Grosseto (Itálie) – Kapitán výletní lodi Costa Concordia Francesco Schettino dnes znovu stanul před soudem v italském Grossetu. Plavidlo ztroskotalo loni v lednu u břehů ostrova Giglio, podle obžaloby Schettino svou nedbalostí zavinil smrt 32 lidí, dalším způsobil ublížení na zdraví a navíc z lodi uprchl. Za to mu hrozí až dvacet let vězení. Obhájci se znovu pokoušejí dohodnout na mírném trestu.
Kapitán „italského Titaniku“ před soudem
Proces s 52letým Schettinem začal 9. července. Obžaloba tvrdí, že kapitán při okružní jízdě po Středomoří plul příliš blízko pobřeží a nevěnoval se řízení plavidla. V rozporu se svými povinnostmi i námořní tradicí potápějící se loď opustil dřív než posádka a cestující. Schettinův právník svého klienta hájí tvrzením, že při zmatené evakuaci byl kapitán do záchranného člunu vhozen nedopatřením. Ať už se tam dostal jakkoliv, za zády nechal loď a 4 200 cestujících i členů posádky. Schettino odpovědnost za nehodu popírá a tvrdí, že pro záchranu lidí na palubě udělal vše, co bylo v jeho silách. Zástupce skupiny obětí prohlásil, že pro každého cestujícího bude požadovat milion eur odškodného.
První soudní stání v toskánském Grossetu bylo minulý týden pouze formální, protože se konalo v době stávky právníků, a bylo hned odročeno na dnešek.
Obhajoba dnes znovu požádala o uzavření dohody o vině a trestu, která už však byla jednou zamítnuta. Díky ní by Schettino mohl dostat relativně mírný tříapůlletý trest vězení. Tuto možnost soud při předběžném řízení v květnu povolil pouze pětici z původních šesti obžalovaných (kormidelníkovi lodi, krizovému manažerovi společnosti Costa Crociere, jež plavidlo vlastní, a třem důstojníkům posádky) a trval na tom, aby se Schettinem byl veden řádný proces. Snaha obhájců vymoci Schettinovi mírnější trest nemá příliš nadějí na úspěch. Pokud by soud tuto možnost připustil, už by se příčiny havárie podrobně neřešily.
Případ kormidelníka, manažera společnosti Costa Crociere a tří důstojníků se projednává odděleně a soudce by o něm mohl rozhodnout už v neděli.
Kapitánovi advokáti budou nejspíš usilovat o domácí vězení. Recidiva podle nich ve Schettinově případě nehrozí. „Nikdy se svojí zodpovědnosti nevyhýbal. Je správné, že je pro své kapitánské povinnosti souzen a že proces probíhá spravedlivě,“ prohlásil obhájce Francesco Pepe. K soudu dnes dorazila i Domnica Cemortanová, s níž kapitán v době nehody večeřel. „Jsem součástí procesu, protože i já jsem byla na té lodi, stejně jako ostatní cestující. Doufám, že se celá pravda brzy ukáže. Spousta lidí stále mnoho věcí neví, tak doufám, že na to u soudu přijdou,“ řekla.
Luxusní výletní parník Costa Concordia ztroskotal u toskánského ostrova Giglio 13. ledna 2012. Na palubě bylo 3 200 cestujících a 1 000 členů posádky. Loď se převrátila poté, co se nebezpečně přiblížila k pobřeží - podle některých právě na žádost kapitána. Tomu úřady vyčítaly, že evakuaci nařídil pozdě a z plavidla utekl dřív než poslední pasažér.
Dnešního slyšení v divadelním sále v Grossetu, který kvůli obrovskému počtu účastníků sporu slouží jako dočasná soudní síň, se účastnila i řada cestujících z potopeného parníku. Ti se chtějí dozvědět, co přesně se na moři před rokem a půl stalo. „Upřímně, nemám zlost na Schettina. Mám zlost na celou posádku. Na začátku se všichni smáli, a když zjistili, že je to vážné, utekli a nás tam nechali,“ řekl agentuře AP 33letý Ital Gianluca Gabrielli, který se z paluby potápějící se lodi dokázal dostat bezpečně na břeh.
Vyprošťování plavidla, které najelo na mělčinu a převrátilo se na bok, stále neskončilo. Pracovní čety se ho snaží pomocí šesti plošin a nádrží se vzduchem dostat do vzpřímené polohy. Jeho odtažení bude stát v přepočtu šest miliard korun. Podobná operace ale nebyla nikdy provedena u tak velkého vraku, nejsou proto vyloučeny komplikace. Počítá se s tím, že vrak bude odstraněn na jaře příštího roku, s největší pravděpodobností obrovskou výletní loď čeká sešrotování.