Vlaky se mohou vrátit na jindřichohradeckou úzkokolejku

Vlaky se mohou po více než roce a půl vrátit na jindřichohradeckou úzkokolejku. Drážní úřad vydal osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy pro část tratě v úseku Hůrky – Nová Bystřice na Jindřichohradecku. Jde zhruba o šestikilometrový úsek. Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) přerušily provoz v listopadu 2022, kdy se společnost dostala kvůli dluhům do úpadku. Osvědčení o bezpečnosti začne platit v sobotu 3. srpna.

Věřitelé zadlužené firmy schválili na lednovém zasedání u insolvenčního soudu v Českých Budějovicích reorganizaci společnosti. Připravuje ji jeden z věřitelů Jan Kysela, který chtěl obnovit provoz už v červnu, což však bez osvědčení od Drážního úřadu nebylo možné.

Zatím ale není jisté, kdy začnou vlaky opět jezdit. „Chceme si rozhodnutí od Drážního úřadu podrobně analyzovat a podle toho se v horizontu několika dnů rozhodnout, jaký bude další postup. Opět zopakuji, že pro nás je na prvním místě bezpečnost cestujících,“ řekl Kysela.

Zelenou dostala jenom malá část trati

„Drážní úřad obdržel koncem ledna od Správy úzkokolejných drah žádost o vydání osvědčení o bezpečnosti provozovatele regionální dráhy. Z důvodu shledaných nedostatků bylo řízení na několik týdnů přerušeno. Žadatel ve stanovené lhůtě nedostatky odstranil a osvědčení tak mohlo být k dnešnímu dni vydáno. S přihlédnutím k závěrům provedených státních dozorů, které byly zaměřeny na kontrolu stavu trati, vydal Drážní úřad osvědčení pouze pro úsek Hůrky – Nová Bystřice,“ uvedla ve čtvrtek mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

V úseku, pro který je osvědčení vydáno, může provoz drážní dopravy začít. Před zahájením provozu musí provozovatel dráhy i dopravce splnit všechny zákonné požadavky, aby byl zajištěn bezpečný provoz, sdělila také mluvčí.

Reorganizační návrh počítá s tím, že by dráhu i vozy koupily obce. JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně na Pelhřimovsku a do Nové Bystřice na Jindřichohradecku. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897.

Kysela dříve uvedl, že po reorganizaci JHMD zatím nepočítá s tím, že by vlaky fungovaly jako denní linkový provoz pro obyvatele, kteří žijí u železnice a dojíždějí do zaměstnání, což platilo před úpadkem. Firma dluží věřitelům přibližně 350 milionů korun. Celoroční spoje mezi jednotlivými městy v lokalitě místo vlaků zajišťují od podzimu 2022 autobusy.

Načítání...