Nula od nuly pojde. DPP ztratil lukrativní pozemky na Palmovce

Praha – Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) schválil v roce 2009 pod vedením tehdejšího generálního ředitele Martina Dvořáka nevýhodný prodej autobusového nádraží u stanice metra Palmovka. Vyplývá to ze smluv, které mají k dispozici Reportéři ČT a které nyní nechává prověřit pražský magistrát. Na území areálu autobusového nádraží hodlá developer Akvo Praha vystavět polyfunkční rezidenci, dopravnímu podniku za objekt a pozemky zaplatí 116 milionů korun. Podle smluv ovšem v nové stavbě zůstane zachovaný autobusový terminál; ten si od developera dopravní podnik pronajme na dobu 50 let za cenu v celkové výši 127 milionů korun.

Prodej areálu autobusového nádraží na pražské Palmovce schválil magistrát hlavního města Prahy pod vedením primátora Pavla Béma v roce 2009. Pozemek o rozloze bezmála 20 000 metrů čtverečních a na něm stojící budovy má získat developerská společnost Akvo Praha, přičemž cena za jeden metr čtvereční představuje 5 600 korun.

Smlouvu o prodeji podepsal generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák a předseda představenstva Radovan Šteiner 15. března 2010. Pozemek byl přidělen k prodeji zmiňovanému developerovi bez toho, aby město přistoupilo k tendru. Mluvčí DPP Monika Lojínová argumentuje tím, že podnik byl smluvně zavázán k tomu společnost Akvo oslovit. „Kdybychom oslovili jinou společnost, společnost Akvo by to mohla označit za nezákonné a mohla by podat žalobu k soudu,“ vysvětluje mluvčí.

Na území autobusového nádraží na Palmovce má vzniknout multifunkční rezidence; šestipatrový dům má vedle 280 bytů obsahovat také garáže, obchody. Autobusový terminál má být zachován.

Pražská Palmovka představuje jeden z dopravních uzlů hlavního města; kříží se zde deset tramvajových a sedm autobusových linek, ze stejnojmenné stanice metra se cestující dostanou na Václavské náměstí během osmi minut. Část hromadné dopravy odsud přitom odvedlo už prodloužení trasy metra B na Černý most.

Podle odborníků, které Reportéři ČT oslovili, se nevýhodnou smlouvou ovšem DPP sám připravil o výrazný finanční zisk z prodeje pozemku v developersky lukrativní oblasti hlavního města. Např. Český statistický úřad v nedaleké lokalitě u stanice metra Invalidovna prodával své pozemky za 13 000 korun za metr čtvereční, čili za cenu převyšující dvojnásobek té, za kterou DPP nabídl autobusové nádraží firmě Akvo.

Dva základní problémy: Levný prodej, drahý pronájem

„Tato cena je vysloveně podhodnocená a domnívám se, že kdyby tady byla jakákoli soutěž, tak by musela na této ceně začínat a dosáhla by částky 10 tisíc korun, případně možná i více,“ konstatuje k prodejní hodnotě viceprezident Asociace realitních kanceláří ČR Miroslav Duda. „Vždyť je to v podstatě centrum Prahy a tam žádné jiné volné pozemky již nejsou.“

„Dost dobře nedokážu odhadnout pohnutky dopravního podniku, proč takto postupoval, ale určitě to není výhodné,“ dodává realitní makléř Tomáš Kučera a s Dudou se shoduje v tom, že pozemky by šly prodat minimálně za 10 000 korun za metr čtvereční.

Jako nepochopitelná se odborníkům na reality jeví i forma, kterou hodlá DPP autobusový terminál zachovat; ve zmíněné smlouvě se totiž zavázal k tomu, že za pronájem plochy pro autobusové stání naráz a dopředu na 50 let zaplatí 127 milionů korun; po vyúčtování a vrácení DPH tak bude dopravní podnik v zisku několika milionů, definitivně ale přijde o lukrativní pozemky na úkor terminálu uvnitř soukromé rezidence.

„Ta smlouva je absolutně nevyvážená,“ komentuje situaci Miroslav Duda z Asociace realitních kanceláří. „Řekl bych, že není žádný důvod, aby nájemce platil nájemné dopředu na tak dlouhou dobu. Tady se nájemce vlastně zbavuje možnosti cokoliv v budoucnosti reklamovat a já jsem podobný typ smlouvy dlouho neviděl.“

Nové vedení Prahy prověří staré dědictví

Za nevýhodné a „v rozporu s dobrými mravy“ označuje smlouvy i stávající vedení pražského magistrátu. „Jsou to určitě smlouvy, které pro dopravní podnik nejsou výhodné. Které nejsou výhodné pro město Prahu jako hlavního akcionáře,“ uvedl pražský primátor Bohuslav Svoboda. Do DPP proto poslal auditory, kteří mají prověřit, zda je ještě možné smlouvy vypovědět.

Případ autobusového nádraží na Palmovce sahá ale podstatně hlouběji do minulosti, než je datum podepsání smlouvy o prodeji v březnu 2010. V roce 2002 uzavřel DPP pod vedením tehdejšího generálního ředitele Milana Houfka s developerem Akvo Praha (tehdy pod názvem Citygrove Europe) původně jen pronájem celého nádraží. Již tehdy byly ovšem smluvené podmínky nestandardní; firma měla metr čtvereční areálu pronajatý za korunu ročně, a celkově platila 3 706 korun ročně. Doba pronájmu představovala 99 let.

Palmovka v Janouškově síti

V roce 2006 se pod vedením šéfa DPP Tomáše Jílka pronajatá plocha rozšířila na stávajících 20 000 metrů čtverečních, ke změně smluvních podmínek ani navýšení nájmu ovšem nedošlo. Zhruba v téže době se o developerský projekt začal zajímat také pražský lobbista Roman Janoušek, což dosvědčuje i přepis jeho odposlechů s ředitelem odboru obchodních aktivit pražského magistrátu Peterem Ďuricou. Podle odposlechů z roku 2007, které před časem zveřejnila Mladá fronta Dnes, Ďurica s Janouškem osud pozemků na Palmovce minimálně konzultoval.

Ďurica a Janoušek se baví o valné hromadě DPP

  • Ďurica: A pak taky chtějí dělat: výstavba na stanici metra Palmovka. A to je neuvěřitelná…
  • Janoušek: Ale to je taky v pořádku. … To je Palmovka 1, to je ta stará smlouva, že jo?
  • Ďurica: Jde o realizaci projektu dostavby autobusového nádraží Palmovka a Discovery Investment.
  • Janoušek: To je O.K. To chtěl Pavel, aby se to… To je Jílkovina, průser.
  • Ďurica: Ale to je šílený, tady…
  • Janoušek: Tak o tom nemluv. Dělej, že nic nevidíš. To je Martin a Radek. To dělají, aby toho Jílka už zavřeli.
  • Ďurica: Dobře, ale teď to jde teprve do rady.
  • Janoušek: Prosím tě, tak zavři oko.
  • Ďurica: Ty vole, ale tady je smlouva na 99 let.
  • Janoušek: Ne, to není. To byla smlouva na 99 let a teď je to prodej. To je ono, ne?
  • Ďurica: To tady není, tady je napsáno: „Schvaluje realizaci projektu…“
  • Janoušek: Zavolej Martinovi Dvořákovi. Ale je to v pořádku. Nebo Šteinerovi.
  • Ďurica: Dobře no. Dobře.

Do smluv zasáhl až v roce 2009 tehdejší ředitel DPP Martin Dvořák, který zvýšil nájem plochy na 85 korun za metr čtvereční. Za něj byly dohodnuty i smluvní podmínky odkupu areálu; podle informací Mladé fronty Dnes může společnost Akvo začít práce na svém bytovém komplexu až v roce 2018. Teprve po dostavbě areálu vč. autobusového terminálu pozemky získá.

Reportéři ČT kvůli případu oslovili i někdejší aktéry pražské politiky, kteří v době uzavírání nevýhodné smlouvy na magistrátu působili. Všichni se shodli na jednom: že si na okolnosti prodeje autobusového nádraží na Palmovce nepamatují. „Já si to fakt vůbec nepamatuju,“ uvedl Rudolf Blažek (ODS), bývalý předseda dozorčí rady Dopravního podniku. Shodně se vyjádřil i Petr Hulínský (ČSSD) byl ve vedení Dopravního podniku v klíčové době, kdy se Palmovka pronajímala na 99 let: „Nevím, už si to nepamatuju.“ Martin Dvořák ani Radovan Šteiner, kteří smlouvu o prodeji podepsali, se k otázkám Reportérů ČT nevyjádřili. K případu mlčí i Pavel Bém.

3 minuty
Reportáž Kamily Štichové a Filipa Černého
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 5 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...