Pchjongjang – Severokorejský vůdce Kim Čong-il nenáviděl Spojené státy. Ale jeden „Američan“ ho dovezl k hrobu, napsal dnes list The New York Times. Rakev Kim Čong-ila totiž byla na poslední cestě uložena na střeše naleštěného mistrovského kousku americké automobilové pýchy – černého vozu Lincoln Continental ze 70. let, který se ve středu šinul sněhem pokrytými ulicemi v pečlivě nacvičeném pohřebním procesí.
Ironie? Kim Čong-ila vezla k hrobu americká limuzína
Obrovský portrét usmívajícího se Kim Čong-ila byl připevněný na další limuzíně lincoln. A třetí, o něco menší lincoln uzavíral špici konvoje s obrovskou, zeměkouli se podobající kyticí na střeše. Stárnoucí, ale pečlivě udržované vozy dodaly záběrům severokorejské státní televize kvalitu hollywoodského filmu z let studené války. „Lincoln Continental ve staré Asii byl považován za spolehlivé, odolné, silné auto,“ řekla Kongdan Ohová, výzkumnice amerického Ústavu pro obranné analýzy, která píše o každodenním životě v Severní Koreji, kde se narodili její rodiče. „Jsou takovou časovou schránkou. Severokorejci pořád žijí jako v 70. letech,“ dodala.
Lincolny jsou součástí tradice pohřbívání
Tyto vozy byly podle ní patrně použity proto, že posloužily už i při pohřbu Kim Ir-sena, Kim Čong-ilova otce a zakladatele Severní Koreje, který zemřel v roce 1994. „Cokoli, co už udělali v minulosti, rádi znovu zopakují, zvlášť pokud jde o dynastii rodiny Kimů,“ uvedla na adresu severokorejského vedení Ohová. „O použití těchto aut patrně vůbec nepochybovali. Pro ně je to velmi přirozená volba.“
Prakticky okamžitě, jakmile vyjelo smuteční procesí, vrhli se nadšenci na online fórum Profesionální automobilové společnosti (PCS) s nadšenými spekulacemi kolem toho, kdy byly tyto vozy vyrobeny, jaké jsou to modely a v jaké úpravě. Automobily vedoucí konvoj byly pravděpodobně z let 1975 nebo 1976, soudí Gregg Merksamer. Zdůvodnil to skutečností, že „ty plné zadní blatníky a pět těžkých vertikálních žeber dělících masku chladiče na šest částí“ byly typické pro tyto roky a z pozdějších modelů vymizely.
Merksamer, který má na kontě řadu příspěvků o pohřebních vozech, sanitách a dalších takzvaných pracovních automobilech, uvedl, že vnitřek limuzíny vezoucí Kim Čong-ilovo tělo by nebylo možné upravit, aby pojal rakev. Tím se podle něj může vysvětlovat, proč bylo tělo v rakvi uloženo do květinového lůžka na střeše vozu. Na fórum ale napsal, že "vůz byl rozhodně obrněný, jak bylo patrné z druhého chromovaného rámu kolem pootevřeného předního pravého okýnka. Za třemi americkými lincolny-veterány jely desítky moderních luxusních mercedesů a ještě o něco více skromnějších vozů značky Volkswagen Passat z 90. let, které byly pravděpodobně vyrobeny nebo zakoupeny v Číně, jež je největším severokorejským obchodním partnerem.
Společnost Ford Motor Company, která vlastní značku Lincoln, na e-maily žádající o komentář k prominentnímu použití svých vozů při pohřbu Kim Čong-ila ani na otázku, zda nyní očekává nárůst poptávky po nich, nereagovala, napsal The New York Times.