Programu AlphaGo společnosti DeepMind se podařilo opakovaně porazit několikanásobného evropského šampiona v asijské deskové hře go. Zatímco v šachu jsou počítačové programy schopny porazit elitní hráče už od konce minulého století, v případě go k tomu poprvé došlo až nyní. Podle expertů jde o podobný milník ve vývoji umělé inteligence, jako když počítač před bezmála 20 lety porazil šachového šampiona Garriho Kasparova.
Program od Googlu poprvé opakovaně porazil šampiona v go
AlphaGo pětkrát za sebou porazil čtyřiatřicetiletého Číňana žijícího ve Francii Fan Chueje, který je považován za jednoho z nejlepších hráčů působících v Evropě.
Podle listu The Guardian byl program vytvořen na jiném principu než dosavadní pokusy a vítězství počítače přišlo výrazně dříve, než soudili někteří experti. Tvůrce předchozího výkonného programu Rémi Coulom předloni prohlásil, že potrvá nejméně deset let, než se umělé inteligenci podaří porazit špičkového mistra v asijské deskové hře.
DeepMind patřící amerického gigantu Google podle svých programátorů zvolila zcela jinou strategii než tvůrci dosavadních programů. „AlphaGo předvídá vývoj (hry) pomocí toho, že si mnohokrát za sebou přehrává zbytek partie ve své imaginaci,“ uvedl jeden ze spolutvůrců úspěšného projektu David Silver. Program v sobě zahrnuje dvě „neuronové sítě“, které se snaží napodobit strukturu lidského mozku, aby byl schopen spojovat jednoduché kroky do složitějších řešení a uvažovat o nich paralelně.
Program rovněž pracuje s miliony dříve odehraných partií, navíc sám proti sobě sehrál nespočet her, což podle tvůrců významně posílilo jeho schopnost efektivně řešit posloupnost tahů. Autoři tvrdí, že v 57 procentech případů je chopen přesně předpovědět příští tah elitního hráče.
Hra go, která vznikla zhruba před čtyřmi tisíci let v Číně, má jednoduchá pravidla. Na hrací desku většinou o 19 krát 19 polích kladou dva hráči své kameny tak, aby ohraničili co největší území či obklíčili co nejvíce soupeřových kamenů. Hra má nesrovnatelně více kombinací tahů než šachy. Proto je podle expertů tvorba programu úspěšného v této hře mnohem složitější než toho šachového.
Prvním známým pokořitelem šachového šampiona se v roce 1997 stal program DeepBlue společnosti IBM, který porazil mistra světa Garriho Kasparova.