Pokračují přípravy na vysokorychlostní železnici mezi Ostravou, Brnem a Prahou. Správa železnic získala tento týden dvě důležitá razítka pro její výstavbu. Studie proveditelnosti totiž ukázala, že se projekt za půl bilionu korun vyplatí. S projektováním rychlých tratí pokročilo i sousední Polsko. To chce do deseti let zprovoznit dokonce tisíc kilometrů.
Vysokorychlostní tratě se vyplatí, ukázaly nové studie. Správa železnic už testuje technologie
Rychlé cestování vlaky mezi Ostravou, Brnem a Prahou je opět o něco blíž. Pro projekt se vyslovily další studie. „Víme, že vysokorychlostní tratě mají smysl. Známe průchod územím, jsou navržené určité dopravní modely a můžeme v přípravě pokročit dále,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Ministerstvo dopravy budování rychlých železnic považuje za svou prioritu. Proto chystá nový zákon, aby jejich výstavbu co nejvíc urychlilo. Chce předcházet problémům, které liniové stavby v zemi pravidelně provázejí. „Shromažďujeme podklady, abychom mohli přesně zjistit reálné překážky v současné právní úpravě, které znemožňují či komplikují přípravu a povolování vysokorychlostních tratí,“ uvedlo ministerstvo.
Správa železnic testuje speciální výhybku pro rychlé vlaky
Česko na projektu spolupracuje s Francií, která má v rychlé osobní dopravě bohaté zkušenosti. Správa železnic už dokonce na současné trati u Prosenic zkouší potřebné technologie. „Testujeme speciální výhybku, která může sloužit pro vysoké rychlosti. V přímém směru umožní právě i rychlost 320 kilometrů v hodině, se kterou se na vysokorychlostní trati počítá,“ popsal Gavenda.
Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést i přes Hranice na Přerovsku. Místní politici projekt podporují. Mají ale několik zásadních připomínek. Například chtějí, aby právě tady vznikl přestupní terminál. „Náš zájem je, aby se nedotkl lokalit, kde máme výstavbu a občany. Druhá důležitá záležitost je vyřešení hluku. To znamená odstínění budoucího provozu,“ uvedl starosta Jiří Kudláček (Aliance pro budoucnost).
České vysokorychlostní tratě mají navazovat i do sousedních států. Polsko plánuje do roku 2030 postavit tisíc kilometrů vysokorychlostních tratí. Strategie počítá i s úsekem mezi Katovicemi a Ostravou. Úřady tamním samosprávám představily čtyři varianty projektu, už teď ale narážejí na jejich obavy – nejčasteji je to strach z velkého hluku a zásahů do krajiny.