Berlín - Omezit využívání osobních dat k reklamním účelům, zpřísnit pravidla jejich zpracovávání a zvýšit pokuty za jejich zneužívání. To jsou hlavní body návrhu zákona na ochranu osobních dat, na němž se dnes shodla německá vláda složená z konzervativců (CDU/CSU) a sociálních demokratů (SPD). K tomuto kroku ji vedlo několik nedávných rozsáhlých skandálů se zneužíváním dat a obchodování s důvěrnými údaji na černém trhu.
Německo po nedávných skandálech zpříšní ochranu osobních dat
Osobní údaje, jako jsou data narození, adresy a telefonní čísla, budou smět být využívány pro reklamu, průzkum trhu nebo průzkumy veřejného mínění jen v případech, že s tím budou jejich poskytovatelé výslovně souhlasit. Komerční firmy i obecně prospěšné organizace budou smět i nadále oslovovat své zákazníky, byť má být omezena možnost, aby firmy žádaly o souhlas k dalšímu zpracování údajů přímo v kupních smlouvách.
Legislativní návrh rovněž předpokládá zvýšení pokut za zneužívání osobních údajů. Podle nynějšího 30 let starého zákona hrozí subjektům za ilegální nakládání s osobními údaji pokuta maximálně ve výši 250 tisíc eur (téměř 6,5 milionu korun). Podle německého ministra vnitra Wolfganga Schäubleho bude po přijetí novely činit maximální sazba 300 tisíc eur. Firmy navíc budou mít povinnost o únicích svěřených osobních dat informovat veřejnost.