 20 000 metrů čtverečních a na něm stojící budovy má získat developerská společnost Akvo Praha, přičemž cena za jeden metr čtvereční představuje 5 600 korun.
Smlouvu o prodeji podepsal generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák a předseda představenstva Radovan Šteiner 15. března 2010. Pozemek byl přidělen k prodeji zmiňovanému developerovi bez toho, aby město přistoupilo k tendru. Mluvčí DPP Monika Lojínová argumentuje tím, že podnik byl smluvně zavázán k tomu společnost Akvo oslovit. „Kdybychom oslovili jinou společnost, společnost Akvo by to mohla označit za nezákonné a mohla by podat žalobu k soudu,“ vysvětluje mluvčí.
Na území autobusového nádraží na Palmovce má vzniknout multifunkční rezidence; šestipatrový dům má vedle 280 bytů obsahovat také garáže, obchody. Autobusový terminál má být zachován.
Pražská Palmovka představuje jeden z dopravních uzlů hlavního města; kříží se zde deset tramvajových a sedm autobusových linek, ze stejnojmenné stanice metra se cestující dostanou na Václavské náměstí během osmi minut. Část hromadné dopravy odsud přitom odvedlo už prodloužení trasy metra B na Černý most.
Podle odborníků, které Reportéři ČT oslovili, se nevýhodnou smlouvou ovšem DPP sám připravil o výrazný finanční zisk z prodeje pozemku v developersky lukrativní oblasti hlavního města. Např. Český statistický úřad v nedaleké lokalitě u stanice metra Invalidovna prodával své pozemky za 13 000 korun za metr čtvereční, čili za cenu převyšující dvojnásobek té, za kterou DPP nabídl autobusové nádraží firmě Akvo.
Dva základní problémy: Levný prodej, drahý pronájem
„Tato cena je vysloveně podhodnocená a domnívám se, že kdyby tady byla jakákoli soutěž, tak by musela na této ceně začínat a dosáhla by částky 10 tisíc korun, případně možná i více,“ konstatuje k prodejní hodnotě viceprezident Asociace realitních kanceláří ČR Miroslav Duda. „Vždyť je to v podstatě centrum Prahy a tam žádné jiné volné pozemky již nejsou.“
„Dost dobře nedokážu odhadnout pohnutky dopravního podniku, proč takto postupoval, ale určitě to není výhodné,“ dodává realitní makléř Tomáš Kučera a s Dudou se shoduje v tom, že pozemky by šly prodat minimálně za 10 000 korun za metr čtvereční.
Jako nepochopitelná se odborníkům na reality jeví i forma, kterou hodlá DPP autobusový terminál zachovat; ve zmíněné smlouvě se totiž zavázal k tomu, že za pronájem plochy pro autobusové stání naráz a dopředu na 50 let zaplatí 127 milionů korun; po vyúčtování a vrácení DPH tak bude dopravní podnik v zisku několika milionů, definitivně ale přijde o lukrativní pozemky na úkor terminálu uvnitř soukromé rezidence.
„Ta smlouva je absolutně nevyvážená,“ komentuje situaci Miroslav Duda z Asociace realitních kanceláří. „Řekl bych, že není žádný důvod, aby nájemce platil nájemné dopředu na tak dlouhou dobu. Tady se nájemce vlastně zbavuje možnosti cokoliv v budoucnosti reklamovat a já jsem podobný typ smlouvy dlouho neviděl.“
Nové vedení Prahy prověří staré dědictví
Za nevýhodné a „v rozporu s dobrými mravy“ označuje smlouvy i stávající vedení pražského magistrátu. „Jsou to určitě smlouvy, které pro dopravní podnik nejsou výhodné. Které nejsou výhodné pro město Prahu jako hlavního akcionáře,“ uvedl pražský primátor Bohuslav Svoboda. Do DPP proto poslal auditory, kteří mají prověřit, zda je ještě možné smlouvy vypovědět.
Případ autobusového nádraží na Palmovce sahá ale podstatně hlouběji do minulosti, než je datum podepsání smlouvy o prodeji v březnu 2010. V roce 2002 uzavřel DPP pod vedením tehdejšího generálního ředitele Milana Houfka s developerem Akvo Praha (tehdy pod názvem Citygrove Europe) původně jen pronájem celého nádraží. Již tehdy byly ovšem smluvené podmínky nestandardní; firma měla metr čtvereční areálu pronajatý za korunu ročně, a celkově platila 3 706 korun ročně. Doba pronájmu představovala 99 let.
Palmovka v Janouškově síti
V roce 2006 se pod vedením šéfa DPP Tomáše Jílka pronajatá plocha rozšířila na stávajících 20 000 metrů čtverečních, ke změně smluvních podmínek ani navýšení nájmu ovšem nedošlo. Zhruba v téže době se o developerský projekt začal zajímat také pražský lobbista Roman Janoušek, což dosvědčuje i přepis jeho odposlechů s ředitelem odboru obchodních aktivit pražského magistrátu Peterem Ďuricou. Podle odposlechů z roku 2007, které před časem zveřejnila Mladá fronta Dnes, Ďurica s Janouškem osud pozemků na Palmovce minimálně konzultoval.
Ďurica a Janoušek se baví o valné hromadě DPP
- Ďurica: A pak taky chtějí dělat: výstavba na stanici metra Palmovka. A to je neuvěřitelná…
- Janoušek: Ale to je taky v pořádku. … To je Palmovka 1, to je ta stará smlouva, že jo?
- Ďurica: Jde o realizaci projektu dostavby autobusového nádraží Palmovka a Discovery Investment.
- Janoušek: To je O.K. To chtěl Pavel, aby se to… To je Jílkovina, průser.
- Ďurica: Ale to je šílený, tady…
- Janoušek: Tak o tom nemluv. Dělej, že nic nevidíš. To je Martin a Radek. To dělají, aby toho Jílka už zavřeli.
- Ďurica: Dobře, ale teď to jde teprve do rady.
- Janoušek: Prosím tě, tak zavři oko.
- Ďurica: Ty vole, ale tady je smlouva na 99 let.
- Janoušek: Ne, to není. To byla smlouva na 99 let a teď je to prodej. To je ono, ne?
- Ďurica: To tady není, tady je napsáno: „Schvaluje realizaci projektu…“
- Janoušek: Zavolej Martinovi Dvořákovi. Ale je to v pořádku. Nebo Šteinerovi.
- Ďurica: Dobře no. Dobře.
Do smluv zasáhl až v roce 2009 tehdejší ředitel DPP Martin Dvořák, který zvýšil nájem plochy na 85 korun za metr čtvereční. Za něj byly dohodnuty i smluvní podmínky odkupu areálu; podle informací Mladé fronty Dnes může společnost Akvo začít práce na svém bytovém komplexu až v roce 2018. Teprve po dostavbě areálu vč. autobusového terminálu pozemky získá.
Reportéři ČT kvůli případu oslovili i někdejší aktéry pražské politiky, kteří v době uzavírání nevýhodné smlouvy na magistrátu působili. Všichni se shodli na jednom: že si na okolnosti prodeje autobusového nádraží na Palmovce nepamatují. „Já si to fakt vůbec nepamatuju,“ uvedl Rudolf Blažek (ODS), bývalý předseda dozorčí rady Dopravního podniku. Shodně se vyjádřil i Petr Hulínský (ČSSD) byl ve vedení Dopravního podniku v klíčové době, kdy se Palmovka pronajímala na 99 let: „Nevím, už si to nepamatuju.“ Martin Dvořák ani Radovan Šteiner, kteří smlouvu o prodeji podepsali, se k otázkám Reportérů ČT nevyjádřili. K případu mlčí i Pavel Bém.