Další odhalená vada u letadel Boeing 737 MAX podle pilotky Anny Polánecké z Ústavu letecké dopravy ČVUT nutně neznamená, že by tyto stroje byly nebezpečné. V letectví podle ní vždy mohou nastat situace, které se během certifikace letadla netestovaly, a na určité problémy se proto může přijít později. „Jedna chyba obvykle ke katastrofě nevede,“ uvedla Polánecká s tím, že software je pojistkou člověka a opačně. Problém ovšem je, když selžou články oba.
Jedna chyba katastrofu nedělá. Problém je, když selže software i člověk zároveň, říká česká pilotka
S jakými pocity byste nasedla do kokpitu letadla Boeing 737 MAX, pokud by to bylo možné?
Pořád bych ho považovala za relativně bezpečné. Samozřejmě jsou tam odhalené určité problémy, ale na druhou stranu EASA (Evropská agentura pro bezpečnost letectví – pozn. red.) ani nespecifikovala, o jaký problém se jedná. Je to vše v rovině „mohlo by dojít“. Na každém letu každého letadla může k něčemu dojít a od toho je tam pilot a je to o tom, jak se pilot cítí vyškolený na to letadlo a jak dobře ho zná. Takže nelze určitě říct, že když nyní v procesu recertifikace letadla objevili nějaký další problém, že to nutně znamená, že to letadlo je absolutně nebezpečné, nebo že jiná letadla jsou o hodně bezpečnější než toto.
Jak je možné, že se nové softwarové chyby objevují až teď, a to u modelu, který už převážel tisíce lidí? Kde se stala chyba?
Ta letadla jsou více a více komplexní. Nelze v procesu certifikace vyzkoušet úplně všechny kombinace, úplně všechny režimy. Spousta věcí se simuluje, to znamená, že ten, kdo navrhuje ten test, tak už dopředu navrhne určitou sekvenci závad a prokazuje se, že tuto sekvenci závad to zvládne. Ale to samozřejmě nevylučuje, že se nemůže vyskytnout jiná kombinace závad, na kterou se při tom testování nepomyslelo.
Co je tedy pro současné civilní letectví větším rizikem? Lidské chyby, nebo chyby softwaru?
Systém v letectví je natolik bezpečný, že jedna chyba obvykle nevede ke katastrofě. Takže pokud má chybu software, je tam od toho člověk, aby ji vyřešil. Ovšem může se stát, že člověk selže. Takže nelze říct, že lidský činitel nebo technika jsou nějakou hrozbou. Hrozba je okamžik, kdy oba články selžou. Jeden má zálohovat druhý. Technika má zálohovat běžné selhání člověka a naopak člověk tam má být od toho, aby vyřešil selhání té techniky.
Známý americký pilot navrhuje kompletní přeškolení pilotů Boeingů 737 MAX. Je to potřeba? Na jaké situace by je mělo připravit?
Podle zpráv z jeho vystoupení v Kongresu, které jsem četla, tak si nemyslím, že on žádá přeškolení pilotů Boeingů 737 MAX. On se všeobecně vyjadřuje k tomu, že systém výcviku pilotů je možná nedostatečný vzhledem ke komplexním technologiím, které se vyskytují, vzhledem k tomu, že piloti méně a méně řídí letadla ručně a v podstatě nemají šanci si spoustu situací vyloženě vyzkoušet a pouze o nich čtou. Takže si nemyslím, že by to směřoval pouze k tomuto konkrétnímu letadlu, ale všeobecně k metodám výcviku pilotů a řekněme času, který je tomu věnován a který by určitě vždycky mohl být vyšší.