Podle maďarského serveru může za nehodu gripenu v Čáslavi pilot

Budapešť – Za květnovou nehodu maďarského gripenu v Čáslavi může pilot. Tvrdí to maďarský zpravodajský server Index s odvoláním na vojenský zdroj, podle něhož bylo příčinou havárie to, že velitel stroje během přistávacího manévru současně brzdil i akceleroval, a proto se mu nepodařilo včas zastavit. Maďarští vyšetřovatelé prý konstatovali, že na stroji nenašli žádnou technickou závadu, jež by mohla nehodu způsobit.

Stíhací letoun JAS-39 Gripen havaroval na letišti v Čáslavi 15. května během přistání, když se mu nepodařilo zastavit a skočil vážně poškozený mimo přistávací plochu. Oba piloti se katapultovali.

Zdroje webu Index z prostředí armády potvrdily, že během přistání se vypnula elektronika. Pilot měl proto přepnout na manuální ovládání a ubrat „plyn“, což se ale nestalo. Stroj pilotoval jeden z nejzkušenějších maďarských stíhacích letců generál Csaba Ugrik.

Ministr obrany Csaba Hende začátkem června při slyšení v parlamentu řekl, že zatím není známo, co havárii gripenu způsobilo. Náčelník generálního štábu maďarské armády Tibor Benkő v jednom rozhovoru poskytnutém deníku Magyar Hírlap tvrdil, že během přistání se pokoušeli brzdit oba piloti, stroj ale přesto vyjel z dráhy.

„Zda tuto událost zavinila technická závada, selhání člověka, nějaké neznámé okolnosti nebo všechny tyto faktory dohromady, to se uvidí až po skončení vyšetřování,“ řekl tehdy Benkő. Zároveň ovšem prohlásil, že už dosavadní stav vyšetřování jednoznačně vyloučil spojitost mezi havárií gripenu v Čáslavi a pozdější nehodou v Kecskemétu.

Vydáno pod