Jak hodnotí filmy ekumenická porota? Nezaměňujte mystiku za ateismus

7 minut
Rozhovor s Petrem Vacíkem o Luckym a ekumenické porotě
Zdroj: ČT24

Už čtvrtstoletí hodnotí filmy na festivalu v Karlových Varech také ekumenická porota. K pětadvacátému výročí „dostala“ snímek Lucky, který je rozloučením loni zesnulého herce Harryho Deana Stantona. Drama v režii Johna Carolla Lynche získalo ocenění ekumenické poroty na festivalu v Locarnu, Vary ho promítají v sekci Jiný pohled. O Luckym a vůbec „vkusu“ ekumenické poroty si povídal šéf kulturního zpravodajství ČT Petr Vizina s knězem a porotcem Petrem Vacíkem.

Devadesátiletému Harrymu Deanu Stantonovi napsali roli na tělo. Lucky, kterého představuje, je vlastně on sám. V jeho roli se odráží to, co si myslel o světě. Jaký byl jeho pohled na svět?

Jeden z možných pohledů, které bych rád měl. Když jsem se na film díval, říkal jsem si: takhle bych chtěl zestárnout, možná k tomu jen nebudu potřebovat poušť a kaktusy. Může to být klidně v Karlových Varech nebo na Moravě, ale tenhle typ scházení se s lidmi a žití ve vztazích a sice tváří v tvář tomu temnému, ale s radostí a úsměvem, to je obdivuhodné.

Řekli bychom, že ekumenická porota bude zdůrazňovat to, čemu říkáme duchovní hodnoty, ale Lucky není moc duchovní, je velmi lakonický, s ničím se moc nemaže.

Nesouhlasím. Dokonce jsme dostali dopis od režiséra filmu, který napsal loni poté, co ekumenická porota v Locarnu dala Luckymu svou hlavní cenu. Několikrát zdůrazňuje, že je to ateistický film, že si ceny velmi váží, ale je překvapen, jak může ekumenická porota, která se zabývá duchovními věcmi, dát cenu takto neduchovnímu filmu. Musím oponovat, že jak postava Luckyho, tak celý film jsou veskrze mystičtí. To není ateismus, to je mystika. 

Když se řekne mystika, tak si představíme něco v oparu…

Lehká, povrchní zábava, to je opar. Mystika je jasný pohled na realitu. A Lucky sám ve filmu několikrát zdůrazňuje pravdu a realitu, to znamená, jak žít. To nejzazší v mystice jakéhokoli náboženství je pohled do toho nejvyššího, posledního, transcendentního, který je z naší strany buď pohledem do velmi silného světla, nebo do velmi silné tmy. Ono to zkušenostně vypadá úplně stejně – prostě nevidíte vůbec nic. A Luckyho pohled, že není duše, že je jen prázdnota a temno, lze povrchně zaměnit za ateismus, ale já jsem přesvědčen, že je to životní postoj mystika.

Jak jste sám říkal, ten film ukazuje lidem stáří, které byste si přál. Mluvil jste o vztazích. Ale Lucky je osamělý člověk, který se dívá na televizní soutěže a luští křížovky. Co na stáří v tomto filmu je tedy pro vás tak poutavé?

Sám Lucky ve filmu říká, že je velký rozdíl mezi „žít sám“ a „být osamělý“. Anglicky se sám řekne „alone“ a on se odkazuje na lexikony a v nich na slova, z nichž se tento výraz skládá: „all“ a „one“. Tedy být vše a být zajedno se vším – a to je zase mystika. On není sám, není odstrčený od lidí, žije ve vztazích, třeba i konfliktních, ale je angažovaný ve vztahu s lidmi.

Jak vnímáte, že film Lucky je dárek hlavnímu herci. Co říká o jeho životě?

Pokud to, co jsme viděli, byl on jako člověk, pak došel dál, než možná čekal – dál věkem a, zdá se, že i hloubkou. A tam nezbývá – ostatně jako to on udělal – než se na konci usmát do kamery a potichu odejít.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival Karlovy Vary 2018

Glosa k vítězům Varů: Může film něco změnit? Nepříjemná pravda o světě a rodině

Výrazné mnohovýznamné filmy o závažném tématu jsou tituly, kterými se pyšní velké festivaly. Takový se objevil i na festivalu v Karlových Varech – a v sobotu večer si z něj odnesl hlavní cenu Křišťálový globus. Drama s dlouhým názvem „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“ oslovilo i proto, že sděluje nepříjemnou pravdu o (současném) světě.
8. 7. 2018

Pro české turisty není Mars demodé. Plundrují ho ve filmu Benjamina Tučka

Od prvního letu na Měsíc se lidstvo chlubilo, že do roku 2000 bude létat na Mars. Zatím na to nedošlo. S jednou výjimkou, filmový let si dopřál režisér Benjamin Tuček se svojí filmovou posádkou.
8. 7. 2018

Best of: Podívejte se na sestřih z 53. ročníku festivalu v Karlových Varech

Letos do Varů přijelo 13 080 akreditovaných návštěvníků. Vidět mohli 501 filmových představení, na která se prodalo 140 135 vstupenek. Tolik statistika 53. ročníku. O tom, jaký byl, ale lepší zprávu podá sestřih festivalových okamžiků.
7. 7. 2018

Festival ve Varech vyhráli rumunští barbaři, i pro Čechy něco bude

„Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři,“ hlásá dlouhý název snímku o bolestivém místě rumunské národní historie. Jedno to ale není filmaři Raduovi Judemu, který o této „bolavé patě“ natočil film. A ten zas není jedno filmovému festivalu v Karlových Varech, který titul ocenil Křišťálovým globem pro nejlepší snímek 53. ročníku. Úspěch může letos opět těšit i Čechy – slovinský „famák“ Olmo Omerzu získal cenu za režii pro svou road movie Všechno bude. I v souvislosti s vítězným snímkem se během večera mluvilo o svobodě a politice.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

Exupír Robert Pattinson: Chtěl bych hrát postavy, které nemají zuby

Na festivalu v Karlových Varech začíná poslední den, který si nenechá ujít poslední letošní „velký“ host. Do západočeských lázní dopoledne přijel britský herec Robert Pattinson, známý především z upírské ságy Twilight a filmové série o Harrym Potterovi. Především na Stmívání by ale prý rád zapomněl.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Vždycky je druhá šance

Jak ukážou poslední festivalové vteřiny, Masaryk se ve Varech ještě nesesypal a Marek Eben také ne. Naopak stíhá toho docela dost. Třeba poslechnout si koncert Karlovarského symfonického orchestru s Ewou Farnou, dojmout Jaromíra Hanzlíka anebo vyzpovídat oscarového filmaře Barryho Levinsona. Je možné dostat v Hollywoodu ještě jednu šanci, když zklamete? ptá se ho Marek Eben. „Vždycky je druhá šance,“ odpovídá mu režisér filmů Rain Man či Vrtěti psem. Ovšem Festivalové vteřiny další dostanou až příští rok.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

K čemu dospěly první ceny z Varů? Že ocenit si zaslouží nedospělí

Předskokanem hlavních soutěžních kategorií jsou i na 53. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech ceny nestatutárních porot. Vybírají ze soutěžní nabídky nejlepší evropský či ekumenický film nebo titul, na němž se shodne Mezinárodní federace filmových kritiků. Víceméně všechny čtyři letošní poroty si získaly příběhy, jejichž hrdiny jsou dospívající. Patří k nim i české drama Všechno bude.
7. 7. 2018

Filmový postřeh: Touch Me Not je nepříjemná, ale vtahující studie intimity

Hranice hraného filmu a dokumentu se rozmlžují v celovečerním debutu rumunské režisérky Adiny Pintilie. Koprodukce pěti zemí, včetně České republiky, obdržela na festivalu v Berlíně Zlatého medvěda. I přes ubezpečení, že se jedná o fikci, jde o vizi natolik autentickou, že postavy jde jen ztěží nevnímat jako skutečně žijící osoby.
7. 7. 2018
Načítání...