V Amsterdamu zkouší systém plně autonomních lodí na elektřinu, které mají v husté síti místních kanálů přepravovat zboží, komunální odpad, ale také lidi. Projekt nizozemsko-amerického týmu, který má za sebou čtyřletý vývoj, má ulehčit silniční dopravě.
V Amsterdamu vyvíjejí autonomní plavidla, která budou svážet odpad. Dokážou sama zakotvit
„Vyvinuli jsme samořídící autonomní lodě, aby pomohly s logistikou a přepravou ve městě,“ vysvětluje ředitel Amsterdamského institutu pro moderní metropoli Stephan Van Dijk. Část silniční dopravy by se tak přesunula na síť vodních kanálů, které měří přes sto kilometrů.
„Pokud budeme chtít svážet domovní odpad z centra města, což je hlavní výzva, můžeme pro to využít vodu. Potřebovat budeme asi jen sto čtyřicet kontejnerů umístěných podél nábřeží,“ vypočítává Dijk.
První zkoušky proběhly v červnu, kdy se plavidlo učilo vyrovnat s provozem soukromých a turistických lodí. V současnosti vývojáři s městem testují model, který nemá přepravovat lidi, ale odpadky. Po naplnění kontejner sám odpluje do sběrny a vrátí se zase zpět. V budoucnu by tak mohly z centra vymizet popelářské vozy, které často blokují ulice.
Roboat zmapuje okolí a sám zakotví
Projekt se jmenuje Roboat. Název kombinuje slova robot a boat, tedy loď. Software v lodi dokáže automaticky vypočítat nejvhodnější trasu a díky senzorům na boku umí bez lidské pomoci i zakotvit.
„Loď umí zmapovat okolí. Pokud je v okolí další loď, zaznamená ji a obepluje,“ tvrdí inženýr Amsterdamského institutu pro moderní metropoli Rens Doornbusch.
Roboaty jsou plně elektrické, čímž zapadají do plánu města zbavit se dieselových člunů a lodí do roku 2025. Přechod na elektrickou energii je na amsterdamských kanálech v plném proudu. Od března minulého roku po nich pluje několik dobíjecích stanic, které už nyní dodávají energii více než pětasedmdesáti procentům komerčních plavidel.