Paříž - Deset let po havárii nadzvukového letounu Concorde společnosti Air France z roku 2000 u Paříže, při níž zahynulo 113 lidí, začal dnes ve městě Pontoise soudní proces s americkou společností Continental Airlines a pěti lidmi obžalovanými z neúmyslného zabití. Aeroliniím hrozí pokuta až 375 000 eur (9,7 milionu korun), jednotlivcům až pět let vězení a pokuta 75 000 eur (dva miliony korun). Advokát společnosti Continental Airlines Olivier Metzner požádal o zrušení procesu, protože je podle něj zaměřen jen na přitěžující okolnosti. Proces by měl ve formě slyšení trvat do 28. května. Poté by měl být vynesen rozsudek.
Začal proces kvůli tragédii Concordu z roku 2000
Krátce po startu u letiště Charlese de Gaulla u Paříže se 25. července 2000 zřítilo nadzvukové letadlo společnosti Air France typu Concorde letící do New Yorku. Jednalo se o první i poslední havárii letounu Concorde v historii.
Vyšetřovatelé čtyři roky zkoumali trosky
Fotka hořícího Concordu oblétla v červenci 2000 celý svět. Čtyři roky poté přišli vyšetřovatelé se závěrem, že Concorde najel na rozjezdové dráze na titanovou lamelu, kterou ztratil předchozí startující letoun americké společnosti Continental Airlines. Lamela protrhla pneumatiku, ta se vymrštila a prorazila palivovou nádrž. „Tvrdí se, že havárii způsobil letoun Continental Airlines, protože z něj něco odpadlo. Ukážeme, že to není pravda, že požár, který havárii způsobil, vypukl dřív, než se Concorde a tento kus kovu vůbec dostaly do styku,“ popisuje svůj dnešní postup právník Continental Airlines Olivier Metzner.
„Podle mého lidi skočili po jediném vysvětlení, po verzi, která vyhovovala mnohým ve Francii. Tuto verzi sestavili, aniž by vyslechli kohokoliv z vedení Continental Airlines,“ dodal Metzner. Právník proto požaduje zrušení procesu.
Čeká se velká právní bitva
Christian Buffat, právník výrobce Concordů:
„Ohrazujeme se proti tvrzení, že se tato havárie dala předvídat.“
Spory se zaměří také na to, jestli konstruktéři Concordů a francouzský úřad pro letectví nevěděli o zranitelnosti palivových nádrží, které byly snadno vystaveny nebezpečnému úderu prasklé pneumatiky. „Bude se to točit kolem otázek, kdo věděl co a kdo přes tuto vědomost nekonal to, co měl. A tedy zda má být někdo trestně odpovědný,“ líčí možný scénář dnešního procesu německý letecký expert Ronald Schmidt.
Letecká společnost, jíž Concorde patřil, tedy Air France, je k procesu přizvaná pouze jako svědek: „Ze zpráv vyšetřovatelů jasně vyplynulo, že Air France byla v této záležitosti nevinně. Proto nejsme mezi obžalovanými,“ uvádí právní zástupce Air France Fernand Garnault.
Dále žalováni dva technici a dva inženýři
Žalobě z neúmyslného zabití čelí jeden z tehdejších techniků Continental Airlines John Taylor (41), který osudnou lamelu na stroj DC-10 podle obžaloby špatně namontoval. Navíc prý neměl použít materiál z titanu, který je tvrdší než jiné kovy, a který tudíž na letiště nepatří.
Jeho nadřízený a bývalý šéf údržby Stanley Ford (70) je obviněn z toho, že stav jejího upevnění schválil, aniž jej skutečně zkontroloval. Žaloba se vztahuje i na dva zaměstnance společnosti EADS, která letadla Concorde vyráběla, tedy šéfa testovacího oddělení Concordu Henriho Perriera (80) a šéfinženýra Jacquesa Herubela (74). Jsou obviněni z toho, že o možném riziku proražení palivové nádrže prasklou pneumatikou mohli vědět.
Havárie nakonec předčasně ukončila éru slavného a spolu s ruským TU-144 také jediného nadzvukového stroje pro přepravu cestujících.
Rodiny obětí se soudu neúčastní
Soudního řízení se neúčastní rodiny obětí, které dostaly brzy po katastrofě bez soudního procesu, a tedy po dohodě s pojišťovnami Air France, výrobce letadla EADS, výrobce pneumatik Goodyear a Continental Airlines, dohromady odškodné ve výši zhruba 100 milionů dolarů.