Nový lak, ale stejná kamufláž. Ve vzduchu nejdou od sebe stará a opravená verze dopravního vrtulníku skoro rozeznat. Obrovský rozdíl je ale ve vnitřním vybavení. „Ve vrtulníku jsou nové luxusní sedačky ve VIP provedení, je zde nová kuchyňka, nový chemický záchod a odhlučněná kabina,“ vypočítává ředitel divize letecké techniky LOM Praha Jiří Hlůže.
Kompletní generálka vyšla skoro na 35 milionů korun. Za stoprocentní fungování vrtulníku zodpovídá vedoucí zkušebního letového provozu Radim Kapic. Jeho lidé zkontrolovali skoro každou součástku. „Vrtulník má větší vibrace než klasické letadlo, takže i ta pevná část může ulítnout. Pečlivě prohlédnout se musí všechno,“ upozorňuje Kapic.
Celkem má česká armáda čtyři dopravní vrtulníky Mi-8, v komfortní verzi ale zatím jenom jediný. „V současné době jsou víceméně v letu schopném stavu dva, respektive jeden, další už dolétal, takže budou provedeny postupně generální opravy,“ říká generální ředitel LOM Praha Roman Plánička.

Nový vládní vrtulník v Událostech
V armádách Severoatlantické aliance stále létá přes dvě stě ruských dopravních helikoptér. Jejich modernizace bude velký byznys. Ministerstvo obrany se snaží, aby se většina těchto strojů renovovala právě v pražských leteckých opravnách.
V Česku už teď funguje výcvikové centrum pro létání na ruských dopravních vrtulnících. Jenom loni jím prošlo přes šedesát pilotů ze Spojených států, Polska nebo Afghánistánu.