Praha – Premiér Petr Nečas mírní radost z umístění administrativní části evropského navigačního systému Galileo v Praze. Podle něj je třeba počkat, až volbu zítra definitivně potvrdí ministři členských zemí. Včera Prahu jako sídlo unijní agentury odsouhlasili velvyslanci při EU. Volbu ale musí ještě jednomyslně potvrdit ministři. Nečas se obává, aby umístění Galilea ještě nezmařila některá ze zemí, která pro Prahu včera nehlasovala.
Nečas mírní radost z Galilea, je prý třeba počkat do zítřka
Aby bylo sídlo administrativy nového navigačního systému Galileo v Praze, včera podpořilo 22 členských zemí. Zástupci čtyř zemí přitom byli pro konkurenční projekt v nizozemském Noordwijku. Nečas se tak ještě nechce radovat z toho, že projekt bude sídlit v Praze: „Chci varovat před vítězným rykem. Dobojováno bude, až krok schválí Rada EU.“
„Není vyloučeno, že některá nejmenována členská země, která je třeba zklamaná tímto výrazným hlasováním, ještě neudělá nějaký diplomatický krok, který by to zkomplikoval,“ uvedl na tiskové konferenci premiér.
I tak ale český premiér považuje vývoj kolem Galilea za úspěch české diplomacie. „To, že se podařilo získat hlasy 22 členských zemí, tak to prostě je výrazný a nezpochybnitelný úspěch,“ prohlásil Nečas.
Jako sídlo pro Galileo vyčlenila Praha budovu bývalé konsolidační agentury v Holešovicích. Češi nabídli Evropské unii výhodné podmínky. Nájem bude prvních 5 let jedno euro ročně, pak 75 % tržní ceny. Budova se pro provoz agentury nebude muset nijak upravovat.
V Praze bude sídlit management, budou se tady podepisovat smlouvy, řešit reklama nebo schvalovat potřebné přístroje a aplikace. Centrum dál povedou euroúředníci, kteří se přesunou z Bruselu.
Galileo je zatím nejdražší unijní projekt, spolykal v přepočtu už 90 miliard korun. Zatím jsou na oběžné dráze pouze dva satelity Galileo, v roce 2014 již bude fungovat 18 družic, celkem jich má být 30. Má jít o alternativu systému GPS.
Galileo bude sloužit hlavně řidičům. Vedle toho dokáže přijmout signály třeba z lodí nebo od jednotlivců. Na dálku je možné sledovat i přepravu nebezpečných nákladů nebo navádět letadla při nouzovém přistání. S tím ale chtějí do budoucna přijít i Američani, chystají modernizovaný systém GPS 3.