Airbus je součástí evropského nebe už padesát let 29. 5. 2019 | Zdroj: Reuters, ČT24
Evropský výrobce letadel Airbus slaví půl století existence. V roce 1969 podepsali zástupci vlád Francie, Německa a Velké Británie dohodu o spolupráci na výrobě prvního stroje A300. Později se k projektu připojilo i Španělsko. Evropa tak chtěla čelit rostoucí americké konkurenci ztělesněné společností Boeing. Z Airbusu se postupně stal letecký obr s továrnami na různých místech Evropy. V roce 2016 vyrobil své desetitisící letadlo a v současnosti staví i největší civilní dopravní letoun světa – A380, který dokáže přepravit až 840 lidí.
Airbus přeletěl padesátku
Airbus A310 MRTT je vojenský speciální letoun určený k přečerpávání paliva za letu. Tato „vzdušná benzinka“ je doprovázena na snímku letkou stíhaček Eurofighter Typhoona F4 Phantom. na Mezinárodní letecké show v Schönefeldu u Berlína v roce 2010
Mezi první typy Airbusu patří A300, který poprvé vzlétl v roce 1972
Na pařížské air show se v roce 2005 objevily hned tři Airbusy: zleva A318, A340 a A380
Letecká společnost mimo civilní a vojenské stroje vyrábí i speciály. Tato A340 je určena k přepravě pacientů s vysoce infekčním onemocněním, jako je ebola
Letecká neštěstí se nevyhýbají ani Airbusu. Letadlo A318 společnosti Lufthansa odváží příbuzné lidí, kteří zemřeli při letecké havárii ve francouzských Alpách v březnu 2015, kdy letoun A320 narazil do skalního masivu
Thajští tanečníci vystupují před novým A340-500 během ceremoniálu na mezinárodním letišti v Bangkoku v dubnu 2005
Airbus A310 MEDEVAC je vojenský speciál německé armády. Tento odletěl v roce 2014 z Berlína do Kyjeva se zdravotnickým materiálem pro vojáky bojující na východě Ukrajiny
Ve své letecké stáji měl Airbusy (A320) i nedávno zesnulý závodník Formule 1 a pilot dopravních letadel Niki Lauda
Letoun Airbus A220-300 po přistání v Colomiers u Toulouse ve Francii. Toto „Áčko“ vzlétlo poprvé v září 2013 a počtem míst pro cestující na palubě je hned po A 318 nejmenší
S velkou pompou se oslavovalo uvedení A380 pro All Nippon Airways (ANA) v březnu letošního roku. Na snímku se kromě letadla objevují generální ředitel Airbusu Tom Enders, japonský prezident ANA Holdings a generální ředitel Shinya Katanozaka a Chris Cholerton, prezident civilního letectví v Rolls Royce
Dalším typem je Airbus A320-214. Tento je krátce po přistání během slavnostního otevření nové základny easyJet na letišti Nantes-Atlantique poblíž Nantes ve Francii 4. dubna 2019
Velmi oblíbený stroj byl A321, který přišel do výroby v listopadu 1989
Pohled do kokpitu A320 před vzletem na mezinárodním letišti v Šanghaji
Kousek od Toulouse vzlétá Airbus A330-800 během prezentace modelu. Společnost má nedaleko sídlo
Model A300 Zero-G je speciál využívaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) pro parabolické lety k vyvolání nulové gravitace
A400 je výhradně vojenské letadlo. Toto se představilo na 51. pařížské letecké show na letišti Le Bourget nedaleko Paříže v roce 2015
A380 Singapurských aerolinií představil v roce 2017 kabiny, kde je možné během letu velmi dobře relaxovat
Cestující, vědci, vládní úředníci a pozemní posádka pózují na skupinové fotografii na Wilkinsově ledově modré dráze před letadlem Airbus A319, které začalo s přepravou cestujících na první komerční lince na světě z Hobartu do Antarktidy, asi 65 km od australské antarktické výzkumné stanice Casey (leden 2008)
Airbus přeletěl padesátku
Jeden z posledních modelů je typ A350. Na snímku letí ve formaci s britským týmem Red Arrows na mezinárodním leteckém veletrhu Farnborough ve Velké Británii
Airbusy jsou i součástí českých aerolinek. Na fotografii je stroj A330 uvedený do provozu v roce 1992
Jedním z nejzajímavějších strojů je Airbus A330-743L Beluga XL. Jeho vývoj a výroba stály miliardu eur
Airbus hledí do budoucnosti a účastní se společně s Evropskou kosmickou agenturou projektů vyvíjejících satelity
Mezi posledními novinkami, které Airbus v roce 2019 představil, je vývoj nového lehkého bojového vrtulníku Guépard. Tento stroj by měl létat od roku 2026