Záhada letu MH370 trvá. Nová vyšetřovací zpráva mluví o možném zásahu třetí osoby

Ani nová vyšetřovací zpráva neobjasnila osud letu MH370 (zdroj: ČT24)

Vyšetřovatelé zveřejnili další zprávu o zmizení letadla malajsijských aerolinií MH370. Domnívají se, že se stroj během letu v březnu 2014 obrátil zpět směrem na Kuala Lumpur. Nemohou přitom vyloučit ani zásah třetí strany na palubě. Co se ve vzduchu skutečně odehrálo, zatím nedokážou vysvětlit. Pomohl by nález vraku letadla a černých skříněk.

Na palubě letu MH370 bylo 239 lidí. Zmizení stroje patří mezi největší letecké záhady. Předpokládá se, že se Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines zřítil v jižní části Indického oceánu západně od australského pobřeží, když se z neznámých důvodů odklonil od své trasy.

Zpráva vyšetřovacího týmu o rozsahu čtyř set stran opakuje tvrzení malajsijské vlády, že bylo letadlo úmyslně odkloněno od své trasy a po přerušení komunikace ještě asi sedm hodin pokračovalo v letu.

„Nemyslíme si, že se to mohlo stát vinou pilota, ale nesmíme pominout fakt, že se letadlo obrátilo zpátky k místu svého odletu. Nemůžeme taky popřít, že systémy byly manuálně vypnuté záměrně, nebo z jiných důvodů. Nemůžeme ani vyloučit možnost neoprávněného zásahu třetí osoby,“ prohlásil šéf nezávislého vyšetřovacího týmu Kok Soo Chon.

Možná poloha letounu se určovala na základě komunikace palubního zařízení s družicí. Pomocí různých matematických metod se zjišťuje, kde letadlo mohlo být, když vyslalo signál.
Martin Velek
letecký publicista

„Tým není schopen určit skutečnou příčinu zmizení letu MH370,“ připustil. „Přesvědčivou odpověď bude možné poskytnout, pouze pokud bude nalezen vrak,“ dodal vyšetřovatel v reakci na otázku, zda bude vůbec někdy možné zjistit, co se s letounem stalo. Příbuzní pasažérů nekonkrétní závěry kritizují. 

„Novinka je, že letadlo nebylo při doteku s vodou v konfiguraci pro přistání. Klapka nebyla vysunutá, což by nasvědčovalo tomu, že se s letadlem nepřistávalo, prostě se zabořilo do vody,“ okomentoval zprávu letecký publicista Martin Velek s odkazem na analýzu trosek.

Letadlo stoupalo do nesmyslné výšky, pak prudce klesalo do výšky malé, která se často používá proto, aby letadlo zmizelo z civilních radiolokátorů, které nejsou na tyto nízké výšky konstruovány. Nejasností je tam mnoho.
Martin Velek
letecký publicista
Neštěstí letu MH370
Zdroj: ČT24 / Spiegel.de / Google Earth

Pilot cvičil přistání na vodní hladinu

Experti si nejsou jisti, zda měl stroj až do konce pod kontrolou pilot, anebo zda se letadlo zřítilo kvůli poruše. Z každé z uvedených variant přitom plyne pátrání v jiné oblasti. Jasný není ani důvod, proč se letadlo odchýlilo od svého kurzu – většina komunikačních přístrojů v letadle byla totiž vypnutá.

„Aby se ztratilo letadlo úplně a nebylo ani po čtyřech letech nalezeno, to je velmi neobvyklé, ovšem odborníci se momentálně domnívají, že se jednalo o záměrný čin jednoho z pilotů. Ten udělal všechno pro to, aby se letadlo nenašlo,“ podotkl koncem května kapitán Boeingu 737 a letecký publicista Ladislav Keller. On sám se kloní k teorii o sebevraždě.

O těchto úmyslech kapitána svědčí podle Kellera třeba jeho dluhy. „Žil si nad poměry. Měl ranč, velké pozemky, drahý dům. Doma si také vybudoval simulátor a den před tím letem vymazal všechny harddisky. Počítačovým expertům se ale podařilo informace obnovit. Ukázalo se, že kapitán zhruba půl roku trénoval přistání na velmi krátká letiště pod dva kilometry. Dále cvičil přistání na vodní hladinu,“ upozornil Keller.

obrázek
Zdroj: ČT24

Trosky na Mauriciu i africkém pobřeží

Pátracím týmům se navzdory rozsáhlé mezinárodní operaci a následnému soukromému hledání v Indickém oceánu nepodařilo vrak letadla objevit. Na plážích ostrova Mauricius a na březích Tanzanie či francouzského ostrova Réunion se ale našly trosky, u nichž se potvrdilo, že pocházejí ze zmizelého letounu.

Pátrání po letu MH370 ukončila soukromá společnost Ocean Infinity definitivně letos v květnu. Rodiny pasažérů chtějí, aby oficiální pátrání i po více než čtyřech letech pokračovalo, státy ho ale obnoví jen v případě nových důkazů.

Na palubě letadla bylo 153 Číňanů a 38 Malajsijců. Ostatní pasažéři pocházeli z Íránu, USA, Kanady, Indonésie, Austrálie, Indie, Francie, Nového Zélandu, Ukrajiny, Ruska a Nizozemska. Dvanáctičlenná posádka byla malajsijská.

  • 8. březen 2014: Let MH370 společnosti Malaysia Airlines odstartoval z Kuala Lumpuru do Pekingu. Letadlo ztratilo kontakt asi hodinu po vzletu. Nevyslalo žádný nouzový signál ani zprávu. Prvotní pátrání probíhalo v Jihočínském moři.
  • 15. březen 2015: Objevily se důkazy, že letadlo oproti plánu změnilo trasu a mířilo na jih, oblast pátrání se proto mění na Indický oceán.
  • Červenec 2015: Velké kusy trosek se našly u pobřeží Réunionu, ostrova, který leží v Indickém oceánu, východně od Madagaskaru.
  • Leden 2017: Vlády Austrálie, Malajsie a Číny pozastavily pátrání ve stanovené oblasti, protože se neobjevily žádné stopy po MH370.
  • Leden 2018: Kvůli tlaku ze strany příbuzných pasažérů a posádky podepsala Malajsie smlouvu se soukromou společností sídlící v USA. Ocean Infinity slíbila, že bude pracovat zadarmo, ale pokud se jí podaří dohledat trosky, dostane odměnu 70 milionů dolarů.
  • Květen 2018: Pátrání soukromé firmy kvůli zhoršujícímu se počasí v oblasti končí. Malajsie nemá v plánu ho obnovit, pokud se neobjeví nové důkazy.
  • Zdroj: BBC