Prototyp komerčního nadzvukového letounu XB-1 americké společnosti Boom Technology v úterý při testovacím letu nad Mohavskou pouští překonal zvukovou bariéru. Přibližně jedenáct minut od startu letadlo zrychlilo na 1,05 machu, což znamená rychlost asi 1252,92 kilometru za hodinu.
Americká odpověď na concorde. Soukromý tryskáč XB-1 překonal hranici zvuku
Podle AP jde o první proudový letoun nezávisle vyvinutý soukromou společností, který tohoto milníku dosáhl. „Malá skupina talentovaných a odhodlaných inženýrů dokázala to, na co byly dříve třeba vlády a miliardy dolarů,“ uvedl zakladatel a generální ředitel Boom Technology Blake Scholl. „Nadzvukový let XB-1 dokazuje, že technologie pro nadzvukové lety s cestujícími je na světě,“ dodal Scholl.
Let z Mojave Air & Space Port v kalifornské poušti se uskutečnil v době, kdy společnost pracuje na oživení nadzvukové osobní dopravy, která zanikla s koncem používání britsko-francouzského concordu před více než dvaceti lety.
Concorde po americku
Letadlo, které poprvé vzlétlo v březnu, je téměř celé vyrobeno z lehkých uhlíkových vláken. Využívá systém rozšířené reality, který pomáhá při přistávání, protože jeho dlouhá příď a vysoký nájezdový úhel mohou pilotům ztěžovat výhled, uvedla AP. Televizní stanice CNN letadlo nazvala americkou odpovědí na concorde. Agentura AP stroj popsala jako elegantní bílé letadlo.
Boom Technology se chce dále zaměřit na dopravní letadlo Overture, které podle ní přepraví až 80 cestujících a bude se pohybovat přibližně dvojnásobnou rychlostí než současné podzvukové dopravní letouny. Firma předpokládá, že letouny Boom Overture začnou přepravovat cestující v roce 2029. Na jejich koupi uzavřely smlouvy některé americké aerolinky.
Odborník na leteckou dopravu Petr Kováč se však domnívá, že do konce dekády „možná budou létat prototypy dopravního letadla“. Upozornil, že XB-1 je „model ve velikosti jedné třetiny, který testuje některé technologie“. „Než si sedneme do letadla skutečné velikosti a přeletíme Atlantik, bude to trvat ještě hodně dlouho,“ uvedl.
Let nadzvukovou rychlostí je komplikovaný
Nadzvukový (neboli supersonický) let je takový, kdy letadlo letí rychleji, než odpovídá rychlosti zvuku. Ta je označována jako jeden mach a mění se v závislosti na prostředí, jeho podmínkách a teplotě. Jednotka je pojmenovaná podle brněnského fyzika Ernsta Macha.
Poprvé překonal rychlost zvuku ve vodorovném a plně řízeném letu americký vojenský pilot Charles „Chuck“ Yeager 14. října 1947, když v experimentálním raketovém letounu Bell X-1 dosáhl ve výšce třináct kilometrů rychlosti 1127 kilometrů v hodině, tedy 1,06 machu.
Symbolem cestování nadzvukovou rychlostí se stal britsko-francouzský projekt concorde, který poprvé vzlétl v březnu 1969. Letoun zvládl trasu mezi Evropou a východním pobřežím Spojených států za tři hodiny. Letoun provozovaly British Airways společně s Air France na linkách z Londýna a Paříže na východní pobřeží USA. British Airways i Air France ukončily komerční lety concordů v roce 2003.