Masarykovo náměství v centru Jihlavy čeká oprava. Město už vybralo vítěze architektonické soutěže, podle jehož návrhu se má náměstí upravit. Změnit se má dopravní režim, přibude zeleně a zmizí některé „ošklivé“ prvky. V plánu je také změna podoby obchodního domu Prior. Město ale není jeho vlastníkem, a tak má poměrně svázané ruce. Na zvažovaný odkup pak radnice nemá peníze.
Více zeleně, méně Prioru. V Jihlavě by chtěli opravit náměstí včetně socialistického obchoďáku
Prior je nejznámější a mnohými odsuzovaná dominanta hlavního jihlavského rynku. Coby „výkladní skříň socialismu“ byl vystavěn na místě zbořeného komplexu měšťanských domů známých jako Krecl či Špalíček. Mnozí jihlavští občané, politici i odborníci soudí, že hyzdí náměstí.
„Podle vítěze architektonické soutěže, což je pražský ateliér MCA, by se mělo změnit jeho opláštění,“ informoval redaktor ČT Radovan Daněk o zamýšlené rekonstrukci. Upřesnil, že tým architektů chce, aby budova fasádou připomínala původní rozčleněnou zástavbu a lépe zapadala mezi okolní historické měšťanské domy.
Jihlava v minulosti jednala o odkoupení i o opravách Prioru, leč marně. „Město bez dohody se soukromým vlastníkem objektu prakticky nemůže nic dělat,“ vysvětlil redaktor ČT Radovan Daněk. Radní nyní chtějí s konkrétními návrhy do diskusí vstoupit znovu.
Magistrát je však stran odkoupení Prioru skeptický, protože požadované stovky milionů korun dohromady nedá. „Musí totiž začít urychleně řešit jiné důležité investiční akce, jako je například dopravní terminál nebo Horácký zimní stadion,“ informoval Daněk.
Kácení a sázení
Kromě Prioru by na Masarykově náměstí mělo dojít k dalším změnám. V návrzích upoutá zvětšení zelených ploch. Zmizí lípy kolem morového sloupu. „Jsou nemocné a jejich větve nebezpečné pro chodce,“ sdělil argumenty Daněk. Na protější západní straně náměstí má vzniknout velká promenáda lemovaná dvěma řadami nově vysázených stromů.
Napříč náměstím už nepovede silnice. „Nově by se doprava měla rozdělit o dvou proudů, které by měly celé náměstí obkroužit. Podél východní části náměstí by jezdila městská hromadná doprava a zásobování, na západní by mohla vjíždět osobní auta, která by zde měla i parkovací stání,“ přiblížil redaktor ČT.
Podle náměstka Petra Laštovičky (ODS) se bude vítězný návrh až do června dopracovávat a větší práce zřejmě nezačnou. Radní Martin Laštovička (KDU-ČSL) doplnil, že některé detaily lze řešit ihned, třeba odstranění „ošklivých“ betonových květináčů nebo některých stánků s občerstvením.
„Politici se letos chtějí dohodnout na detailech zadávací dokumentace, podle které se pak vypracuje harmonogram a rozpočet všech dalších prací. V příštím roce by měly být vidět i první podstatnější stavební úpravy,“ doplňuje Radovan Daněk. Jejich vizualizace je k vidění ve vestibulu jihlavské radnice.