Při nejhorší železniční nehodě v Indii v tomto století zemřely v pátek ve státě Urísa téměř tři stovky lidí, dalších přibližně tisíc osob utrpělo zranění. Záchranné práce, na nichž se podílely stovky lidí, se podle některých indických úředníků chýlí ke konci. Češi mezi mrtvými podle velvyslankyně nejsou. Na místo nehody, kde pokračuje odklízení trosek, dorazil indický premiér Naréndra Módí.
Počet obětí nehody vlaků v Indii se blíží třem stům, zraněných je tisíc
„Do (páteční) 22. hodiny večerní jsme byli schopni zachraňovat přeživší. Pak už šlo jen o vytahování mrtvých těl,“ řekl agentuře AP Sudhanšu Sarangi, šéf místního hasičského a záchranného sboru. Záchranáři podle něj nalezli nejméně 280 těl obětí. Indická agentura ANI nebo agentury Reuters a AFP informují o 288 obětech. Hlášeny jsou rovněž stovky zraněných, různé zdroje hovoří o přibližně osmi stech až tisíci poraněných.
„Záchranná operace je u konce,“ citovala během soboty agentura AFP úředníka z místního koordinačního střediska záchranné služby s poznámkou, že záchranáři odvezli všechny zraněné a vyprostili rovněž mrtvé.
Reuters ale později s odvoláním na svědka uvedl, že v poničených vagonech jsou stále uvězněna těla mrtvých, záchranná operace pokračuje a očekává se, že počet obětí ještě vzroste. Také někteří indičtí úředníci později podle AP nebo indických médií prohlásili, že záchranné operace se teprve blíží k ukončení.
Neštěstí se událo v pobřežním státě Urísa na východě Indie. Zatím není jasné, jak přesně se nehoda v pátek kolem 19:00 místního času (15:30 SELČ) u železniční stanice ve vesnici Bahanaga (v okrese Balasur) asi 270 kilometrů od Kalkaty stala. Podle agentury ANI se srazily dva expresní osobní vlaky a jeden nákladní.
Podle předběžného šetření zřejmě jeden z osobních vlaků jel po špatné koleji a narazil do stojícího nákladního vlaku. Kvůli tomu vykolejil a pak narazil do druhého expresu s cestujícími. Podle policie a drážních vyšetřovatelů byla příčinou zřejmě lidská chyba a špatně postavená signalizační zařízení, uvádí list Times of India.
Češi mezi oběťmi nejsou, uvedla velvyslankyně v Indii Eliška Žigová. „Máme konkrétní seznamy zemřelých a žádný Čech ani cizinec se mezi nimi nevyskytuje, jsou to jen indičtí občané,“ řekla České televizi.
Zraněné odvážely dvě stovky sanitek
Na záchranných pracích se podílely stovky lidí a také armáda. Zraněné z místa nehody odváželo přes dvě stě sanitek, kvůli vysokému počtu ale odvoz do nemocnic zajišťovalo i pět desítek autobusů. Povoláno do služby bylo přes sto lékařů. Před nemocnicemi se tvořily fronty a lékaři zastavovali krvácení a vážněji zraněné posílali na operační sály. Dobrovolníci také přichází darovat krev.
Na záběrech z místa bylo vidět záchranáře, jak v poškozených vagonech hledají přeživší, zatímco cestující volají o pomoc nebo pláčou vedle trosek. „Byl jsem na místě a viděl kolem sebe krev, zlámané končetiny a umírající lidi,“ řekl Reuters telefonicky jeden ze svědků tragédie. Záchranáři navíc pracovali v pětatřicetistupňovém vedru.
Další z mužů, který nehodu přežil, indickým médiím řekl, že na něj po nárazu spadlo deset až patnáct lidí, a ocitl se tak na dně lidské hromady. „Zranil jsem se na ruce a také vzadu na krku. Když jsem vylezl z vagonu, viděl jsem, že někdo přišel o ruku, někdo o nohu, zatímco někdo měl zdeformovaný obličej.“
Premiér svolal mimořádné jednání vlády
V Uríse je na sobotu vyhlášen státní smutek. Na místo nehody dorazil indický premiér Módí, který také svolal mimořádné vládní jednání.
„Vláda nenechá kámen na kameni, pokud jde o léčbu zraněných,“ uvedl Módí podle agentury ANI. Srážku vlaků označil za „bolestný incident“, který bude zevrubně vyšetřen. „Ti, kteří budou shledáni vinnými, budou přísně potrestáni. Železnice pracuje na obnově trati,“ dodal předseda indické vlády, který rovněž navštívil zraněné v místní nemocnici.
„Jsem zoufalý z vlakového neštěstí v Uríse. V této hodině smutku jsou mé myšlenky s pozůstalými, kéž se zranění brzy uzdraví,“ napsal už v pátek Módí na Twitteru.
Slíbil příčiny nehody důkladně vyšetřit a všem postiženým maximální možnou pomoc. Každá rodina by měla podle místních médií dostat asi dvanáct tisíc dolarů (zhruba 280 tisíc korun) za osobu, která při nehodě zemřela, vážně zranění dostanou kompenzaci dva a půl tisíce dolarů a lehce zranění šest set dolarů.
Soustrast rodinám obětí pátečního neštěstí vyjádřila už řada politiků, mimo jiné z Austrálie, Srí Lanky či Tchaj-wanu. Na Twitteru vyjádřil soustrast i český ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti) či kanadský premiér Justin Trudeau.
Několik stovek nehod ročně
Indie má jednu z nejrozsáhlejších sítí železničních tratí na světě. Indické dráhy podle svých údajů každý den přepraví na třináct milionů cestujících. Každoročně se na železniční síti o délce přes 64 tisíc kilometrů stane několik stovek nehod, jejich příčinou bývá obvykle lidská chyba a také zastaralý signalizační systém.
Nejhorší z nich se podle BBC News odehrála v roce 1981 a o život při ní přišlo přinejmenším osm set lidí. Nynější neštěstí je nejhorší v jednadvacátém století.
- 1700 obětí (26. prosince 2004, Srí Lanka) – Vlna tsunami vyvolaná zemětřesením srazila vlak na trati mezi městy Kolombo a Galle. Podle odhadů zemřelo na sedmnáct set lidí. Je to největší železniční neštěstí všech dob.
- 800 obětí (6. června 1981, Indie) – Po vykolejení se několik vagonů osobního vlaku zřítilo u města Saharsa v indickém státě Bihár do řeky Bagmati. Počet mrtvých se odhaduje na osm set.
- 575 obětí (4. června 1989, Rusko) – Výbuch zkapalněného plynu z poškozeného dálkového potrubí plynovodu Západní Sibiř – Ural zasáhl dva míjející se osobní vlaky na Transsibiřské magistrále mezi stanicemi Aša a Ulu Teljak nedaleko města Ufa na Urale. Z 1218 cestujících jich zemřelo 575.
- 428 obětí (13. ledna 1985, Etiopie) – Na trati Diredawa–Awaš v Etiopii vykolejil rychlík a zřítil se do propasti. Zemřelo 428 lidí, přes pět set utrpělo zranění. Jde o nejhorší železniční neštěstí v Africe.
- 383 obětí (20. února 2002, Egypt) – Požár, který vypukl v osobním vlaku jedoucím z egyptské metropole Káhiry do Luxoru, jenž zastavil v Ajjátu, si vyžádal 383 životů.
- Zdroj: ČTK