V části Prahy 8 je nově nutné platit za parkování. Zóny placeného stání nezavedla městská část plošně na celém území, vznikly však v Karlíně, Libni jižně od Povltavské ulice a v okolí stanic metra Kobylisy a Ládví. Systém v nových zónách je stejný jako v částech Prahy 3, 5 a 6, kde placené stání funguje od srpna.
Platit za parkování musí již i Praha 8
O zpoplatnění parkování v částech svého území usilovala radnice Prahy 8 léta, svého času dokonce připravovala pro Karlín zvláštní systém, který měl fungovat nezávisle na zbytku města. Takové parkovací systémy ostatně v Praze fungují, nikoli však v centru, nýbrž v okrajovích částech Praha 13, 16 a 22. Nakonec ale vstoupila do centrálního systému a od 1. října zpoplatňuje stání ve dvou souvislých plochách. Jedna zahrnuje Karlín a dolní Libeň, druhá okolí stanic metra C v Kobylisích.
Zavedení zón v Praze 8 se neobešlo bez kontroverzí. Platit za parkování nechtěli především lidé z oblasti Kobylis a Ládví. Vyjmutí severní lokality však odmítl radní pro dopravu Prahy 8 Karel Šašek (ČSSD). „Byli bychom ostrůvkem, kde by zóny nebyly zavedeny. Veškeré parkování z celé Prahy by se stáhlo k nám,“ řekl.
Jedno město, dva systémy
Parkovací zóny jsou nyní v celé Praze 1, 2, 3 a 7 a v částech Prahy 5, 6, 8 a 16. Souběžně ovšem fungují dva různé parkovací systémy. Ten starší pro Prahu 1, 2, 7 a části Prahy 3 a 16 pracuje s nalepovacími parkovacími kartami a papírovými lístečky z automatů a má čtyři různé barvy zón. Novější zavedený poprvé v létě se spuštěním nových zón v částech Prahy 3, 5 a 6 funguje na elektronické bázi. Fyzické parkovací doklady neexistují, platby se ztotožňují s registračními značkami aut a podle nich také TSK a městská policie kontrolují, zda v zóně někdo nestojí bez zaplacení. Dvojvládí by mělo trvat do roku 2018, kdy starší systém skončí.
- Modrá parkovací zóna
- Zóna dlouhodobého parkování pro rezidenty městské části, případně pro vozy společností majících sídlo v této oblasti. Bez omezení zde mohou parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. Ostatní motoristé mohou v nových modrých zónách parkovat po zaplacení přes on-line aplikaci maximálně tři hodiny.
- Smíšené (fialové) zóny
- Zde je situace podobná jako v modrých zónách, objeví se tam ale také automaty. Bez omezení zde mohou parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. Navíc bude možné po zaplacení parkovného nechat auto na místě až 24 hodin.
- Oranžová parkovací zóna
- Je určena pro krátkodobé parkování. Maximální povolená doba parkování je tři hodiny. Od 20:00 do 8:00 je zde parkování bezplatné.
- Zelená parkovací zóna
- Nejde o zónu v pravém slova smyslu, v nové koncepci již není mezi zóny zařazená. Přesto pod zelené označení spadají například záchytná parkoviště P+R („zaparkuj a jeď“) v okrajových částech Prahy v těsné blízkosti veřejné dopravy nebo místa pro krátkodobé zastavení K+R („polib a jeď“), která jsou u stanic metra a železnice.
Nový systém, který si vystačí se třemi barvami zón, nyní zavedla i Praha 8. Kdo chce mít kartu platnou v celé Praze 8 a má současně na jejím území trvalý pobyt, sídlo či provozovnu, zaplatí za rok 1200 korun, za 600 korun potom je možné získat kartu pro některý z rezidenčních celků. Ty jsou v zóně placeného stání tři, jde o Karlín (oblast 8.1), Libeň (8.2) a oblast Kobylisy–Ládví (8.3). Parkovací karty si mohou zakoupit i lidé bez trvalého pobytu ve zpoplatněných oblastech Prahy 8, potom ale zaplatí od 800 korun za týden po 30 tisíc korun za rok.
Nové zóny jsou zde. Jediné P+R nabízí 78 míst
Když se v Praze začalo poprvé hovořit o zónách placeného stání, vládla myšlenka, že ruku v ruce s jejich zaváděním budou vznikat nová a hlavně velká P+R parkoviště pro ty, kteří do Prahy dojíždějí za prací nebo zábavou. Zavedení zón v Praze 8 však žádná nová záchytná místa městské části nepřineslo.
Na celém území Prahy 8 je totiž pouze jediné záchytné parkoviště P+R, a to u stanice metra Ládví. Jde však pouze o malé parkoviště, celkem nabízí 78 míst. Kdo přijíždí do Prahy od severu, může jako alternativu k parkovišti na Ládví či nově zpoplatněným ulicím v Praze 8 použít pouze parkoviště u metra v Letňanech, kde je přes 600 parkovacích míst.
Podobně nicotný výsledek co do nových parkovišť přineslo zavedení zón v Praze 5 a 6. Stávající záchytná parkoviště jsou přeplněná, což souvisí i s jejich velmi nízkou kapacitou, a nová nevznikají. Marně na ně lidé čekali již při loňském otevření nového úseku metra A.
Podle náměstka pražské primátorky a radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) ale není kde stavět. „Praha 6 patří z pohledu developingu a výstavby bydlení mezi nejatraktivnější oblasti v celé ČR. Díky tomu si každý chrání pozemky,“ řekl již dříve.
Zavádění zón placeného stání v Praze ještě nekončí. Původně měly letos kromě Prahy 5, 6, 8 a dosud nezpoplatněné části Prahy 3 začít fungovat také v Praze 4 a 9. Podle TSK obě městské části vznesly řadu připomínek, které správa zatím vyhodnocuje. Z připravované letní vlny tak vypadly.